Ratelend/Schrapend geluid VW Polo 1.4TDI Bluemotion

karim6140

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik ben een aantal maanden in het bezit van VW Polo 1.4TDI Bluemotion.

Dit zijn de gegevens van de wagen:
- bouwjaar 2007
- motorcode BMS
- 95.000 km
- 59kw/80pk

Sinds ik de wagen heb merk ik bij het rijden een ratelend geluid bij het rijden. Het geluid valt het hardste op als je in de wagen zit (met gesloten ramen).
Het geluid lijkt mij van de versnellingsbak te komen, hoewel ik hier niet zeker van ben. Het geratel treed opvallend op bij het zeer laag in toeren rijden. Als je de koppeling terug induwt, verdwijnt dit geluid. Vandaar mijn vermoeden dat dit geluid uit de versnellingsbak komt. Als je wat hoger in toeren rijd hoor je niets en lijkt alles heel normaal. Hoe lager in toeren, hoe meer kans op het geratel.

Weet iemand of in de wagens een tweemassavliegwiel zit? Ik wou hiervoor onlangs de prijs opvragen omdat ik vliegwiel vermoedde, maar toen vertelde Brezan me dat in deze wagen een vast vliegwiel zou zitten. Is er iemand hier die dit met zekerheid weet?

Als het een vast vliegwiel is, blijft er enkel de optie koppeling of versnellingsbak over naar mijn mening.

Heeft iemand hier raad/ervaring mee?

Alvast bedankt,
Groetjes,
Karim

Het zou kunnen dat je koppeling gewoon op is en dat je popnagels hoort!
Anders zou her mischien het druklager kunnen zijn wat je hoort.

Ik zou even langs de dealer rijden en hun opnde brug laten luisteren en als het geluid bij de bak vandaan komt de bak eraf halen en dan verder kijken van wat er kapot is!

Ben inderdaad al naar een garage geweest, daar hebben ze hem op de brug gezet, helemaal niets te horen onder versnellingsbak, maar ook niet aan de motor.

Je hoort het enkel in de auto, en wanneer die niet op de brug is (volgens mij omdat er dan veel meer weerstand is op de koppeling en versnellingsbak).

Ik ben de voorbije dagen op zoek gegaan naar mensen die verstand hebben van versnellingsbakken. Mijn vermoeden is bevestigd: het geluid komt wel degelijk uit de bak. Het is een zeer typisch geluid voor versleten lagers. Ik zou er nog vroeg bij zijn en de schade zou meevallen. Nu hebben beide reparateurs voorgesteld om de bak binnen te brengen en stellen ze voor om de lagers te vervangen en eventueel andere onderdelen indien nodig.

Nu ga ik de bak zelf moeten demonteren, met behulp van een zeer ervaren mekanieker. Heeft iemand toevallig plannen/ afbeeldingen/ tips die me kunne helpen bij de uitbouw van de bak, en natuurlijk is alle info met betrekking tot het herstellen van de bak zelf ook altijd welkom.

Bakcode: JDD

Alvast bedankt.

Terug
Bovenaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!