Beste forumleden,

Iemand enig idee wat oorzaak kan zijn van volgende:

Zojuist reed ik op de snelweg, waarbij ik wilde accelereren van 100 km/h naar 130 km/h. Ik trapte het gas vol in (reed al in z'n 5) toen mijn toeren(teller) gigantisch raar begon te doen. De toerenteller knalde in 1 ruk door naar 5000-6000 toeren en daarna weer terug enz. Ook de boordcomputer deed raar; deze gaf aan dat ik naar 3e, 5e en dan weer naar 4e versnelling moest schakelen enzovoorts. Ook het uitlaat geluid schoot van hoog naar laag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf amper kennis heb van motortechniek etc. Zou het mogelijk te maken kunnen hebben met een koude motor? (na starten van auto zat ik namelijk bijna direct op 130 km/h snelweg). Heb later toen de motor warm was, nog paar keer vol het gaspedaal ingedrukt in zn 5 en toen reageerde alles gewoon netjes en normaal..

Auto is verder gechipt van 95 naar 130 pk en heeft onlangs een Guerrila bypass uitlaat gekregen.

Bijlage foto van mijn 6C :)
 

Bijlagen

  • Polo.png
    Polo.png
    147.8 KB · Weergaven: 26
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TSI 95 pk 
slippende koppeling door drukgroepproblemen kan al binnen 10k... ik zou met jou verschijnselen naar de garage gaan. het feit dat jou boardcomputer registreerd dat je moet gaan schakelen terwijl je toerenteller gek doet EN jij het uitlaatgeluid hoort veranderen, lijkt erop te duiden dat de motor daadwerkelijk meer toeren maakt dan verwacht in de 5e versnelling...

overigens kan het nog een elektronisch probleem zijn, maar daarvoor zul je toch naar de dealer moeten...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Thanks voor je tips Catunambu. Het probleem lijkt zich alleen af en toe voor te doen boven de 100 km (in zn 5 dus). Heb zelf nog wat testjes gedaan m.b.t. koppeling:

- Wegrijden in z'n 2 gaat nog net
- Handrem erop en dan in z'n 3 koppeling laten opkomen slaat de motor af.
- Op snelweg +100 km/h koppeling intrappen = toerenteller daalt, zodra ik koppeling weer los laat schiet deze weer terug naar normale waarden rond de 2200.

Mocht iemand nog ideeën hebben wat het precieze probleem kan zijn hoor ik het graag. Ga sowieso maar even langs de dealer a.s. woensdag.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.0 TSI 95 pk 
probeer eens bij 100km/h de koppeling in de trappen, volgas geven en dan je koppeling laten schieten, slipt ie dan ook door?

Nog een dingetje, "verbruikt" jou auto misschien olie? of versnellingsbakolie?
Heb zelf een keer een testrit gemaakt in een Golf 1 Cabrio waarvan de krukaskeering lek was. olie kwam op de koppeling, ene moment (als ie warm was) pakt de koppeling prima aan, maar met koude motor slipte de koppeling.
Daarnaast hadden mn ouders een Fiat waarvan de achteruit versnelling een tandje miste (afgebroken en via het koppelingshuis naar buiten de lanceert) door het gat in de bak kwam er bakolie op de koppeling, vaak ging dat prima en zonder problemen, maar soms kreeg ie t op zn heupen en begon de koppeling ook als een dwaasbanaan te slippen.

Niet dat t bij jou auto dit kan zijn, maar misschien zijn de symptonen vergelijkbaar.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dit is toch duidelijk een koppelingsprobleem zeker als de toeren omhoog gaan en de uitlaat mee kabaal gata maken. Dan gaat de motor echt hogere toeren draaien en geen electronica spook. Koppeling laten nazien lijkt me een goed idee
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!