Dag allemaal ,
Mijn eerste post op het forum, allereerst moet ik zeggen dat ik het bewonder hoe het forum is georganiseerd! Heb mezelf ook even kort voorgesteld in het bijbehorende topic.
Ik ben sindskort eigenaar van een Polo 6N2 1.4 uit 2001 , omdat ik een auto wilde om dagelijks in te rijden naast mijn Cupra R 1M. Heb deze afgelopen week gekocht van een stel die er niet meer mee reed, hij had de afgelopen jaren amper tot niet gereden eigenlijk puur voor de APK.
Helaas heb ik wel gelijk pech met de auto, ik testritte de auto en deze reed eigenlijk erg goed. We zijn met de Polo een rondje gereden en hebben hem overgeschreven. En na de koop viel de auto uit de wilde deze niet meer starten.
Ben er uiteraard niet bij blijven zitten, en ben gelijk aan de slag gegaan om hem weer aan de praat te krijgen.
Ik zal zo helder mogelijk proberen te beschrijven wat er aan de hand is, ik ben al een heel eind maar ik doe het eigenlijk puur als hobby dus de kennis schiet me vaker tekort.
De auto viel tijdens het rijden uit, en wilde vervolgens niet meer blijven lopen. De auto loopt bij starten ongeveer één tel en valt dan weer uit.
Een vriend van mij heeft met Autel software de auto uitgelezen, en daar kwamen de volgende codes uit :
17972 Gasklepregelmodule (J338) lage spanning bij de basis instelling
17978 Motor Regelmodule Geblokkeerd door Beveiligingssysteem
De codes blijven ook terugkomen na verwijdering.
Het verhaal van de regelmodule begrijp ik eerlijk gezegd weinig van, gezien de auto prima reed eerst en er toen mee besloot op te houden. Voor mogelijke oorzaken kijk ik altijd op GerritSpeek, de enige waar ik dan een touw aan vast kan knopen is dat de ECU geen stroom krijgt.
De code van de regelmodule kan ik ook niet helemaal plaatsen, maar ik ben in ieder geval dingen gaat uitsluiten.
We hebben de gasklep opnieuw ingeleerd, dat maakte geen verschil.
Wel blijft de auto lopen als ik remmenreiniger in het gasklephuis spuit.
Ik ben gaan uitsluiten of er iets scheelde met de brandstoftoevoer, deze heb ik van achter tot voor nagekeken en gecontroleerd op verstoppingen of iets dergelijks omdat de auto de afgelopen 7 jaar weinig tot niet gereden had.
Lang verhaal kort ben ik er achter gekomen dat er te weinig brandstof uit de injectoren komt, naar mijn weten zouden ze flink moeten nevelen maar een komt eigenlijk een vrij zielig straaltje uit. Van het brandstoffilter tot de rail komt wel overal een dikke straal uit. Brandstofpomp hoor ik ook primen bij contact aan.
Na wat research kwam ik uit op ''Relais 410'' wat misschien de oorzaak kon zijn. Dit relais zou schijnbaar een hele boel componenten aansturen waaronder ECU en injectoren (correct mij vooral als dit niet juist is), en dit is tot dusver het eerste waar ik aan denk wat zomaar kan falen tijdens een tesrit.
Nou wilde ik deze gaan vervangen, maar origineel ben ik er niet in geslaagd om een relais te vinden. Althans niet voor een normale prijs, en ik kom er niet wijs uit welk alternatief eventueel past en of dit uberhaupt aan te raden is.
Ik vond wel een ander relais met hetzelfde schema'tje op de zijkant van het relais, maar deze vervangt een ander OEM nummer. Het nummer op mijn relais is 6N0 906 383 A , terwijl het OEM nummer van het vervangende relais OE 1J0906383C is. link ervan heb ik hieronder vermeld:
Wat zijn jullie bevindingen?
Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad, en wat was toen de oplossing?
Alvast bedankt...
Mijn eerste post op het forum, allereerst moet ik zeggen dat ik het bewonder hoe het forum is georganiseerd! Heb mezelf ook even kort voorgesteld in het bijbehorende topic.
Ik ben sindskort eigenaar van een Polo 6N2 1.4 uit 2001 , omdat ik een auto wilde om dagelijks in te rijden naast mijn Cupra R 1M. Heb deze afgelopen week gekocht van een stel die er niet meer mee reed, hij had de afgelopen jaren amper tot niet gereden eigenlijk puur voor de APK.
Helaas heb ik wel gelijk pech met de auto, ik testritte de auto en deze reed eigenlijk erg goed. We zijn met de Polo een rondje gereden en hebben hem overgeschreven. En na de koop viel de auto uit de wilde deze niet meer starten.
Ben er uiteraard niet bij blijven zitten, en ben gelijk aan de slag gegaan om hem weer aan de praat te krijgen.
Ik zal zo helder mogelijk proberen te beschrijven wat er aan de hand is, ik ben al een heel eind maar ik doe het eigenlijk puur als hobby dus de kennis schiet me vaker tekort.
De auto viel tijdens het rijden uit, en wilde vervolgens niet meer blijven lopen. De auto loopt bij starten ongeveer één tel en valt dan weer uit.
Een vriend van mij heeft met Autel software de auto uitgelezen, en daar kwamen de volgende codes uit :
17972 Gasklepregelmodule (J338) lage spanning bij de basis instelling
17978 Motor Regelmodule Geblokkeerd door Beveiligingssysteem
De codes blijven ook terugkomen na verwijdering.
Het verhaal van de regelmodule begrijp ik eerlijk gezegd weinig van, gezien de auto prima reed eerst en er toen mee besloot op te houden. Voor mogelijke oorzaken kijk ik altijd op GerritSpeek, de enige waar ik dan een touw aan vast kan knopen is dat de ECU geen stroom krijgt.
De code van de regelmodule kan ik ook niet helemaal plaatsen, maar ik ben in ieder geval dingen gaat uitsluiten.
We hebben de gasklep opnieuw ingeleerd, dat maakte geen verschil.
Wel blijft de auto lopen als ik remmenreiniger in het gasklephuis spuit.
Ik ben gaan uitsluiten of er iets scheelde met de brandstoftoevoer, deze heb ik van achter tot voor nagekeken en gecontroleerd op verstoppingen of iets dergelijks omdat de auto de afgelopen 7 jaar weinig tot niet gereden had.
Lang verhaal kort ben ik er achter gekomen dat er te weinig brandstof uit de injectoren komt, naar mijn weten zouden ze flink moeten nevelen maar een komt eigenlijk een vrij zielig straaltje uit. Van het brandstoffilter tot de rail komt wel overal een dikke straal uit. Brandstofpomp hoor ik ook primen bij contact aan.
Na wat research kwam ik uit op ''Relais 410'' wat misschien de oorzaak kon zijn. Dit relais zou schijnbaar een hele boel componenten aansturen waaronder ECU en injectoren (correct mij vooral als dit niet juist is), en dit is tot dusver het eerste waar ik aan denk wat zomaar kan falen tijdens een tesrit.
Nou wilde ik deze gaan vervangen, maar origineel ben ik er niet in geslaagd om een relais te vinden. Althans niet voor een normale prijs, en ik kom er niet wijs uit welk alternatief eventueel past en of dit uberhaupt aan te raden is.
Ik vond wel een ander relais met hetzelfde schema'tje op de zijkant van het relais, maar deze vervangt een ander OEM nummer. Het nummer op mijn relais is 6N0 906 383 A , terwijl het OEM nummer van het vervangende relais OE 1J0906383C is. link ervan heb ik hieronder vermeld:
Wat zijn jullie bevindingen?
Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad, en wat was toen de oplossing?
Alvast bedankt...
Volkswagen / Seat
Polo 6N2 / Leon 1M Cupra R