Vraagje over xenon regelgeving?

Gewoonjan

Voormalig teamlid
3,181
4
94
als ik zo even snel op google hiernaar zoek, dan wordt ik nog niks wijzer, maar ik las net toevallig op de site van xenonlamp een stukje over de regelgeving omtrent xenon..

er stond dat je een automatische hoogte verstelling moest hebben, maar niet dat die volledig automatisch moest zijn :?:
zeg maar die stel knop die ook in de polo 6r zit zou dan voldoende zijn hoe ik 't begrijp :?:
(ohw ik ben btw wel een BM rijder, dus weet niet of die stel knop standaard is in de 6r en/of andere modellen? :oops: )

als je wilt lezen waar ik 't over heb: KLIK!

kan iemand mijn vermoeden bevestigen? of juist ontkrachten?
ik weet nou namelijk echt niet meer wat ik moet doen, of xenon, of xenon look lampen? Stick Out Tongue
 
VW  6R  1.2TDI 
Artikel 118 (Bijlage VIII behorende tot Art. 5.2.10 WvW)

1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Xenonlamp.nl schrijft dit natuurlijk mooi op hun website, want het stimuleert meer verkoop, maar het is totaal niet rechtsgeldig.

De politie niet altijd 100% op de hoogte van de juiste wetgeving, maar schrijft er toch voor. Zie jij het maar te ontkrachten voor een enigszins gekleurde rechter (ja dat behoord hij niet te zijn, maar die man wordt ook moe van al die mensen die het beter weten).

Daarnaast; Ik moet de eerste agent nog tegen komen die ervoor schrijft op een nieuwe wagen ;)

UPDATE:
Als je het artikel goed leest, heb je dus volgens lid 1 automatisch verstelbare niveauregeling, die de hoogte van de lichtbundel automatisch versteld bij veranderende belading nodig.

Lid 2 geeft hierin de vrijstelling van Lid 1; aan voertuigen die niet onder invloed zijn van een veranderende hoogte van de lichtbundel bij het veranderen van de belading. Nou kan je uit de droom helpen, een Polo is dat niet...:)
 
ghehe, dat vermoeden had ik dus al dat die site niet helemaal lekker in elkaar zat Stick Out Tongue

maar mijn vraag is onstaan door het lezen van het volgende stukje:
Nieuwe wetgeving omtrent Xenon verlichting per 1-05-2009

Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :

Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
nou kan het zijn dat ik dat laatste verkeerd interpreteer en dat we dan weer terug komen bij lid 2 ;)
of dit is het verkooptrucje waar jij op doelt Stick Out Tongue

maargoed dat ik verkeerd lees kan maar zo voor komen, ben de laatste tijd nogal erg gestrest door m'n komende examens :oops:

btw wat ik me eigenlijk ook afvraag, als je h4 lampen plaats (of h7) die xenon look zijn, is daar dan ook nog aparte regelgeving voor buiten de juiste afstelling van de lampen om?
 
VW  6R  1.2TDI 
Gewoonjan zei:
nou kan het zijn dat ik dat laatste verkeerd interpreteer en dat we dan weer terug komen bij lid 2 ;) of dit is het verkooptrucje waar jij op doelt Stick Out Tongue

Het is idd gewoon een verkooptruc door de regelgeving net even anders te omschrijven. Het is ook niet voor niets dat ze eerst hun uitleg doen, en daarna de quote uit de wetgeving. Ik moest ook even 2x lezen alvorens ik Lid2 goed las. Je hersenen laten je soms net even anders lezen, als het net anders is uitlegt.

Mooi voorbeeld:
Code:
Het sjinhct niet zeveol uit te mkean in wleke vorlodge de ltertes van een woord satan. Als de ertsee en de lsaatte lteter op de jstuie palats satan kun je de meeste wooerdn znedor pemrolben lezen. Dit kmot dadoort je heenersn geen atrpae lrttees lezen, maar hlee wordeon.

Als je dus al voorbereidt een wetsartikel leest dan interpreteer je de woorden al ver van te voren verkeerd.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!