Vervangen disibutieketting

Dit is mijn eerste bericht op dit forum en hoop op deskundige hulp/ antwoorden.
Ik heb een Volkswagen Polo, 1.2. type 9N uit 2003 met 160.000 km op de teller.
Nu ben ik voornemens om de distributieketting te laten vervangen. Ik weet dat er geen termijn voor staat zoals dit wel het geval is bij een distributieriem.
Ik wil de ketting vervangen om in de toekomst erger te voorkomen.
Ik heb diverse officiële VAG dealers benaderd voor een vrijblijvende prijsopgave, en deze verschilt enorm.
De ene dealer rekent voor genoemde vervanging meer dan 1300 euro, terwijl een andere dealer tot een bedrag komt van 750 euro.
Mijn vraag: hoe komt het dat er zo'n groot prijsverschil is tussen erkende VAG dealers, bestaan er geen vaste prijzen?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 
Zonder een schriftelijke prijsopgave is het lastig vergelijken. Er bestaan (voor zo ver ik weet) geen vaste prijzen voor een distributie/ketting wissel. Wel voor andere werkzaamheden zoals een apk, zomer cq wintercheck en onderhoud van voertuigen ouder dan 5 jaar (vw economy service). De onderdelen bestellen ze allemaal via Etka (dacht ik) en het uurtarief is volgens mij ook hetzelfde, dus daar kan het verschil niet in zitten.

Het verschil in de prijs kan hem zitten in:
- Kortingen die ze toepassen om je over de streep te trekken
- De ene dealer vervangt meer onderderdelen (al dan niet uit voorzorg) bij de werkzaamheden dan de ander
- De medewerker heeft een fout gemaakt en heeft te veel/te weinig onderdelen in de prijsopgave verwerkt.

Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen kun je ook Vagtechniek benaderen voor een prijsopgave. Zij hanteren naar mening 'democratische' prijzen [emoji6].
 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow
Voor zover ik weet is er voor alle normale werkzaamheden een vaste tijd. Dus de prijs zal dan ook gelijk moeten zijn mits ze geen kortingen geven.
Je kan het ook in Duitsland laten doen. BTW en werkplaatstarieven zijn daar lager.
Maar helaas, in je profiel staat niet waar je woont.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!