OEM halogeen vervangen voor LED of Bi-Xenon Polo 6C

GertJan

Exclusive lid
VCDS Support
Spritmonitor.de
1,177
328
165
Al vanaf dag 1 dat in m'n 6C heb wil ik graag Xenon of LED verlichting.
Was ten tijde van het bestellen nog niet als optie beschikbaar.

Wel waren er wat aftermarket setjes, zowel in LED als Bi-Xenon maar hadden allemaal wel ergens een beperking, of de automatische koplampverstelling deed het dan niet of seinen met groot licht niet.

Is er ondertussen al een optie die deze tekortkomingen niet heeft?
 
Er staat op de officiële site wel dat je het kan kiezen. Je krijgt er dan Led DRL en LED kentekenverlichting erbij. Maar ik gok dat dit alleen fabriek af zo is. Er zijn nog geen auto's afgeleverd met deze configuratie. Ik denk dat zodra de eerste worden afgeleverd de koplampen en OEM-setjes met de LED zullen worden aangeboden bij de bekende handelaren. Wel vreemd dat ze het nog niet hebben aangezien de nieuwe golf 7 soortgelijke techniek en lichten heeft en al volop rondrijdt.
 
Volkswagen  Polo 6C (omgebouwde opel astra)  0.8i 
Dat was bij mij vw dealer (auto hoogenboom rotterdam) niet bekend en volgens de technische monteur niet mogelijk. Waar kan je deze Led-lampen bestellen als ik vragen mag? @starsky
 
Volkswagen  Polo 6C (omgebouwde opel astra)  0.8i 
In heel veel landen (Nederland is daar een uitzondering op) zijn er wettelijk een aantal eisen gesteld aan auto verlichting.

Hoogte, instensiteit, wattage, veel dingen zijn niet zomaar vrij te kiezen voor een fabrikant.

Een groot verschil tussen de LED/Xenon en de halogeen lampen is de output (duh).
Lampen met meer dan ~1500 lumen moeten dan een aantal dingen aan boord hebben:
- Niet verblindend (denk aan lenzen/projectors of een enorm goede reflector)
- Koplamp reiniging
- Automatische hoogtestelling
Beetje halogeen doet ongeveer 700 lumen. Zo'n super Philips setje tegen de 1000.

Die eerste 2 zijn technisch niet zo heel erg lastig te realiseren voor een fabrikant.

Echter, zoals @crosspoloTSI zal bevestigen is die hoogteregeling echt een PITA pain in the ass.
Er moet een sensor op de achteras en soms ook op de voorste as komen. Al dit moet gecoordineerd worden door een computer.
Bij de 6R betekende dit een andere BCM, een extra sensor met module en kabelboom, en 4 extra kabels naar de koplamp.

Daarbij komt dat fabrikanten leuke foefjes erbij doen, zoals LED DRL in de koplamp en meedraaiende lampen.
Dit moet ook weer aan eisen voldoen en aangestuurd worden, waardoor een Xenon/LED Polo en een halogeen Polo elektrisch amper inwisselbaar zijn.
Tussenoplossing is in de 6R dat er mensen rondrijden met plug/play kabel adaptertjes maar dan is er geen hoogteregeling, dimmende LED DRL en seinen met groot licht.
Ohja, en coming/leaving home en bochtenverlichting... nope.
Misschien dat dat voor de 6C ook komt, wie weet :)

Zodra er meer bekend wordt over de systemen in de 6C zullen er misschien wat bedrijven een retrofit aanbieden (denk aan VAG techniek en zo).
Maar vaak blijven de dealers er wel vanaf omdat ze het niet willen of aandurven. Er is niet bepaald een handleiding in ETSAWIN om dit even te doen.
En ze hebben niet de tijd om zich er dusdanig in te verdiepen om er even een paar volle werkdagen echt handig in te worden.
Want, let's be honest, hoeveel van hun klantenbestand wil het nou? 1 auto? 2 autos? Het zullen er vast geen 10 zijn per dealer Stick Out Tongue

Grappig detail, ik was afgelopen weekend bij B&M Onderdelenshop in Boven Leeuwen en die vertelde dat de VW dealers zelfs geen OEM cruise control met retrofitten bij de Golf 7. Te ingewikkeld. Terwijl het toch alleen maar een knopje en computer instelling is?
Gevolg is dat je nu met een aftermarket setje rond moet gaan rijden. Of gewoon fabrieks af bestellen. Onthouden voor je volgende auto Stick Out Tongue
 
  • Leuk
Waarderingen: Maik
Zo bedankt voor de opheldering!. Jij hebt er blijkbaar goed verstand van :cool:. Ik heb zelf een polo 6c net 3 maanden oud maar er was toen nog geen led optie beschikbaar helaas. Als ik het goed begrijp zal de OEM configuratie een 'onmogelijke' klus worden voor de meeste dealers en zullen er ook vanaf zien. Daarbij de zal de prijs dus niet alleen voor koplampen en arbeidsuren zijn (gok 2000+- euro tot.) maar ook dus een rits aan toevoegingen welke nodig zijn. Ik las ergens op een Duits forum dat de koplampen wel geleverd werden met bijgevoegde materie maar in hoeverre dat compleet is voor de reeds geleverde 6c's.....:(
 
Volkswagen  Polo 6C (omgebouwde opel astra)  0.8i 
Voor de 6C is dit omcodeerbaar met VCP tegen de tijd dat ze uit komen. Daarmee zou met de juiste codering alles automatisch worden omgecodeerd in de module's en moet alles werken. Alleen de handmatige hoogteregeling gaat vermoedelijk wel werken aangezien dit op de G7 ook geen probleem is
 
Kopen van die dingen is het probleem niet, die 10-naar-14 pin adapters ook niet. Het spannende gedeelte is het coderen en bekabelen van de BCM, lichtschakelaar en zekeringenkast. Alle verlichting moet via de BCM lopen, net als bij de Polo 6R na een BCM wissel. Ik denk dat ik op dit forum een van de weinigen ben die het kan, misschien @TCL ook wel.
 
Kopen van die dingen is het probleem niet, die 10-naar-14 pin adapters ook niet. Het spannende gedeelte is het coderen en bekabelen van de BCM, lichtschakelaar en zekeringenkast. Alle verlichting moet via de BCM lopen, net als bij de Polo 6R na een BCM wissel. Ik denk dat ik op dit forum een van de weinigen ben die het kan, misschien @TCL ook wel.
De 6C heeft alles al via de BCM ivm Start en Stop Big Grin
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Hello gents! Sorry for not being able to write in dutch, I'm using google translate to try and get a sense of everything here.

I've been guided here by iichel, in my attempt to try and get my Polo ( 6C or 6R -- can't really figure out )

@chucknorris Hei! Did you mean that all Polo 6C that have Start / Stop support about everything ( xenon in my case ) ? Would be great if you can clear it out.

@Madrigal That is exactly the BCM I have on my Polo ( it's a 1.4 TDI 55kw 75CP - Bluemotion ). Not sure if it is a 6R or 6C ... Outside it is exactly the same as Polo 6R ( without the small front skirts / rear bumper ) .. like https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/VW_Polo_V_1.2_TDI_BlueMotion_Glacierblau.JPG and the interior looks like a 6C: http://carplace.uol.com.br/wp-content/uploads/2014/01/VW-Polo-2014-interior.jpg

Autoscan link here: https://pastebin.com/HN6Vk5Be

Does anyone have any friends who have done it, or are interested in taking a look at it ? I will provide anything that's needed. I have made a more detailed thread in here: https://uk-polos.net/viewtopic.php?f=56&t=70102
 
VW  Polo 6C  1.4 TDI Bluemotion 
@ Eduard, What iichel is saying, your polo must be a 6C model if you have the same BCM like the one I bought, 6R has different BCM type.
I Guess there will be not to much difference in installing the Xenon headlights compared to the LED. Maybe some wiring difference.
Myself, already getting a bit nervous, because this is going to be a challenge as well, first time I try a retrofit on a car. Can not hide anymore, got almost all parts at home now. No way back!;) Only need some electrical schematic for the wiring of the LED headlights, and the bracket for the automatic headlight level sensor. Really surprised that there is no schematics with the LED adapter I bought from Carsystem's, regarding how to connecting them to the BCM, and power supply.
You do not need to change your BCM, are you sure you do not want to try the retrofit yourself?

IMG_1474.JPG
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI Blue Motion 
@Eduard first, welcome mate. If your vehicle is fitted with a Stop- and start-system them the lighting is controlled via the BCM, yet there is a possibility that you will still need to change the BCM as this module does not support the proper controlling (PWM) of the LED when switching from DRL to main beam, the DRL light are going to dim.

@Madrigal Ik heb zelf ook full led geretrofit. Ik heb bewust geen kabels van Carsystems gebruikt omdat die niet heel duidelijk zijn qua aansluiten
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!