Polo 6r P0172 error, Labda sensor vreemde waardes

Hallo allen,

Ik merk de laatste tijd dat mijn Polo 6r 69pk nogal onrustig rijdt. Bij sommige ritjes, is het vooral als de motor op temperatuur is, dat deze soms inhoudt bij het gas geven, en op de cruise control, maar op het moment dat je >80% gas geeft, trekt ie wel door. Ook bij stationair draaien voelt ie wat onrustig, gaat soms het toerental richting de 500 en start dan weer door naar de ~900rpm. Ook had ik nog een opgeslagen P0172 error te zien.

In eerste instantie heb ik de penbobines en bougies vervangen helaas zonder resultaat. Dus een OBD reader gekocht en even gemeten wat er nou eigenlijk met de sensoren gebeurd. Heb zojuist 2 ritjes gemaakt, beide redelijk anders.

Het eerste ritje had ik problemen, 5 minuten stationair draaien na opstart was het prima, geen vuiltje aan de lucht. Toen de temperatuur boven de 85 graden kwam en ik reed, voelde ik de motor de eerste keer inhouden en dit is regelmatig gebeurd tijdens 10 minuten snelweg rijden. Cruisecontrol op 100km/h, geeft een 'throttle position' tussen de 15-25% aan. Vervolgens houdt de motor duidelijk in, zakt de snelheid, en regelt de cruisecontrol terug naar de gevraagde snelheid door 100% gas te geven. Dit gebeurd elke 10-40 seconden ongeveer.

Bij het uitlezen van de o2 sensoren zie ik bij de sensor voor katalysator een normale waarde, echter de sensor na katalysator blijft lang een lage waarde (<0.1v) geven, om vervolgens omhoog te schieten bij 100% throttle.

Voordat ik aan de terugrit begon heb ik de auto ~20 minuten laten afkoelen en ben vervolgens terug gereden. Hier lijkt alles helemaal goed te werken, geen stotteren of inhouden. En ook de waarde van de o2 sensor na de katalysator lijkt goed te zijn.

Hieronder zie je het resultaat van de 1e rit met o2 sensor voor katalysator boven en o2 sensor na katalysator onder.
Screenshot 2022-04-05 at 22.11.45.png
Dit is het resultaat van de 2e rit, waarbij wederom de sensor voor de katalysator boven is en na de katalysator onder.
Screenshot 2022-04-05 at 22.11.11.png


Zou dit een defecte lambda sensor zijn, of een mogelijke kabelbreuk, en hoe zou ik dit eventueel kunnen testen?

Dat het probleem zich niet voordoet bij een koude motor heeft te maken met het feit dat er dan nog niet naar de sensorwaarden wordt gekeken, zogenaamd open-loop, en op het moment dat de motor op temperatuur is, schakelt de ECU over naar closed-loop en is het probleem wel zichtbaar, is deze hypothese correct?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2i 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!