witteberry
Lid
Hoi allemaal.
Mijn Polo 9N 1.2 12V uit 2003 met AZQ motor is weer bijna in nieuwstaat op een enkel punt na. Hij is pas gekeurd en door de 4 gassen test gekomen. Soms tijdens het rijden (niet altijd!) merk je bij een deellast vaak rond de 30 of 50km/u dat de auto hevig begint te schokken. Het probleem lijkt het ergst als er even snel gereden is maar ook dan is het niet altijd aanwezig. Soms krijg ik wel een MIL lampje en soms niet.
Het probleem is na een hoop werk al een stuk minder maar blijft helaas bestaan en mijn ideeen en zoekopdrachten zijn helaas op geraakt. Het gekke is dat zodra ik wat met het gas speel, afrem en optrek en weer langzaam naar de gewenste snelheid toe zak de klachten verdwijnen en hij weer perfect rijd.
De auto geeft soms een misfire detectie aan, deze is niet cilinder specifiek en geeft ook geen dtc code. De auto geeft bij / na het stotteren, bokken wel een foutcode p0106. Uiteindelijk word de p0106 code intermittend. Alle luchtkoppelingen, vacuumslangen, pakkingen zijn nagekeken of hersteld/ vervangen. Problemen spelen op als de motor warm is.
Wat ik momenteel al nagekeken / vervangen heb :
Nieuwe oliewissel - auto verbruikt wel wat maar is geen oliedrinker.
Nieuwe benzinefilter 3 bar.
Injectoren schoongemaakt en o ringen vervangen.
Gasklephuis schoongemaakt en ingeleerd. (inclusief pakkingen)
Nieuwe EGR klep schoongemaakt en ingeleerd. (inclusief leiding naar inlaatspruitstuk)
Inlaatspruitstuk losgehaald en gereindigd.
MAP sensor gereinigd + vervangen.
Pre cat lambda sensor vervangen (multiband 0 - 5v)
Kabelbreuk lambdasonde hersteld.
Post cat lambda sensor vervangen (0 - 0,90v)
Boegies vervangen ( 5000km oud)
Alle penbobines vervangen.
Oliedruksensor vervangen (niet gerelateerd)
Vacuumslang egr naar luchtinlaat gerepareerd.
Carter naar luchtinlaat vervangen.
Carterontluchtingsklep vervangen.
Olieafscheider vervangen.
Nieuwe pakking temperatuursensor.
Nieuwe einddemper uitlaat.
Nieuw flexibel stuk uitlaat.
Kleppenreiniger gebruikt.
Verder heb ik een brandstofdruktest uitgevoerd, de brandstofstuk met contact aan motor uit is 3 bar, motor aan 3 bar en bij gas geven stijgt hij licht.
Ik heb een compressietest uitgevoerd met warme motor maar na even stilstand dus de waardes kunnen hoger zijn. Cilinder 1 10 bar, cilinder 2 10,5 bar en cilinder 3 10 bar. Volgens de specificaties van deze motor is een nieuwe motor tussen de 10 en 13 bar. In de cilinders zit veel roetaanslag en cilinder 2 lijkt wat nat te blijven na verwijderen boegies.
Als laatste na veel uitzoeken blijkt dat deze motoren wel eens een tandje kunnen verspringen door de ketting die uitrekt. Nu heb ik bij de kleppendeksel 2 plaatjes verwijderd zodat je de nokkenassen van de inlaat en uitlaat kunt zien. Als ik cilinder 1 in het bovenste dode punt zet dan zien voor mij beide nokkenassen in lijn. De ketting is in het verleden (te zien aan de vloeibare pakking) al is hersteld. Helaas is er voor de aankoop iemand geweest die de uitlaat aan de cat heeft vast gelast dus ik kan het uitlaatspruitstuk zonder slijpen er niet af halen om de kleppen te bekijken.
Ik heb vandaag een log gemaakt met vcds met meerdere timestamps en een beschrijving hoe ik toen reed. Ook heb ik een foto gemaakt van de zijkant nokkenas en zo te zien lijkt deze perfect in lijn te staan.
Is er iemand die met het vcds log en klachten kan analyseren waar dit in zou kunnen zitten ? Zou de nokkenas dan toch een tandje versprongen zijn ?
Mijn Polo 9N 1.2 12V uit 2003 met AZQ motor is weer bijna in nieuwstaat op een enkel punt na. Hij is pas gekeurd en door de 4 gassen test gekomen. Soms tijdens het rijden (niet altijd!) merk je bij een deellast vaak rond de 30 of 50km/u dat de auto hevig begint te schokken. Het probleem lijkt het ergst als er even snel gereden is maar ook dan is het niet altijd aanwezig. Soms krijg ik wel een MIL lampje en soms niet.
Het probleem is na een hoop werk al een stuk minder maar blijft helaas bestaan en mijn ideeen en zoekopdrachten zijn helaas op geraakt. Het gekke is dat zodra ik wat met het gas speel, afrem en optrek en weer langzaam naar de gewenste snelheid toe zak de klachten verdwijnen en hij weer perfect rijd.
De auto geeft soms een misfire detectie aan, deze is niet cilinder specifiek en geeft ook geen dtc code. De auto geeft bij / na het stotteren, bokken wel een foutcode p0106. Uiteindelijk word de p0106 code intermittend. Alle luchtkoppelingen, vacuumslangen, pakkingen zijn nagekeken of hersteld/ vervangen. Problemen spelen op als de motor warm is.
Wat ik momenteel al nagekeken / vervangen heb :
Nieuwe oliewissel - auto verbruikt wel wat maar is geen oliedrinker.
Nieuwe benzinefilter 3 bar.
Injectoren schoongemaakt en o ringen vervangen.
Gasklephuis schoongemaakt en ingeleerd. (inclusief pakkingen)
Nieuwe EGR klep schoongemaakt en ingeleerd. (inclusief leiding naar inlaatspruitstuk)
Inlaatspruitstuk losgehaald en gereindigd.
MAP sensor gereinigd + vervangen.
Pre cat lambda sensor vervangen (multiband 0 - 5v)
Kabelbreuk lambdasonde hersteld.
Post cat lambda sensor vervangen (0 - 0,90v)
Boegies vervangen ( 5000km oud)
Alle penbobines vervangen.
Oliedruksensor vervangen (niet gerelateerd)
Vacuumslang egr naar luchtinlaat gerepareerd.
Carter naar luchtinlaat vervangen.
Carterontluchtingsklep vervangen.
Olieafscheider vervangen.
Nieuwe pakking temperatuursensor.
Nieuwe einddemper uitlaat.
Nieuw flexibel stuk uitlaat.
Kleppenreiniger gebruikt.
Verder heb ik een brandstofdruktest uitgevoerd, de brandstofstuk met contact aan motor uit is 3 bar, motor aan 3 bar en bij gas geven stijgt hij licht.
Ik heb een compressietest uitgevoerd met warme motor maar na even stilstand dus de waardes kunnen hoger zijn. Cilinder 1 10 bar, cilinder 2 10,5 bar en cilinder 3 10 bar. Volgens de specificaties van deze motor is een nieuwe motor tussen de 10 en 13 bar. In de cilinders zit veel roetaanslag en cilinder 2 lijkt wat nat te blijven na verwijderen boegies.
Als laatste na veel uitzoeken blijkt dat deze motoren wel eens een tandje kunnen verspringen door de ketting die uitrekt. Nu heb ik bij de kleppendeksel 2 plaatjes verwijderd zodat je de nokkenassen van de inlaat en uitlaat kunt zien. Als ik cilinder 1 in het bovenste dode punt zet dan zien voor mij beide nokkenassen in lijn. De ketting is in het verleden (te zien aan de vloeibare pakking) al is hersteld. Helaas is er voor de aankoop iemand geweest die de uitlaat aan de cat heeft vast gelast dus ik kan het uitlaatspruitstuk zonder slijpen er niet af halen om de kleppen te bekijken.
Ik heb vandaag een log gemaakt met vcds met meerdere timestamps en een beschrijving hoe ik toen reed. Ook heb ik een foto gemaakt van de zijkant nokkenas en zo te zien lijkt deze perfect in lijn te staan.
Is er iemand die met het vcds log en klachten kan analyseren waar dit in zou kunnen zitten ? Zou de nokkenas dan toch een tandje versprongen zijn ?
Bijlagen
Volkswagen
Polo 9N