Tuning 1.2 TSI met Ventura box

Betreft tuning met een Chipmodule Polo 1.2TSI.

Vorig jaar vakantie via Duitsland naar Oostenrijk.
Mijn polo was best snel, maar op de autobahn met een snelheid van ong.130km
een lange helling op viel hij mij erg tegen,het is dan net alsof men op een spons
trapt.Mijn polo was ingereden[12000km].Thuis gekomen ben ik via internet terecht
gekomen bij Ventura tuning in Beilen.Meteen contact gezocht,en alles werd netjes
uitgelegd.Ik mocht de chipmodule een week lang proberen.Wat een verschil,je kent
je eigen polo niet meer terug.Wat een vemogen en wat een enorme verbetering als je in de lage toeren rijdt. Ik heb een verbruik van 1 op16,7km en dat in de winter.
Je mag hem dan ook nog eens echt gebruiken waarom je een chip geplaatst hebt.Inmiddels heb ik er al 7000km enorm plezier van.Als je twijfeld aan mijn verhaal,ga dan geen proefritje daar maken,want je bent echt verkocht.
Ik wil ook nog even zeggen dat mijn vriendin ook een chipmodule in haar
Opel Corsa cdti Ecoflex heeft laten plaatsen.Zelfde verhaal,alleen is haar Corsa echt heel zuinig
geworden.

Mensen die geen Chipmodule hebben kunnen er dan ook niet over meepraten.
Met sportieve groet!
 
Goed, om dan maar een eind te breien aan dit topic heb ik vanmiddag rechtstreeks via mail contact gezocht met Ventura.
Pré was alvast dat ze een paar uur later al reageerden met het onderstaande zeer uitgebreide antwoord. Daarna ben ik ook nog telefonisch benaderd of alles me duidelijk was, netjes. Ik had de volgende vragen:

Vraag: Mijn Polo 1.2 TSI is pas geleden afgeleverd, ik heb begrepen dat het verstandig is om vóór het inbouwen van de externe Ventura ECU de motor eerst in te rijden. Na hoeveel kilometer is het verstandig de unit in te bouwen?

Antwoord Ventura: Dit kan ook bij een nieuwe auto, alleen adviseren wij zeker de eerste 1.500 kilometer niet boven de 2.700 toeren en/of harder dan 130 km/u te rijden, veel wisselen in toerental is echt het beste, zo loopt uw TSi motor mooi in.

Vraag: Ik heb begrepen dat de externe ECU bij elke start van de motor tijd nodig heeft om zich in te leren, kunt u aangeven hoeveel tijd dat in beslag neemt en waar dit voor dient?

Antwoord Ventura: De externe Mini ECU van Ventura Tuning is adaptief, gaat uw auto naar de garage dan hoeft onze externe Mini ECU niet na een software update opnieuw van aangepaste tuningdata te worden voorzien (dat kan onze tuning zelf, wel zo handig, wij leveren ook veel aan het buitenland waaronder Singapore).
Aangezien uw auto niet kan zien of hij stil staat bij uw garage of bij u op de oprit laten wij deze adaptieve functie constant uitvoeren, u kunt gewoon rijden en na 1,5 tot 2 minuten is het getunede vermogen aanwezig. Tevens heeft dit als voordeel dat bij een koude motor nooit meteen met vol vermogen kan worden weggereden (dat is immers slecht voor iedere motor).

Vraag: Ik heb me gezien de kosten en mogelijke ‘risico’s’ vooraf zo goed mogelijk op internet proberen te oriënteren op praktijkervaring met specifiek de 1.2 TSI i.c.m. de externe Ventura ECU. Hoewel ik geen uitgesproken negatieve ervaringen heb kunnen vinden heerst er wel scepsis over de werkelijke vermogenswinst in termen van PK’s en NM (overigens wel van personen zonder ervaring uit 1e hand). Ik kan echter geen objectieve testgegevens (middels rollerbank vóór en na tuning) vinden behalve de opgaves op jullie eigen site. Hebben jullie de beschikking over daadwerkelijke rollerbankuitdraaien die jullie per mail toe kunnen sturen of ter plekke in jullie werkplaats zijn in te zien?

Antwoord Ventura: Wij vertellen altijd eerlijk aan de klant dat de gemiddelde Polo 1.2 TSi op 133 Pk en 215 NM uitkomt na onze tuning, ook melden wij netjes aan de klant dat de Polo 1.2 TSi mits ingereden meer Pk's heeft dan het boekje opgeeft. > 117 Pk origineel is heel gebruikelijk!!! Toch is het verschil in rij-ervaring door het hogere koppel over een breed toerental gebied (zie uitdraai) zeer duidelijk waarneembaar.

!cid_3AF0DFEA6C824B8B94DDA6C95DAA7258@ew1.jpg


Deze auto had 14.000 kilometer gedraaid. Zoals u ziet komen de waarden keurig bij onze opgave aan klanten uit > 133 PK en 215 NM voor de Polo 1.2 TSi

Vraag: Op de site wordt bij de 1.2 TSI-module gesproken over een vermogenswinst van ca. 28PK (+27%) en 40NM (+23%). Er wordt echter geen uitspraak gedaan over de geschatte effecten op acceleratie en topsnelheid, kunt u hier iets over zeggen?

Antwoord Ventura: De metingen omtrent acceleratie laten een winst zien van 1,2 seconde van 0 naar 100. Top na tuning 200/210 km/u, dit is echter sterk afhankelijk of er Ron 95 of Ron 98 wordt getankt. Voor de handgeschakelde versie geldt dat bij een te laag Ron getal de motor zichzelf bovenin de top heel duidelijk terugregelt (detonatie bescherming). Sportieve rijders kunnen dus beter Ron 98 of hoger (in Duitsland) tanken.

Vraag: Er wordt hier en daar gesproken over dat externe ECU’s problemen kunnen opleveren doordat deze niet specifiek op een motor zijn afgestemd in tegenstelling tot OBD-tuning (in andere woorden, er zijn verschillen tussen de afzonderlijke 1.2 TSI’s op bijvoorbeeld software- en constructieniveau). Is dit een reële zorg of past de externe ECU zich automatisch aan de specifieke motorkenmerken aan tijdens de inleertijd na het starten van de motor?

Antwoord Ventura: Zoals eerder gemeld is onze Externe Mini ECU adaptief, kleine onderlinge verschillen per ECU ziet onze Mini ECU en kan hij zelf corrigeren. Door de dubbele meting van de turbodruk weet onze Mini ECU exact de ruimte voor de mate van brandstof correctie. Zo wordt dus vanzelf een mechanisch verschil van de turbo (dat is er altijd) gelijk gecorrigeerd aangezien de turbodruksensor constant de werkelijke turbodruk ziet.

Over de discussies die op de diverse fora woeden tussen voor- en tegenstanders van tunen middels een externe ECU:

Antwoord Ventura: Wij zien deze forums ook en schrijven af en toe zelf informatief. Het is ons ook opgevallen dat dhr Race Eend iedere andere tuning firma afbrandt, wat zeer kinderachtig is omdat hij onder een alias schrijft en zelf bij de Firma JD enginering werkt. Openheid van kaarten zijn wij altijd een voorstander van, klanten willen graag eerlijk geinformeerd worden. Er zijn in Nederland nou eenmaal meer software-chiptuners die door andere bedrijven gemaakte software inlezen en zichzelf dan chip-tuner noemen (ze hebben geen idee wat ze inlezen en of het goed getest is) dan bedrijven die alles zelf ontwikkelen. Ventura Tuning ontwikkelt al haar externe Mini ECU's zelf en ook haar software programmeer apparatuur met bijbehorende tuningsoftware. Menig officeel Volkswagen/Seat Skoda dealer hebben wij als klant. Het feit dat zij vertrouwen in ons stellen is voor ons zeer belangrijk, zoiets beschaam je natuurlijk als producent niet.

Tot slot schreef Bergmeijer (van sales en techniek blijkbaar):
Hopende u hiermee van dienst te zijn hebben wij al uw vragen zo uitgebreid en hopelijk duidelijk toegelicht. Ventura Tuning is van 4 februari t/m 13 februari tijdelijk gesloten wegen testen in Oostenrijk van 3 nieuwe Volkswagen motoren, daarna zijn wij u uiteraard weer graag van dienst.

Wat wij nog wel willen benadrukken is de belangrijkheid van Ron 98 brandstof, niet voor rustige rijders maar er zijn vele wat sportievere 1.2 TSi rijders bij wie we op de vermogenstestbank bij de top PK's "bibberen" zien wat overduideleijk op terugregeling duidt van het originele motormanagement. Test je dezelfde auto met Ron 98 dan is het bibberen weg en zijn de PK's netjes aanwezig.
U kunt ook altijd geheel vrijblijvend bij ons komen proefrijden, testen is volledig gratis.
Wij hebben overigens voldoende tevreden rijders die u zeker ter wille willen zijn om hun ervaring met u te willen delen.

Persoonlijk ben ik wel om hiermee denk ik en ga ik er na de 13e maar eens langs. Het feit dat ze zo de moeite nemen voor een uitgebreid persoonlijk antwoord, al langer in de business zitten en ik op internet geen horrorverhalen kan vinden geven mij wel het vertrouwen dat het goed zit.

Overigens wil ik hiermee niet Ventura op de kaart zetten, noch heb ik daar belang bij. Zoals bekend ben ik al weken op zoek naar duidelijkheid en wilde bovenstaande antwoorden van Ventura op het forum delen ter leering ende vermaeck. Je bent en blijft dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgen en ervaringen mocht je voor Ventura kiezen! Ik moet het zelf tenslotte ook nog maar ervaren.
Zal niettemin mijn ervaringen hier t.z.t posten plus dat ik natuurlijk bereid ben een testritje aan te bieden op de Meet & Greet in april ;)
 
TOP antwoorden precies wat ik eigenlijk zocht...
alleen nu nog ooit de knoop doorhakken om net als Cornesagt die tuning te nemen...
@Cornesagt heb je tijdens je proefrit gelijk voor tuning 3 gekozen? of had je de eerste twee tuningen ook mogen proberen?
 
KYC zei:
TOP antwoorden precies wat ik eigenlijk zocht...
alleen nu nog ooit de knoop doorhakken om net als Cornesagt die tuning te nemen...
Let wel op, mijn post met het antwoord van Ventura betrof de 1.2 TSI, in het geval van cornesagt en jou gaat het over de 1.2 TDI BM, het hele technische gedeelte van het verhaal gaat dus niet op voor jouw motorisering!
 
KYC zei:
TOP antwoorden precies wat ik eigenlijk zocht...
alleen nu nog ooit de knoop doorhakken om net als Cornesagt die tuning te nemen...
@Cornesagt heb je tijdens je proefrit gelijk voor tuning 3 gekozen? of had je de eerste twee tuningen ook mogen proberen?

ik heb maar een tuning getest omdat ik altijd het pittigste programma wil ook omdat ik er een set 18inch op monteer
 
weem zei:
iZoals bekend ben ik al weken op zoek naar duidelijkheid en wilde bovenstaande antwoorden van Ventura op het forum delen ter leering ende vermaeck. Je bent en blijft dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgen en ervaringen mocht je voor Ventura kiezen! Ik moet het zelf tenslotte ook nog maar ervaren.
Zal niettemin mijn ervaringen hier t.z.t posten plus dat ik natuurlijk bereid ben een testritje aan te bieden op de Meet & Greet in april ;)[/b]

Maar wat is er nu duidelijk geworden? vandaag ook nog weer even wat websites bezocht en allemaal beloven ze praktisch het zelfde. Met 2 connectoren of met 8 of de chip tuning. Het blijkt dat bij updates van uit VW er toch wel problemen zijn en dat je terug moet. Bij onderhoud ziet de diagnoseapparatuur niet dat er een powerbox oid is aangebracht, is dat geheim dan?? nog niet duidelijk dus. En waarom zou een 8 connector systeem beter zijn dan een met 2 connectoren. als dat duidelijk is dan ga ik ook mijn BM tunen , dus ook maar eens een bezoekje afleggen.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Hansstaal zei:
Maar wat is er nu duidelijk geworden? [...] Het blijkt dat bij updates van uit VW er toch wel problemen zijn en dat je terug moet. Bij onderhoud ziet de diagnoseapparatuur niet dat er een powerbox oid is aangebracht, is dat geheim dan?? nog niet duidelijk dus. En waarom zou een 8 connector systeem beter zijn dan een met 2 connectoren. als dat duidelijk is dan ga ik ook mijn BM tunen , dus ook maar eens een bezoekje afleggen.
Ik was op zoek naar technische onderbouwing en dan met name informatie over de werking van een externe ECU en de werkelijke vermogenswinst. Zoals je zelf wellicht op de overige fora hebt kunnen lezen gaan de eindeloze discussies daar altijd maar over 2 dingen:

  • 1. waardeloze doos weerstanden waarmee je je motor stuk maakt vs. geavanceerde externe ECU die de motorwerking manipuleert binnen de fabrieksnormen

    2. geen merkbare vermogenswinst vs. duidelijk betere prestaties

Oftewel, oplichterij vs. goed alternatief voor OBD tuning. Voor beide kon ik echter geen harde onderbouwing vinden gestaafd door objectieve praktijkervaringen of cijfers, de discussies waren vooral gebaseerd op veronderstellingen en emoties, vooral bij de tegenstanders viel me helaas op.

Zoals ik al aangaf is OBD tuning voor mijn geen optie, de auto is net nieuw en VW staat zoals elke andere fabrikant niet toe dat er met de motor wordt gerotzooid, ook niet als dat 'professioneel' gebeurd. Het is naar hun eigen zeggen dan niet duidelijk of defecten binnen de garantietermijn wel of niet door wijzigingen door derden zijn veroorzaakt. Kortom, aantoonbaar geklooid met je motor, garantie pleite, óók als het defect wel te wijten is aan een fout van VW.
Dus ja, het moet 'geheim', maar dan wel liefst met zo goed mogelijke resultaten wat mij betreft en daar wil ik me van tevoren dus zo goed mogelijk op oriënteren. OBD tuning is permanent en te achterhalen in de VW garage, een externe ECU kan je verwijderen. M'n enige angst is dan nog dat een moderne motor ook gegevens logt en daaruit in de VW garage nog steeds afwijkingen uit zijn af te leiden, daar heb ik tot nu toe echter nog geen aanwijzingen voor gevonden.

Of een module 2 of 8 connectoren heeft maakt mij verder niet uit, het enige wat ik daar uit kan afleiden is dat een module met 8 connectoren op meer plekken in je motor wordt aangesloten dan een met 2, dus potentieel meer meetwaarden verzameld en hopelijk daarmee gerichter de motor aanstuurt. Maar dat is giswerk mijnerzijds, misschien zijn van de 8 connectoren er 6 een dummy maar 8 bieden bij voorbaat in ieder geval meer perspectief dan slechts 2. Wat dat betreft zal ik dan toch echt op de leverancier moeten vertrouwen bij gebrek aan inhoudelijke kennis.

Nogmaals, iedereen moet dit voor zichzelf bepalen en ga vooral ook zelf op zoek naar info of met de verschillende bedrijven in gesprek. Ben dan zelf altijd wel benieuwd wat de verhalen en ervaringen zijn zodat we die hier met elkaar kunnen delen. Da's namelijk leuk!
 
Dit verhaal is mij duidelijk Weem goed verwoord, maar wat mij dan zo dwars zit is de onduidelijkheden op de sites van de diverse leveranciers, over garantie, updates, afgeven op andere producten. Ik zeg dan maar zo wees duidelijk en vertel hoe goed jouw product is en waarom er die 8 connectors aan zitten. Maar hoe dan ook, tunen gaat wel gebeuren gr. Hans
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 115 PK DSG7 
Hansstaal zei:
[...]wat mij dan zo dwars zit is de onduidelijkheden op de sites van de diverse leveranciers, over garantie, updates, afgeven op andere producten. Ik zeg dan maar zo wees duidelijk en vertel hoe goed jouw product is en waarom er die 8 connectors aan zitten[...]
Eens, ik ben niet voor niets zelf al zo lang aan het twijfelen. Die websites zijn me nèt wat te vaag, onoverzichtelijk, schreeuwerig en staan vol met taalfouten. Dat wekt in ieder geval bij mij geen vertrouwen.

Op hun sites maken ze denk ik ook de fout dat ze de techniek achter de tuning niet volledig uitleggen (wat doen die 8 stekkers!), wellicht omdat men denkt dat de gemiddelde consument zich daar niet in ïnteresseerd. Mensen met een meer technische achtergrond daarentegen, die het dus juist goed zouden kunnen verwoorden op een forum, worden daardoor achterdochtig. Als je het dan navraagt via mail of na lang geëmmer op een forum komen ze meestal alsnog over de brug.

Ik kan me zo voorstellen dat kleine technisch geörienteerde bedrijven voor een nichemarkt als dit nou eenmaal niet zo veel kaas hebben gegeten van communicatie. Kan het ze ook niet kwalijk nemen maar denk wel dat ze zichzelf daarmee te kort doen in deze internettijd.
 
@Weem
heb jij al je auto laten tunen? zou ik es een keertje met je mee kunnen rijden in die 1.2 TSI Big Grin? ben erg benieuwd hoe het optrekt eigenlijk...

@Iedereen
ik zou best eens een proefritje willen maken tijdens de april meeting van iemand die al zijn Bluemotion heeft getuned. maybe die van cornesagt als die komt? ben erg benieuwd...
 
Heb de module inderdaad een maandje of wat geleden in laten bouwen. Geen slechte ervaring tot nu toe, verbruik is niet toegenomen en mogelijk zelfs afgenomen (zat voor het inbouwen nog in de inrijperiode waarin het mengsel sowieso rijker is dus moeilijk vast te stellen, rij nu ongeveer 1 op 16), geen onrustige motor, geen bijgeluiden of anderszins gekke dingen.

Wel ben ik benieuwd naar een objectieve meting of hoe anderen het ervaren bij een proefritje bij de meeting. Omdat ik de originele motorloop nog niet zo heel goed kende had ik wat moeite om het verschil te merken. Wel vind ik de motor onwijs pittig, en vanaf 100 km/u in z'n 6 trekt ie erg goed door, maar de vraag is of dit sowieso al niet zo was.

Meerijden mag altijd hoor. Ben zelf ook wel dus benieuwd naar hoe het door anderen wordt ervaren. Wel rekening houden dat er een verschil is tussen slechts de bestuurder of twee personen in de auto, dit merk je meteen in de trekkracht (scheelt toch weer een kilo of 80).

Ook even reclame maken voor dit forumpostje, het zou leuk zijn als we een paar forummers weten te mobiliseren voor een gezamenlijk dagje op de rollerbank bij JD Engineering, mogelijk dat we dan een gunstige prijs kunnen onderhandelen (kost los 160 euro!).
 
Beste Weem,als je wilt weten hoe je polo rijdt kun je toch gewoon
de module demonteren.Ik weet niet of je hem zelf heeft gemonteerd
maar het is wel makkelijk als je weet hoe je de module kan verwijderen.
Ik zelf rij al 9000km met de module,en ik ben zeer tevreden over.
Als ik je nog een tip mag geven, dan raad ik je een luchtfilter
van de firma Green te monteren+een schoonmaaksetje.
Dat is ook bij Ventura Tuning te verkrijgen.Veel succes!
Groetjes deBaron

PS:Mijn vriendin heeft haar corsa cdti ook een module en een filter
laten plaatsen,ze is er zeer tevreden over.Was 95pk 190nm,
na tuning 115pk 230nm.Conclusie:zeer snel+erg zuinig.
 
Debaron3 is toevallig toch niet geaffilieerd met Ventura?

Ben inderdaad nog aan het overwegen om de Green luchtfilter aan te schaffen. Minder luchtweerstand lijkt mij te resulteren in een lager verbruik bij een gelijkwaardige effectieve vermogensafgave (minder verlies op aanzuigweerstand), meer vermogen aan de bovenkant en een vlottere gasrespons.

Ben niettemin een beetje angstig voor het feit dat dit een filter is met oliefilm, ik heb wel eens begrepen dat door het aanzuigen van lucht oliepartikels los kunnen komen van het filter die vervolgens de luchtmassasensor vervuilen.
Ik heb meerdere BM rijders gelezen op het forum die dit filter ook hebben, enige ervaring of dit een gerede angst is?
 
Er is inderdaad al een topic over open luchtfilters voor de 6R, met de nodige voor-en tegenstanders. Persoonlijk heb ik er helemaal geen mening over. Op de Altea van mijn pa zat een K&N filter van de firma van der Velden, dat werkte en klonk prima. De BMC CDA filter op mijn Ibiza echter werkte voor geen meter, de auto begon zich raar te gedragen en bovenal te klinken. Wel sportief, maar het maakte de auto 'zenuwachtig'. Snukken bij een koude motor etc.

Ik ben echt héél benieuwd weem, maar je hebt gelijk over de extra +- 80 kg. Dat gaat absoluut ten koste van de performance.
 
Ik wist niet goed waar ik het moet plaatsen dsik ga hier maar even verder..

Zit er als ik het goed begrijp een verschil in de 1.2TSI van een Ibiza & Yeti ten opzichte van de 1.2TSI van de Polo?

Zo niet, dan vind ik het een raar verhaal bij JD dat ze 135pk uit de Ibiza trekken en 140pk uit de Polo..
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!