Verlichtingsproblemen1.2 tdi bluemotion

Zoals de titel aangeeft heb ik wat problemen met de verlichting van mijn polo BM, het betreft een 1.2 tdi bluemotion van het bouwjaar 2010. Het is een leasebak, maar ik ben zelf een beetje aan het rondkijken om dit probleem aan te pakken, aangezien de leasemaatschappij dit waarschijnlijk niet vergoeden gaat:S.

Het probleem is als volgt:

Bij het rijden in het donker geven de koplampen(gaat om de H4 variant) bijna geen licht opbrengst, nu heeft een collega van mij(met een identieke auto en probleem) onderzoek laten doen bij een garage. Nu bleek dat de polo maar 5 lux lichtopbrengst geeft terwijl een wettelijk minimum van 15 lux is verreist voor de apk. Nu is dit zo afgesteld omdat anders de 14% bijtelling is het geding komt als ze met andere lampen zouden zijn geleverd. Mijn vraag aan jullie is nu, hebben jullie hier ook problemen mee gehad/ondervonden? En hoe hebben jullie dit opgelost? Zat zelf al te denken om er toch xenon:) in te zetten of als ik er cheap aan kan komen de H7/H7 variant koplamp units erin te gaan sleutelen:cool:.
 
ja zoals zo velen met de Bluemotion met H4 is de opbrengst op z'n zachts gezegd bagger, maar hoe kom je aan de twee wijsheden van de minimale lichtopbrengst voor de APK en de meting want dan is meneer PON in de fout gegaan met de uitgeklede verlichting denk ik. ben benieuwd, gr Hans
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Beste Mike,

Herkenbaar probleem. Ik rij nogal veel door de polder een heb de waxinelichtjes al snel vervangen door Philips Extreme Vision. Is wel een verbetering maar kan altijd beter.
Ik heb hierover al wel eens een briefje naar Pon gestuurd, maar de reactie laat zich raden: de standaard lampen voldoende aan de gestelde eisen.
Ik zag laatst op internet de Piaa lampen, maar vind 90 euro voor halogeen lampen echt te duur.

Groeten Jeroen
 
De H7 units heb je al voor een slordige 200 euro;)
Een goede xenonset kost zo ongeveer 130/160 euro, dus de keuze is aan jou wat je wilt;)

Aangezien je een 2010-er hebt, is de kans groot dat je alleen je H4 units hoeft te vervangen voor H7 en dat alles dan het al doet zoals het hoort. Zo niet, dan is dit met een software aanpassing zo werkend te maken bij de BM;)
 
VW  6R  1.2TDI 
Die wijsheid heb ik via een collega gekregen. Dit is het verhaal wat de garage hem vertelde.

Dat zal ik ook niet in twijfel trekken hoor;)
Ik deel alleen even mijn ervaring op dat gebied:)

Zowel xenon als de H7 lampen zijn prima in je auto te zetten, voor xenon moet je alleen even de kapjes aan de achterkant van je H4 units bijwerken, zodat de bedrading van de xenon erdoor kan (kapjes zijn wel gewoon los te krijgen bij de dealer, heb de onderdeelnummers elders wel gepubliceerd) en bij h7 is het zeer waarschijnlijk gewoon plug en play voor jullie met de 2010-ers;)
(Ik heb zelf overigens ook een 2010-er)

Nu wat ikzelf heb gedaan als oplossing(en), was ik nog vergeten te vertellen in mijn vorige bericht, ik heb eerst ook rond gereden met een pasklaar H4 bi-xenon setje, strooide mij echter veel te veel en ik ging er qua grootlicht belachelijk veel op achteruit, dus toen ik er helemaal genoeg van had, heb ik besloten om een retrofit te gaan bouwen (achteraf inbouwen van lenzen/projectoren) en daar rijd ik nu met veel plezier mee rond:)
Strooi niveau van het licht is weer normaal, zicht is geweldig en het grootlicht ook weer een genotBig Grin
(Enige waar ik nog last van heb is vocht in de lampen, maar dat is mijn eigen fout die ik nog moet corrigeren)
 
VW  6R  1.2TDI 
Handig het APK thuis hebben liggen :)

Ik citeer:

Lid 3 Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van:
b: Twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 en 117, gestelde eisen alsmede de installatie daarvan;

Lid 4 Aanvullende permanente eisen, afdeling 2 Gasontladingsbronnen

Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een veel hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is.
b. de voedingsspanning wordt verzorgd via een hoogspanningstransformator.

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de lichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brand.

Oftewel er staat nergens iets over lichtsterkte. Alleen dat ze moeten werken en dat Xenon altijd mag indien het ingeschakeld blijft bij gebruik van groot licht :)
 
Handige info (y). Nu is alleen de vraag wat ik doen ga, xenon heeft wel mijn voorkeur. Heeft 1 van julie goede ervaring met een specifiek merk aftermarket xenon? En zijn er nog dingen waar je extra op moet letten behalve dat het geschrikt is voor het canbus systeem van de polo?
 
En zijn er nog dingen waar je extra op moet letten behalve dat het geschrikt is voor het canbus systeem van de polo?
Voor een Bluemotion met H4 koplampen heb je, om foutmeldingen te voorkomen, naast een special Canbus versie ook nog een speciale weerstandkabel nodig. Deze weerstandkabel kan heel heet worden.

Je kunt de foutmelding ook uitzetten door dit te programmeren met VCDS, dan heb je geen weerstandkabel en zelfs geen speciaal Canbus-systeem nodig.
 
Ik heb het probleem opgelost door een setje philips extreme vision:grin: erin te zetten. Dit was voor nu ff de snelste oplossing. Ook de goedkoopste. Xenon verhaal doe ik wel in de volgende leasebak. Naar aller waarschijnlijkheid komt er eind 2014 weer een nieuwe polo ter vervanging voor deze.

Afgelopen week is mijn polo wel bij de garage geweest nog, had ineens onderweg tijdens het rijden problemen met terug en op schakelen. Je moest van het gas en zorgen dat ie laag in toeren zat om nog enigzins te kunnen schakelen. Ook de koppeling werkte niet helemaal meer zoals het hoorde. Als je alleen al een teen oplichtte ging de auto er al vandoor:???:. Na onderzoek bij de garage bleek de koppeling naar de knoppen te zijn. Vindt ik wel snel voor een auto uit 2010, nu ben ik niet de eerste berijder van deze wagen dus weet niet wat er in het verleden al met deze wagen gebeurd is. Baalde er wel even van natuurlijk ondanks het een lease auto is en het mij zelf persoonlijk geen cent kost. Alleen tijd die je kwijt bent om de auto weg te brengen en weer op te halen. Hoop dat jullie er geen problemen mee gaan krijgen met jullie BM
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!