polo 6r gti distributieketting probleem

laats een ervaring rijker met mijn polo:
Polo 6R GTI 2010 - 85.000km, dealer onderhouden.
Rij nu al een jaar of 5 mijn polo, altijd de juiste beurtjes gehad, na de af fabriek garantie. 2 jaar extra garantie bij gekocht, waarbij in die periode de laatse week mijn kachel motor defect ging. dus gemaakt onder de verlengde garantie.
Ik rijd veel km op de snelweg, en zo nu en dan trek ik even door, meeste tijd gewoon normaale rijstijl.
Een paar weken terug een long life beurt laten uitvoeren, ook op advies de bougies en int. filter vervangen.
Ik heb toen opgemerkt dat de laatse bij een "koude "start, soms gebruik ik mijn auto 1 of 2 dagen niet, dat hij dan heel erg ratelt de eerste 10/15 sec.
De vermoedelijke oorzaak zou zijn dat de olie de spanner nog niet heeft bereikt ?
Na de beurt weer vrolijk op weg, geen bijzonder heden.
3 weken later, s'ochtens na de start direct mijn motor management lampje branden.
Ik moest toch naar het werk en heb dus heel rustig op lage toeren door gereden.
Op het werk even uitgelezen met vag-com.
Div. storingen timing, brandstof en nokkenas.
De auto loopt ook heel raar.
Even wat info verzameld, en de kans was groot dat mijn motor van tijd af was.
Ik heb er voor gekozen om de auto naar mijn Vw- dealer te rijden.
Na de diagnose mocht er niet meer met de auto gereden worden en was de distributie ketting ( welke onderhouds vrij moet zijn ) uitgerekt.
hierdoor was alles van tijd.
Omdat ik een goede historie heb van mijn auto is hier een coulance bij pon aangevraagd.
komt er op neer dat de "normale" kosten 1700,- euro zouden zijn.
ik krijg onderdelen en een deel van de arbeid vergoed, eind som 430,-

Ik heb deze reparatie laten uit voeren.
Nu heb ik toch wat twijfels.
Zal de rare koude start geluiden geen voorboden zijn voor dit. ( nu heb ik het namelijk niet meer )
was de 1700,- ( prijsopgave)niet overkill om me te laten schrikken en de uiteindelijk reparatie van 430,- reëel
Ik vind het toch vreemd nu ik div. fora's nalees dat dit probleem van de uitgerekte riem vaker voor komt.

ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
 
Ketting problemen zijn bekend. Je kan er ook veel over vinden op Google. Mijn pa had dit ook met Scirocco. Eerst 50% korting op de factuur. Later na een klacht bij pon nogmaals de factuur gehalveerd. Ik zou alsnog een klacht neerleggen bij pon. Wie weet vergoeden ze nog meer.
 
Audi  8V  1.4 TFSI 150 PK 
1700 euro is een heel reëel bedrag, gelukkig (in jou geval) neemt het bedrijf waar jij de verlengde garantie hebt afgesloten (pon of dealer) het grootste deel van de kosten op zich.

Dat 'koud start geluid' staat inderdaad in verband met alle 'ellende' die kan volgen. In dit geval is er weinig tot geen olie bij de nokkenasketting spanner, terwijl deze spanner al maximaal moet spannen om de kettingrek te compenseren en het versleten oppervalk van de spanner zelf.

Zolang je niks hoort -> niks om jezelf zorgen over te maken.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!