Trillen stuur en zwaarder sturen

Hallo allemaal,

Sinds Januari in bezit van een polo 1.2 TDI uit nov 2010. Enkele weken geleden winterbanden eraf en 17" velgen eronder. Vervolgens kreeg ik last van trillingen in het stuur (dit heb ik niet direct waargenomen na het wisselen, dus weet niet zeker of dit gerelateerd is). Trillingen ziin waarneembaar bij 80 km/h en 110 km/h. Het stuur zwabbert dan echt een beetje. Bij 130 is het stuur stil.

Vervolgens banden laten balanceren. Niet opgelost. Nieuwe set eronder gelegd, zelfde probleem. Uiteindelijk 17" terug gebracht en geld terug gekregen.

Nu heb ik een nieuwe set parabolica's 17" (3 setje dus) met dunlop banden erop. Het trillen is een stuk minder maar nog steeds een beetje aanwezig. Hoogteslag of onbalans kan ik me nu echt niet meer voorstellen.

Vandaag reed ik terug van werk en voelde ik het stuur ineens zwaarder sturen. Dit is alleen als de motor warm is. Koud voelt het normaal! Ook hoor ik nu een soort kraken van de stuurkrachtiging (?) als ik aan het stuur draai.

Bij pouw geweest (2e set) en die zeggen dat het hoogteslag moet zijn.

Hebben jullie misschien ideeen wat het zou kunnen zijn?
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI BM 
Draagarmen?

Wanneer draagarm vervangen?
Een draagarm wordt vervangen wanneer de rubberlagers en kogels versleten zijn. Bij versleten rubberlagers en kogels voelt u dat de auto niet strak meer stuurt. In sommige gevallen zal de auto op een recht stuk naar één kant trekken. Bij onverharde wegen kunt u gebonk horen. Ook kunt u een lichte tik of speling in het stuur voelen.

Eén manier om ervoor te zorgen een draagarm langer meegaat is door hobbels en putdeksels in de weg te vermijden. Dit veroorzaakt grote stress voor de rubber en kogel lagers.
 
Volkswagen  Polo 6R 2011  1.2 tdi bluemotion 101 pk EGR OFF 
Homokineten zijn vervangen door de dealer onder garantie. Trillingen zijn een stuk minder maar nog wel aanwezig...

Zwaarder sturen bij warme motor is ook opgelost. Wat er is gedaan weet ik niet. Het stuur "tikt" overigens nog steeds.

Rechtsvoor is 2 maanden geleden de schokdemper vervangen. Dit hebben ze linksvoor niet gedaan (120.000 km inmiddels) zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI BM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!