Beste mensen,
Allereerst iedereen fijne dagen toegewenst en vooral een gezond 2015.
Ik heb de volgende vraag:
Ik wil mijn distributieriem gaan vervangen met behulp van een uitgebreide vraagbaak en nu staat daar precies in welke tool je nodig hebt om de riemen te vervangen en als het goed is (zover ik lees) heb ik alleen blokkeerpennen nodig voor de nokkenassen. (1.4 16v 101pk)
Maar nu vraag ik me het volgende af:
De bout van de krukaspoelie kun je die losdraaien zonder de poelie zelf te blokkeren? Ik lees namelijk nergens dat je de krukaspoelie moet blokkeren om de bout (veeltand 19) los te draaien? Maar als ik zo kijk dan zie ik die bout wel meedraaien met de poelie zelf, dan is hij toch ook niet los te krijgen zonder de poelie te blokkeren?
Ik lees hier zelf dat ze het helemaal zonder speciaal gereedschap doen:
http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-vast-gelopen-1-4-16v-repareren-t140843.html
Het is wel een ander type motorblok (ik zelf heb 1.4 16v 101pk BBZ) maar deze constructie komt wel overeen wat ik heb.
Ook in mijn vraagbaak staat verder niks van het blokkeren van de poelie. Maar als ik dan weer hier kijk: http://www.vwgenuineparts.co.uk g/vw_polo_cambelt_replacement.shtml
Daar gebruiken ze juist weer wel een poelie blokkeer sleutel. (dit is wel motorcode BBY)
Wellicht dat iemand mij kan vertellen of de poelie inderdaad zo los te draaien is of dat ik hem toch eerst moet gaan blokkeren.
Allereerst iedereen fijne dagen toegewenst en vooral een gezond 2015.
Ik heb de volgende vraag:
Ik wil mijn distributieriem gaan vervangen met behulp van een uitgebreide vraagbaak en nu staat daar precies in welke tool je nodig hebt om de riemen te vervangen en als het goed is (zover ik lees) heb ik alleen blokkeerpennen nodig voor de nokkenassen. (1.4 16v 101pk)
Maar nu vraag ik me het volgende af:
De bout van de krukaspoelie kun je die losdraaien zonder de poelie zelf te blokkeren? Ik lees namelijk nergens dat je de krukaspoelie moet blokkeren om de bout (veeltand 19) los te draaien? Maar als ik zo kijk dan zie ik die bout wel meedraaien met de poelie zelf, dan is hij toch ook niet los te krijgen zonder de poelie te blokkeren?

Ik lees hier zelf dat ze het helemaal zonder speciaal gereedschap doen:
http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-vast-gelopen-1-4-16v-repareren-t140843.html
Het is wel een ander type motorblok (ik zelf heb 1.4 16v 101pk BBZ) maar deze constructie komt wel overeen wat ik heb.
Ook in mijn vraagbaak staat verder niks van het blokkeren van de poelie. Maar als ik dan weer hier kijk: http://www.vwgenuineparts.co.uk g/vw_polo_cambelt_replacement.shtml
Daar gebruiken ze juist weer wel een poelie blokkeer sleutel. (dit is wel motorcode BBY)
Wellicht dat iemand mij kan vertellen of de poelie inderdaad zo los te draaien is of dat ik hem toch eerst moet gaan blokkeren.