Eerste rijervaringen met chiptuning

Eindelijk zover, heb de eerste 100 km erop sinds ik mijn Polo 1.2 TSI mét chiptuning in bezit heb. Weliswaar niet in België of Nederland, maar 5000 km zuidwaarts op een eiland in de Atlantische oceaan. De wegen zijn hier voor 65% geasfalteerd en de andere met kasseien of gewoon zand/stenen/rotsen. Uiteraard vermijden we deze laatste wegen zoveel mogelijk, maar op het asfalt heb ik er een leuk gevoel bij.
140pk geeft toch een enorm verschil tegen de standaard 90pk. Bij het sprinten naar 100 km/u krijg ik terug flashbacks van de jaren 80/90 toen ik met de golf GTI 1 en golf GTI 2 16V reed, maar dan met veel meer koppel onderaan én minder 'lawaai' (sorry voor dit woord, ik ben geen sportuitlaat-fanaat meer).
Ik heb de sprint niet getimed maar dat vind ik niet zo belangrijk, maar bij het berg klimmen gaat hij vlot in z'n 3de mét vier volwassen personen en kan ik de oude rokende diesels snel achter me laten. Verstandig rijgedrag zal hopelijk ten goede komen voor jarenlang rijplezier.
Specifieke tips voor het onderhoud van de auto zijn welkom...

Thanks
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 tsi 90pk 
Eindelijk zover, heb de eerste 100 km erop sinds ik mijn Polo 1.2 TSI mét chiptuning in bezit heb. Weliswaar niet in België of Nederland, maar 5000 km zuidwaarts op een eiland in de Atlantische oceaan. De wegen zijn hier voor 65% geasfalteerd en de andere met kasseien of gewoon zand/stenen/rotsen. Uiteraard vermijden we deze laatste wegen zoveel mogelijk, maar op het asfalt heb ik er een leuk gevoel bij.
140pk geeft toch een enorm verschil tegen de standaard 90pk. Bij het sprinten naar 100 km/u krijg ik terug flashbacks van de jaren 80/90 toen ik met de golf GTI 1 en golf GTI 2 16V reed, maar dan met veel meer koppel onderaan én minder 'lawaai' (sorry voor dit woord, ik ben geen sportuitlaat-fanaat meer).
Ik heb de sprint niet getimed maar dat vind ik niet zo belangrijk, maar bij het berg klimmen gaat hij vlot in z'n 3de mét vier volwassen personen en kan ik de oude rokende diesels snel achter me laten. Verstandig rijgedrag zal hopelijk ten goede komen voor jarenlang rijplezier.
Specifieke tips voor het onderhoud van de auto zijn welkom...

Thanks

Bij de meeste tuners in Nederland gaan ze tot 130 pk met chippen voor een 90 of 110 pk geloof ik.

Hoeveel koppel nm heb je nu?
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
Bij JD persen ze bij 140pk 235nm uit je tsi,bij een Golf 7 nog iets meer geloof ik(145pk 245nm).

Maar dan zit je ook wel op je max lijkt mij qua vermogen uit je TSI blok:rolleyes:

Ik hou het bij 130pk 215nm,ook nette waarden lijkt meStick Out Tongue
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
En jij zit daar te kijken naar een Golf 7, geen Polo
Overigens zie ik nu dat ze het zelf verkeerd hebben staan op hun site, onder de Polo 1.2 TSI hebben ze leuk een uitdraai van een Golf 7 dus staan.

En het volgende staat o.a. dit in mijn mail van hun:
Allereerst even wat feitjes over de 1.2 T(F)SI:
De 1.2 TSI 86-90-105pk zijn mechanisch allen gelijk (alleen de software verschilt onderling), motor, turbo, injectoren etc zijn allemaal gelijk, resultaten na de tuning dus ook.
RON98 benzine brengt ze met onze OBD tuning naar 140pk en 225Nm.
Als er RON95 of E10 benzine getankt wordt, is een getunde motor wat minder effectief en dan komen ze iets lager uit op 135pk en 220Nm.
Onze OBD software tuning is geschikt voor beide brandstoffen (al is het altijd verstandig om in het buitenland de beste benzine te pakken die je kunt krijgen, zeker met de caravan er achter).
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.2 TSI 90pk ~ Instagram @sixrpolow 
En jij zit daar te kijken naar een Golf 7, geen Polo

Golf 7 heeft zelfde motor 1.2 tsi als de polo 6c , en JD gebruikt die golf als voorbeeld ;);).
Even lezen en goed kijken op de site .

En waar jij over praat is de cbz motor . Dus de 1.2 met ketting. En nogmaals ik heb het over de 6c 1.2 tsi motor cjz ... Een compleet andere motor mechanisch.

Ik heb hem laten chippen bij JD en zit op 140 pk op euro 95
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 5982
Hallo vrienden, ben nu al enige tijd op met m'n Polo 6C TSI aan het rijden op een eiland in de Atlantische Oceaan. Heb nu ongeveer 1500km rijervaring met de chiptuning naar 140pk (135pk vermoed ik wegens de enige benzine hier) maar ben toch zeer tevreden. Allereerst over de benzineprijs hier, die kost ongeveer 85 Eurocent/liter en ten tweede over het koppel dat vanaf 1800 t/m voluit beschikbaar is. in de bergen gaat het inhalen van vrachtwagens zeer vlot, alleen effe oppassen wanneer de wagen voor je eerst wil inhalen want dat duurt soms zeer lang met donkere rookpluimen van hun uitlaat...

Er zijn hier momenteel slechts twee hoofdwegen voorzien van asfalt, de ene is rechtuit en kan je op een tweebaan soms effe naar z'n 180 km/u gaan (wel oppassen voor overstekende koeien en/of geiten), de andere is een kronkelende tweebaan langs een verlaten kust, soms stijgend of dalend met 23%. Zeer leuk rijden, bochtenwerk en genieten van de blauwe oceaan en gouden verlaten stranden. Lang duurt het niet want deze weg is slechts 8km. De bewust gekozen standaard velgen en banden doen het goed, met het nodige comfort op de vele kasseiwegen. Optisch had ik liever een 17 of 18 inch, maar dat is misschien voor later, vermits men een derde hoofdbaan (die we dagelijks nemen) gaat asfalteren.

Mijn volgende auto zal zeker terug een VW zijn, en mijn voorkeur gaat naar de nieuwe Polo GTI (Golf GTI niet wegens het gewichtsverschil). Ja, de 'kik' die een kleine snelle auto geeft zal nooit weggaan (ben ondertussen bijna 60jaar) ;)

Toch één vraagje, wanneer de auto stilstaat, met draaiende motor, en ik geef een beetje gas dan maakt de motor soms een geluid zoals bij een 'launch control', is dit normaal? (klinkt wel leuk hoor...)

thanks :)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.2 tsi 90pk 
  • Leuk
Waarderingen: xeoMe
Hoi allemaal,

Ik ga het niet gelijk doen (heb de auto pas een paar weken) maar ik vind het wel een hele interessante optie.
Tunex rekent 275 geloof ik en vagtechniek geeft nu 30% korting (maar is nog steeds prijziger). Zijn ze echt zoveel beter dat het zelfs na 30% korting nog duurder is dan tunex?

Ik heb een automaat, moet ik dan bij het chiptunen ook iets met de dag bak laten doen?
En als het goed is stijgt het vermogen van 90pk naar 130/140 pk.

Heeft dit impact op de verzekering?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Volkswagen  Polo 6c  1.2 TSI 90pk Bluemotion with a touch of VAG techniek 
VagTechniek is gespecialiseerd in auto’s van Audi,Volkswagen en Seat en ontwikkelen hun eigen software waardoor ze duurder zijn dan bedrijven die deze software niet zelf ontwikkelen maar inkopen bij bv JDEngineering of VagTechniek.
Dat maakt ten eerste het verschil in prijs;)

Mijn keuze was gevallen op een gespecialiseerd bedrijf(VagTechniek) en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!

Ze zullen een testrit met je Polo maken en advies geven over je Dsg bak.

Geen impact op je verzekering;)
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!