Ruitenwisser werkt niet in interval stand

Skappa51

Bekend lid
439
206
59
Beste allen,
Sinds kort werkt mijn ruitenwisser in interval stand niet meer.
De overige standen werken wel gewoon naar behoren.
Iets over de auto
VW polo 6r 1.2 TSI
Geen regen sensor
Verder ook geen aanpassingen of rare dingen gedaan laatste tijd.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135PK 
Een update vanuit mijn kant.
Inmiddels een nieuwe microschakelaar bij de dealer gehaald en deze gemonteerd op mijn bestaande slot voor de motorkap.
Het probleem is dat de oude microschakelaar niet meer waar nam of mijn motorkap dicht was of open stond, hierdoor werkte mijn interval stand niet meer.
Als er dus meer mensen zijn met dit probleem dan kan dit dus de oplossing bieden, echter ligt het wel aan het probleem. Bij mij deed de rest van de standen het wel gewoon, alleen interval niet.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135PK 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan Smit en Sal
Dat is dus wat ik ook dacht, maar blijkt dat het een beveiliging is. Het moet iets voorkomen, kom alleen even niet zo snel erachter waar de beveiliging voor diende.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135PK 
Omdat je de motorkap niet volledig kan openen als de wissers in hoogste stand staan en zijn open/omhoog geklapt. Bij mij werken ze dan overigens volledig niet, waarom alleen de interval niet werkt vind ik ook vreemd.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Ja ik vond het ook vreemd, echter de microschakelaar was de oplossing en nu werkt alles weer perfect.
Zal hier ook nog eventjes het art nummer toevoegen voor mensen die ook zo'n probleem ondervinden.
Artikelnummer: 6R0953236
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135PK 
Als het een beveiliging is, dan zou het kunnen zijn, dat je in de intervalstand niet direkt ziet of de ruitenwissers aan staan ja of nee. Je zou de motorkap kunnen openen in de rust periode. Als de wissers gewoon aanstaan, kan je dat niet overkomen. Dan zie je ze bewegen.

Gr. Ad
 
VW  Polo 6R  1.2 Blue motion 
Hoi Skappa51,

Was het vervangen lastig?
Wat moest je allemaal demonteren?
Ik heb hetzelfde probleem nu.
Stekker los en de interval werkt weer.

Hoor graag van je ervaring.

gr Stefan
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Hoi, hier hetzelfde probleem gehad maar anders opgelost dan eerder genoemd.

Inderdaad bleek het de motorkap microswitch die de interval stand van de ruitenwisser onderbreekt zonder dat ik verder meldingen kreeg over open staande motorkap oid.
Ik heb het stekkertje even los gehaald (wat makkelijk los kwam) en dan werkt de boel weer. Zo een dagje rond gereden.

Later ff met de multimeter in Ohm stand met microklemmen gemeten of de microswitch nog werkte. Die meet 250 Ohm als de motorkap open staat. Maar als ik de motorkap dicht deed dan geen verschil, had open contact verwacht. Toen toch maar eens stevig de motorkap dicht gedrukt, en zowaar, de schakelaar bleek nog een teken van leven te geven.

Er zat vuil en vet in het mechanisme dus de boel flink gereinigd, maar helaas geen verschil.

Uiteindelijk ontdekt dat het tegendeel, de ontgrendelhaak die aan de motorkap vast zit, enorm stroef liep. De veer hoort blijkbaar in ontspannen stand de microswitch te bedienen, maar hij veerde niet meer uitzichzelf terug. Beetje WD40 en het probleem was opgelost. Zie foto.
 

Bijlagen

  • IMG_7057.jpeg
    IMG_7057.jpeg
    255.2 KB · Weergaven: 26
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Grutte Pier en iichel
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!