Ruitenwisservloeistofreservoir lekt

Ruud9N

Premium lid
Spritmonitor.de
3,387
1,068
213
Ben er achter gekomen dat mijn ruitenwisservloeistofreservoir lekt. Vandaag gezien dat er luchtbelletjes omhoog komen in het stukje vulpijp dat zichtbaar is. Lijkt mij dat zo'n ding niet zomaar lek kan geraken. Heb gekeken maar kan verder niets raars vinden en ook onder de wagen ligt geen plas. Ik vermoed dat het daarom ook heel langzaam gaat.

Iemand een idee wat het kan zijn? Los slangetje lijkt mij niet want dan zou hij zo leeg zijn. Zou het een rubbertje kunnen zijn? Ik heb geen idee hoe zo'n ding in elkaar zit. Weet alleen dat het in deze donkere dagen wel belangrijk is.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Wanneer zie je die belletjes? als je hem bijvult? of zie je het peil ook dalen?
Waarom vermoed je dat hij lek is eigenlijk als je niks ziet liggen?
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Zit er geen water in?
Het vriest nu snachts!
Kan kapot vriezen
Nee, natuurlijk niet. Stick Out Tongue Ik rijd 's zomers zelfs met het blauwe spul rond i.p.v. het rode. Altijd met antivries dus. (kan het, als ANWB lid, gratis laten bijvullen bij Autotaalglas. Maar om nu elke week terug te komen is ook weer zo wat.

Wanneer zie je die belletjes? als je hem bijvult? of zie je het peil ook dalen?
Waarom vermoed je dat hij lek is eigenlijk als je niks ziet liggen?
Laatste keer dat hij werd bijgevuld stond ik te kijken naar het eerste stuk (de vulpijp) en toen zag ik na het vullen een hele rits luchtbelletjes naar boven komen.
Ik vermoed dat hij lek is omdat hij wel héél snel leeg is. En zo ontzettend vaak gebruik ik hem niet. Peil zie ik niet dalen omdat je eigenlijk alleen maar de vulpijp goed kan zien.

Heb je rekening gehouden met je bodemplaat? Wellicht dat deze alles opvangt.
Nee, wist zelfs niet dat het daarop kon liggen. Heb alleen via de motorruimte gekeken en dan zie je eigenlijk niet echt veel.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Laatste keer dat hij werd bijgevuld stond ik te kijken naar het eerste stuk (de vulpijp) en toen zag ik na het vullen een hele rits luchtbelletjes naar boven komen.
Ik vermoed dat hij lek is omdat hij wel héél snel leeg is. En zo ontzettend vaak gebruik ik hem niet. Peil zie ik niet dalen omdat je eigenlijk alleen maar de vulpijp goed kan zien.
Dat is normaal dat heb ik ook die pijp loopt naar een groter reservoir toe, voordat die luchtbelletjes stoppen duurt wel even alles klotst en schuimt in dat reservoir als je hem bijvult.

en wat is dan snel leeg als ik vragen mag? hoeveel gaat er in bij jou? litertje of 3/4? met dit weer gebruik ik hem zelf regelmatig maar ik rij dan ook 200km minimaal per dag en dan gaat het hard.

als het heel hard zou lekken en het valt op je bodem plaat dan stroomt het er vanzelf af, als het minder hard lekt en je gaat rijden dan waait het er af dan ga je het niet zien idd, gewoon een keer die plaat er af en onderkant reservoir checken dan als je denkt dat hij lek is.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
wat is dan snel leeg als ik vragen mag? hoeveel gaat er in bij jou? litertje of 3/4?

gewoon een keer die plaat er af en onderkant reservoir checken dan als je denkt dat hij lek is.
Max. 2 weken vermoed ik en ik heb ook niet veel gereden in november. (slechts 138km.) Ja, zal zo'n 4 liter zijn.

Tja, gewoon even doen gaat bij mij iets anders. Mijn lichaam laat dat helaas niet meer echt toe om onder een wagen te gaan liggen en dan heb ik het nog niet aan gebrek van gereedschap.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Vandaag gekeken maar daar komt nog heel wat bij kijken. Eerst de plaat onder de bumper deels los gemaakt. Daarna linker voorwiel verwijderd. Toen de hele wielkuip verwijderd wat best wel een klotewerkje is. Toen was het, overigens wel heel erg klein reservoir, zichtbaar. Andere manier om er goed bij te komen hebben wij niet kunnen ontdekken. Een brug was trouwens wel welkom geweest. Even schoongemaakt want zat onder de spinnenwebben e.d. Daarna deels gevuld met gewoon water. Niets vreemds gezien. Daarna de ruitensproeiers gebruikt. Voorruit, niets te zien. Achterruit, toen begon hij te lekken. We hebben dat lekje provisorisch dicht gesmeerd en hopelijk blijft het nu dicht anders zal het een nieuw pompje worden vrees ik. Beetje antivries bijgevuld en door gesproeid. Daarna alles weer dichtgemaakt maar wel eerst even een helehoop rotzooi verwijderd. Zat echt een hele plak met modder en rotzooi achter die kuip. Schrok echt van de hoeveelheid rotzooi die verstopt raakt door de jaren heen. Volgens mij val ik nu een klasse lager in MRB. Stick Out Tongue
Vrijdag gaan als het goed is de winterbanden erop en dan vul ik ook meteen het reservoir af. Ben benieuwd of ik nog luchtbelletjes zie. Hoop dat hij vol blijft zodat ik er zondag ook nog plezier van heb.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
Oh wat fijn dat je in ieder geval de oorzaak hebt gevonden, Ruud. Had meteen wat foto's en een how-to gemaakt.
Even een vraagje voor mij: had je door het lek naar achter geen aanvoer meer van ruitenwisservloeistof naar de achtersproeier? Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar de oorzaak daarvan bij mijn Polo Stick Out Tongue
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Foto's maken had niet echt veel zin. How-to kan ik kort over zijn.

- Plaat onder bumper deels losmaken.
- Linker voorwiel verwijderen.
- Alle schroefjes van de wielkuip losdraaien en daar zitten er best wel veel in. Gaat de kuip er niet uit dan heb je toch echt een schroefje gemist. Niet gaan forceren!!
- Wielkuip verwijderen.
- Alles schoonmaken, ook waar je niet hoeft te zijn. (evt. met hoge druk, het ligt nu toch open)
- Oorzaak zoeken, evt. sproeien. (voor én achter!!)
- Oorzaak gevonden? Dan verhelpen.
- Wielkuip terug plaatsen. (let op dat je alle schroefjes gebruikt)
- Plaat terug vast zetten.
- Wiel terug plaatsen.

Ik had voor én achter altijd aanvoer. Zolang het reservoir maar vol zat.
Het vreemde was dat hij zonder sproeien niet lekte terwijl hij na max. 2 dagen wel helemaal leeg was. Ben benieuwd...
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
Let er wel op dat het Torx én imbus kunnen zijn. Ligt er maar net aan wie er al eerder aan heeft gesleuteld. Bij mij was er eentje zo uit gelubberd dat je hem met een platte schroevendraaier eruit kon halen.
Succes met sleutelen. Altijd makkelijk als je dat zelf kan.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!