Schokken / schudden motor bij koude start

Hallo allemaal,

Vannochtend tijdens een koude start begon mijn motor een paar keer heftig te schudden met een verhoogd toerental, na een paar keer gas geven was het toerental weer normaal. Auto rijdt verder probleemloos en na een ritje start hij weer volkomen normaal.

Wat kan dit zijn?
Moet ik er iets aan doen?
Is het "normaal"?

Groet
 
Polo  6c  Verkocht 
Dan krijgt de motor minder lucht, waardoor er naar verhouding meer brandstof in het mengsel zit. Dat zorgt ervoor dat de auto stabiel kan starten in een koude(re) omgeving. Bij mij loopt de motor erg 'rauw' in de hoge toeren voor 20 seconden, daarna zakt ie af en loopt ie netjes stabiel.
Oke, redelijk "normaal" dus? Zo voelde het in ieder geval niet ... motor schudde echt heftig een aantal keer. Had het bij mijn vorige bmw 118D in ieder geval nooit
 
Polo  6c  Verkocht 
Dan krijgt de motor minder lucht, waardoor er naar verhouding meer brandstof in het mengsel zit. Dat zorgt ervoor dat de auto stabiel kan starten in een koude(re) omgeving. Bij mij loopt de motor erg 'rauw' in de hoge toeren voor 20 seconden, daarna zakt ie af en loopt ie netjes stabiel.
Choke is iets van oude auto's.
Met de huidige technologie is de choke overbodig geworden. Tegenwoordig word er simpelweg meer brandstof geinjecteerd voor een rijker mengsel na het starten.

Voor diesels geld dit ook enigszins. Echter komen de klachten van TS overeen met een haperende gloeispiraal. Zou ze ff laten nakijken bij de garage.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Beste, ik heb diverse klanten gehad met dit probleem, ook heb ik hetzelf gehad. De gloeispiralen vervangen en daarna nog hetzelfde probleem, de moderne TDI hebben eigenlijk geen gloeisysteem meer nodig, het zit er nog op voor de echt koude landen! Wat bij al mijn klanten en ook de mijne het probleem was?? Een beginnende lekkende verstuiver die bij koudstart problemen gaf!
Gloeibougies zijn niet zo duur en kun je zelf makkelijk vervangen, tevens is het probleem als een gloeibougie langere tijd kapot is geweest deze meestal niet meer eruit te krijgen is omdat deze van binnen helemaal verkoold! Let dus op dat je de kop (schroefdraad niet kapot draait en vervangen met koude motor!!)
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90 pk 
Oke, redelijk "normaal" dus? Zo voelde het in ieder geval niet ... motor schudde echt heftig een aantal keer. Had het bij mijn vorige bmw 118D in ieder geval nooit
Het is niet normaal, hij mag best wat " rauwer" klinken maar moet wel op 3 cilinders lopen... Koudstart doen met vcds op meetwaardenblok 13, kijken wat het verschil is van de retouren van al je verstuivers.. Waarschijnlijk zit daar je probleem, zie mijn post onderaan!
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90 pk 
Het is niet normaal, hij mag best wat " rauwer" klinken maar moet wel op 3 cilinders lopen... Koudstart doen met vcds op meetwaardenblok 13, kijken wat het verschil is van de retouren van al je verstuivers.. Waarschijnlijk zit daar je probleem, zie mijn post onderaan!
Oke dus gloeibougies zijn in principe uit te sluiten? Het was ook maar 4 graden toen ik hem startte dus dan treden die niet in werking lijkt mij. Verstuivers zijn verdachte dus. Klinkt als een fijne reperatie ... zou jij mij eventueel kunnen helpen met dat VCDS gedoe?
 
Polo  6c  Verkocht 
Choke is iets van oude auto's.
Met de huidige technologie is de choke overbodig geworden. Tegenwoordig word er simpelweg meer brandstof geinjecteerd voor een rijker mengsel na het starten.

Voor diesels geld dit ook enigszins. Echter komen de klachten van TS overeen met een haperende gloeispiraal. Zou ze ff laten nakijken bij de garage.

Dat begrijp ik, maar bij gebrek aan een beter woord noem ik het een choke. Het theoretische principe blijft toch hetzelfde ;)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Als ik mijn Polo start bij deze temperaturen loopt ie ook behoorlijk rauw/onregelmatig. Als ik wegrijd en na een paar honderd meter bij de splitsing aan het einde van de straat sta, is het rustiger, hij blijft nog tot een kilometer of 10 met een verhoogd stationair toerental draaien (tegen 1000rpm), maar wel regelmatig. Na een kilometer of 10/15 draait de auto rustig stationair (rond 850rpm). Zomerdag is deze opwarmperiode aanzienlijk korter.

Ik heb verder geen andere noemenswaardige problemen, en zie het dan ook als producteigenschap.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
Mijn 1.2 tdi heeft dit ook. Nu vooral met dit koude temperatuur buite gaat het koude start vaker slecht en schud het motor ook. Verstuivers zijn het niet en ook niet gloeibougies, want dit is niet altijd het geval maar wel vaker als het koud is buiten en heel soms random. Denk dat 3 cilinders diesels hiermee over het algemeen gewoon moeite mee hebben. Wel is het zo als het diesel motor eenmaal warm is gedraaid het met deze winterse temperaturen beter rijdt dan tijdens zomerse
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!