Vocht binnenkant voorruit

Hallo allemaal,

Met deze vochtige dagen heb ik de laatste tijd een probleem. Als ik 's ochtends in mijn auto stap zit er een vochtplek aan de binnenkant van mijn voorruit, precies in het midden boven het rooster waar de aircolucht uitkomt. Dit is geen condens wat na 1 minuut airco blazen weg is, maar echt een vochtplek. Als ik het aanraak met mijn vinger hangt er een druppel aan mijn vinger. Het duurt ook een goede 15/20 minuten volgas hete lucht voor hij compleet weg is.

Ik heb een half jaar geleden mijn voorruit laten vervangen. Ik ben langs carglass geweest die hebben 2x een lektest uitgevoerd maar hier ligt het probleem niet.

Kort geleden heb ik mijn interieurfilter vervangen, probleem is niet veranderd. Was voor vervanging hetzelfde als na vervanging.

Zie bijgevoegde foto's.

Iemand enig idee waar dit vandaan komt, en hoe dit op te lossen is? Enigste tijdelijke oplossing die ik heb kunnen vinden is mijn luchtrichting-draaiknop-dinges van de voorruit afhalen voor ik mijn auto 's avonds wegzet. Dan is er geen vochtplek 's ochtends.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201230-192522_Gallery.jpg
    Screenshot_20201230-192522_Gallery.jpg
    229.6 KB · Weergaven: 73
  • Screenshot_20201230-192532_Gallery.jpg
    Screenshot_20201230-192532_Gallery.jpg
    310 KB · Weergaven: 63
Polo  6c  Verkocht 
Hallo allemaal,

Met deze vochtige dagen heb ik de laatste tijd een probleem. Als ik 's ochtends in mijn auto stap zit er een vochtplek aan de binnenkant van mijn voorruit, precies in het midden boven het rooster waar de aircolucht uitkomt. Dit is geen condens wat na 1 minuut airco blazen weg is, maar echt een vochtplek. Als ik het aanraak met mijn vinger hangt er een druppel aan mijn vinger. Het duurt ook een goede 15/20 minuten volgas hete lucht voor hij compleet weg is.

Ik heb een half jaar geleden mijn voorruit laten vervangen. Ik ben langs carglass geweest die hebben 2x een lektest uitgevoerd maar hier ligt het probleem niet.

Kort geleden heb ik mijn interieurfilter vervangen, probleem is niet veranderd. Was voor vervanging hetzelfde als na vervanging.

Zie bijgevoegde foto's.

Iemand enig idee waar dit vandaan komt, en hoe dit op te lossen is? Enigste tijdelijke oplossing die ik heb kunnen vinden is mijn luchtrichting-draaiknop-dinges van de voorruit afhalen voor ik mijn auto 's avonds wegzet. Dan is er geen vochtplek 's ochtends.
Heb je standaard de Airco aanstaan? Gericht op het voorraam?
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Als het 's ochtends is bij het instappen zal het denk ik niets met de airco te maken hebben.
Wel had ik met mijn vorige auto last in de zomer bij een hele lange rit in de hitte (Oostenrijk) tijdens een file (auto uit) zo'n plek in het midden van de ruit.
Tijdens het rijden geen last en was de plek zo weg.

Probeer eens 's avonds de luchtcirculatie op binnen circuleren te zetten en dan in de ochtend checken of er nog een plek zit?
Als dat helpt weet je of de vochtige buitenlucht naar binnen wordt geblazen en daardoor de plek maakt.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
De airco koelt niet alleen, maar onttrekt ook vocht aan de lucht. Die condensdruppels worden door het systeem afgevoerd. Je ziet dan ook weleens een plasje water onder de auto liggen op een warme dag, als de airco zn best heeft moeten doen.
Ik denk dat er wat (in bv het luchtkanaal achtergebleven) condens weer is verdampt en via het luchtkanaal terug op je voorruit beslaat. Rij eens een tijdje - paar dagen ofzo - zonder airco. Dan weet je wellicht genoeg.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 
De airco koelt niet alleen, maar onttrekt ook vocht aan de lucht. Die condensdruppels worden door het systeem afgevoerd. Je ziet dan ook weleens een plasje water onder de auto liggen op een warme dag, als de airco zn best heeft moeten doen.
Ik denk dat er wat (in bv het luchtkanaal achtergebleven) condens weer is verdampt en via het luchtkanaal terug op je voorruit beslaat. Rij eens een tijdje - paar dagen ofzo - zonder airco. Dan weet je wellicht genoeg.
Goeie tip, zal ik doen. Bedankt!
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik had dat ook..ben er achter gekomen dat het minder werd of bijna verdween, als de stand op de voeten werden gezet, bij uitzetten auto. Blijkbaar worden dan de openingen naar het raam afgesloten....
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 
  • Leuk
Waarderingen: Schil
Goed om te horen dat het is opgelost! Airco’s veroorzaken vaker dit probleem. Ook de stand gericht op voorraam, zorgt ervoor dat de opening openblijft en zo constant lucht naar het voorruit gaat. Omdat ik de auto altijd in de schuur heb staan, heb ik er geen last van. Met mijn andere auto, welke altijd buitenstaat en alles automatisch regelt (airco aan/uit en welke stand) heb ik er ook soms last van.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
Voor mij is het opgelost. Paar dagen zonder airco gereden en ik heb geen vochtplek meer kunnen ontdekken.
Wil je wel met airco blijven rijden, zet de stand dan op je voeten. Als je beslagen ramen hebt, eerst even op voorraam en daarna gericht op je voeten. Misschien dat je die vochtplek dan ook niet meer hebt.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Wat ik lees, is normaal. Als je in je boekje zou kijken, wordt ook geadviseerd de airco enkele minuten voordat je de auto uitzet als uit te zetten.
Daarmee voorkom je dat er vocht in de unit blijft zitten. Zodra je de auto 's morgens start, wordt als eerste dat vocht tegen je voorruit geblazen.
En waarom zet je sowieso in de winter de airco aan? Kost extra brandstof, en voegt niets toe. Enig voordeel kan zijn, op vochtige dagen, dat er overtollig vocht uit je auto wordt weggehaald. Maar dat blaas je dus 's morgens weer de auto in.....
 
Volkswagen  Polo  1.4 
de reden van aanbevelen voor het continu gebruik ( of toch minstens aantal dagen per maand) van een climatronic en gewoon airco is dat bij langeren tijd van niet gebruikt er bacteriën gevormd worden in de behuizing en kanalen waardoor je dus ook ziek kan worden als je die na lange tijd weer in gebruik neemt.
wat je kan doen is bij het einde van de rit, of bijna op bestemming gewoon de hercirculatie aan zetten en dan na het starten van de wagen deze ook nog even kort op laten staan. zo heb ik geen plekken meer op het raam en deze manier kan je ook gebruiken om in de zomer heel snel je wagen koel te krijgen.
mijn climatronic staat 80 a 90% van het jaar op de auto stand, enkel temp wissel ik wel eens en wat het verbruik betreft, dat is echt te verwaarlozen hoor. genoeg Tensen mee gedaan.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
de reden van aanbevelen voor het continu gebruik ( of toch minstens aantal dagen per maand) van een climatronic en gewoon airco is dat bij langeren tijd van niet gebruikt er bacteriën gevormd worden in de behuizing en kanalen waardoor je dus ook ziek kan worden als je die na lange tijd weer in gebruik neemt.
wat je kan doen is bij het einde van de rit, of bijna op bestemming gewoon de hercirculatie aan zetten en dan na het starten van de wagen deze ook nog even kort op laten staan. zo heb ik geen plekken meer op het raam en deze manier kan je ook gebruiken om in de zomer heel snel je wagen koel te krijgen.
mijn climatronic staat 80 a 90% van het jaar op de auto stand, enkel temp wissel ik wel eens en wat het verbruik betreft, dat is echt te verwaarlozen hoor. genoeg Tensen mee gedaan.
testen ;)
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
de reden van aanbevelen voor het continu gebruik ( of toch minstens aantal dagen per maand) van een climatronic en gewoon airco is dat bij langeren tijd van niet gebruikt er bacteriën gevormd worden in de behuizing en kanalen waardoor je dus ook ziek kan worden als je die na lange tijd weer in gebruik neemt.
wat je kan doen is bij het einde van de rit, of bijna op bestemming gewoon de hercirculatie aan zetten en dan na het starten van de wagen deze ook nog even kort op laten staan. zo heb ik geen plekken meer op het raam en deze manier kan je ook gebruiken om in de zomer heel snel je wagen koel te krijgen.
mijn climatronic staat 80 a 90% van het jaar op de auto stand, enkel temp wissel ik wel eens en wat het verbruik betreft, dat is echt te verwaarlozen hoor. genoeg Tensen mee gedaan.
Ja maar volgens mij draait je Airco ook niet constant. Ook al geeft die aan dat de airco aanstaat.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
idd dit klopt ;)
In oudere type auto’s draaide de Airco altijd! Dan was je brandstofverbruik aanzienlijk hoger, dan wanneer die uitstond. Hedendaags kan je hem net zo goed aanlaten staan. Ik vind persoonlijk de luchtkwaliteit beter, geen vocht in de auto en ramen beslaan niet. Maar mijn vriendin rijdt het meest in de Polo, en zei heeft hem altijd uit :) ondanks dat, zal het extra brandstofverbruik nu wel mee vallen.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Marc Vuylsteke
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!