Polo 1.4 TSI GTI schade door Blow Off Adapter

WobbleKid

Bekend lid
1,166
232
63
Ik heb mijn verhaal ook al deels in het "Olie problemen 6r Gti" topic geplaats, maar heb toch besloten om een apart topic aan te maken.

Bij mij hebben ze bij de 30.000km (eerste grote beurt) mijn carterontluchting aangepast + software update. Ik had namelijk toen aangegeven dat ik al 2L olie moest bijvullen op 30.000km. Na deze aanpassing heb ik gemerkt dat als ik eventjes stil sta of een tijd rustig rijd en dan flink gas geef dat hij minder fel is.

Het schokken is erger geworden. Zo erg zelfs dat ik zondag met pech langs de snelweg heb gestaan omdat mijn motormanagement lichtje (katalysator storing) ging branden tot 2 keer toe. Ik heb in de aanlopende maanden ervoor ook last gehad van meerdere vermogensdalen. De auto stotterde dan en had amper vermogen. De automaat begon ook voordat ik pech kreeg steeds terug te schakelen wanneer ik op de cruise control reed (van de 7 naar de 6)..

De auto staat momenteel bij de dealer. Toen ik vertelde dat de auto heel erg stotterde dacht de medewerker in eerste instantie aan een kapotte bobine. Het blijkt nu dus dat de auto nog maar op 2 cilinders rijdt. Heb gebeld en ze zijn momenteel aan het onderzoeken waar het aan ligt. Ze konden me nog geen duidelijkheid geven wanneer de auto klaar is of wat het probleem is. Hoop niet dat ik nu in de "reparatie molen" terecht kom en in de toekomst met enige regelmaat bij de dealer sta...

Bij mij komt het over alsof er wel iets serieus aan de hand is, aangezien niemand mij duidelijkheid kan geven op dit moment. Ik wacht maar af... Nu ben ik dus tijdelijk berijder van een Beetle :oops:

Ik heb de auto netjes ingereden en laat de auto altijd warm worden (olietemp 90 graden). Indien de 90 graden niet bereikt is laat ik de auto ook niet meer dan 3000 toeren maken. Mijn GTI is uit begin 2012.

Update: Het blijkt dat door mijn Forge Blow Off Adapter er iets van mn turbo kapot is gegaan (????). Ook mijn hele versnellingsbak is kapot, of in ieder geval de platen. De bak moet nu uit Duitsland besteld worden (garantie). Dus ik ben mijn Polo nog wel een paar dagen kwijt. En heb t gevoel alsof de garage mij nu de schuld geeft. Ze klonken niet vriendelijk aan de telefoon in ieder geval... Ik heb de auto altijd netjes warm gereden (90graden) en hem zéker nooit afgetrapt. Kan mij in geen mogelijkheid voorstellen dat de Forge adapter tot schade kan leiden aan de turbo.. Het leuke is dat ik aan het begin toen hij bij de garage al aan het grappen was dat ze waarschijnlijk niks konden vinden en dat ze het waarschijnlijk op de actuator zouden gooien. En wat blijkt....

Ik heb werkelijk waar nog nooit problemen met de auto gehad na plaatsing van de actuator. Integendeel, de auto reed zelfs fijner. Ik heb wel sinds de carter aanpassing, zoals hierboven in mijn oorspronkelijke post (zie quote) beschreven, een vermogens afname gemerkt.

Persoonlijk ben ik er wel een beetje klaar mee met het hele gedoe. De garage was altijd heel vriendelijk en nu krijg ik alleen maar boze mensen aan de telefoon...

Ik heb ook Forge gemailed met de vraag of zij ooit klachten hebben gehad of gevallen weten waarbij de turbo schade heeft opgelopen na plaatsing van een Blow Off Adapter. Persoonlijk denk ik dat de oorzaak ergens anders ligt en ze die niet kunnen vinden. De bak is kapot gegaan, de bougies ook en door alle problemen heeft de turbo schade opgelopen. Dat is wat ik denk..

Ik ben dan ook benieuwd wat jullie van dit alles vinden.. Kan het werkelijk zijn dat een simpele actuator zoveel schade kan veroorzaken?
 
De adaptor heeft er ook opgezeten tijdens de grote beurt 4000km geleden.
Ik heb toen geen comments gehad of whatsoever.

Inderdaad had hem eraf kunnen halen, maar ik vind dat nergens voor nodig.

De problemen die bij mij op hebben getreden komen overeen met alle klachten die je op internet kan lezen over deze motoren. Het is wel erg makkelijk om dan te zeggen dat een actuator de schade aan de turbo heeft veroorzaakt. Ik heb verhalen gelezen van mensen waarbij ook de klep van de turbo kapot was en die zelfs tot 3x toe een nieuwe turbo hebben gekregen.

Ik hoop inderdaad ook dat alles goed afloopt en dat ik niet vanaf nu steeds bij de dealer sta met mankementen. Had wel wat meer van de auto verwacht....
 
Momenteel rijd ik weer een week met de auto. Alles is gefixed en de garage gaf aan dat het bekende problemen waren met het blok.
Telefonisch is mij alles blijkbaar niet goed verteld.

Het volgende was kapot:
- 1 Koppelingsplaat van de DSG (Garantiewerk)
- Bougies erg slecht
- Luchtflowsensor (Garantie)
- Gasklep turbo

Durf niet precies te zeggen of alles onder garantie viel, maar er werd mij niks verweten in ieder geval.

De adapter hebben ze er als eerst afgehaald, omdat ze zagen dat dat een aftermarket product was. De auto stotterde toen nog steeds. Het bleek dat cilinder 1 altijd goed liep en dat de cilinders 2 , 3 en 4 af en toe meededen. Ze hebben toen gemerkt dat de auto schokkerig wegreed. Een kapotte koppelingsplaat was hier de oorzaak van. Toen na het vervangen van de koppelingsplaat ging de auto boven de 2000 toeren nog steeds onregelmatig rijden. Ze kwam er toen achter dan een luchtflow sensor kapot was, deze is vervangen door een nieuwer type (was bekend euvel).

Ik heb ook gevraagd of de adapter de veroorzaker van de schade aan de turbo was. Dit was niet het geval. Momenteel rijd ik zonder adapter rond. De garage wou hem er niet op plaatsen omdat zij er niet zeker van waren of de adapter wel of geen complicaties gaf. Ik ben nog steeds van mening dat de adapter er gewoon op kan en dat die geen effect heeft op de luchtcirculatie of ECU regeling t.a.v. lucht. Heb daar op dit moment nog een vraag over uitstaan bij Forge.

De auto rijdt nu, zoals ik dus al eerder zei, weer goed. Hij pakt naar mijn gevoel vlotter en directer op. Alleen is ie nu wel erg stil :lol:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!