Piepend koppelingspedaal

Mijn koppelingspedaal piept sinds kort als ik hem intrap.
Dus ik dacht ik ga even naar de dealer voor wat smering.
Zegt de servicebalie dat daar een notitie over was :oops:, en als dat klopt, dat er dan iets anders moet gebeuren dan smeren.
Het lijkt er dus op dat er iets vervangen gaat worden en dat dat ongeveer 1,5 uur kost.
Gelukkig nog garantie ;) dus nu heb ik een afspraak staan voor begin januari.
Dat je het ff weet. Zit inmiddels op ongeveer 37dkm.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW1 Highline, R-line exterieur, LED, active info display, Bonneville, ex-beats  1.0 TSI 115pk handgeschakeld 
  • Leuk
Waarderingen: Thomas_AW
Beste allen. Ik heb eenzelfde probleem; soms een piepend koppelingspedaal. Dit komt sinds een jaar ongeveer voor. Vorig jaar al een keer bij de Pon dealer langs geweest. Toen reed er een monteur mee, natuurlijk was het piepende geluid bij het op laten komen van de koppeling toen niet hoorbaar.

Zojuist voor de eerste twee jaarlijkse beurt geweest, en ook aangegeven dat ik soms een piepend geluid hoor bij het op laten komen van de koppeling. Ook nu hebben ze niks gevonden, maar wel hebben ze gezegd dat het een “bekend probleem” is. Een optie die ze gaven was: de polo op een ander moment naar de garage brengen, dan gaan ze kijken of er een probleem is met de lagers: zo ja, dan gaan ze de versnellingsbak vervangen (kosten ongeveer 5000 Euro, wat wordt vergoed ivm garantie), of als ze niks vinden; dan gaan ze ook niks vervangen en dan zijn de gemaakte kosten (ongeveer 700 Euro) voor mij.
Ik vind dit een gekke redenering. Uiteindelijk zal de dealer overleggen met de afdeling “garantie” of ze het op een andere manier kunnen regelen.

Hebben nog meer mensen (behalve de initiële poster) een zelfde probleem, en hoe is dit verholpen?
Met vriendelijke groet
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Allemachtig na lange tijd kijk ik hier weer eens maar hier schrik ik van.
Voor de duidelijkheid: bij mij is een lager in het koppelingspedaal vervangen, had niks te maken met de versnellingsbak, althans voorzover ik weet. Ze deden er ook helemaal niet moeilijk over.
Jouw verhaal klinkt hopelijk als een misverstand in plaats van een lakse dealer die op je geld uit is.
 
Volkswagen  Polo AW1 Highline, R-line exterieur, LED, active info display, Bonneville, ex-beats  1.0 TSI 115pk handgeschakeld 
Allemachtig na lange tijd kijk ik hier weer eens maar hier schrik ik van.
Voor de duidelijkheid: bij mij is een lager in het koppelingspedaal vervangen, had niks te maken met de versnellingsbak, althans voorzover ik weet. Ze deden er ook helemaal niet moeilijk over.
Jouw verhaal klinkt hopelijk als een misverstand in plaats van een lakse dealer die op je geld uit is.
Het bleek inderdaad (voor een deel) om een misverstand te gaan, degene die mij uitleg gaf had het verkeerd begrepen: De versnellingsbak hoeft hierbij niet te worden vervangen, alleen open te worden gemaakt om de lager te vervangen. Het punt is alleen dat het geluid niet waarneembaar was ten tijde van de onderhoudsbeurt (dit komt zo af en toe opzetten). Helaas willen ze de versnellingsbak niet uit de auto halen (onder garantie) om te kijken of er iets mis is met de lager, hiervoor moeten ze echt het geluid horen (of we kiezen er voor om het wel open te maken, en als er niks te zien is dan zijn de kosten voor ons: 500-700 euro). Ze hebben de 'garantie' uit 'coulance' verlengd tot 1 september (twee maanden langer); mochten we het geluid horen kunnen we langsgaan om het dan alsnog te laten doen.

Ik vind het allemaal erg krom... We kopen een nieuwe auto waarbij na een jaar een geluid af en toe hoorbaar is; schijnbaar een bekend probleem bij VW, maar ze willen het niet diagnosticeren omdat ze zelf het geluid niet horen. Voelt een beetje wrang: er lijkt iets kapot/niet goed te zijn, maar er kan nu niks aan worden gedaan.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 
Ik ervaar dit probleem ook gelukkig niet ook 37k kilometerstand. Ik zal mijn muziek eens wat zachter zetten en op letten. Gelukkig heb ik nog extra fabrieksgarantie tot 2022 Big Grin
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 pk (VAGtechniek 135pk) 
Ik mag hopen dat ze dit soort kinderziektes inmiddels wel verholpen hebben in de 2020 modellen. Na ongeveer 3 jaar produceren weet je wel waar de zwakke punten liggen in een model.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik denk dat er bij The Doctor iets anders aan de hand is omdat, als ik het me goed herinner, het gepiep bij het intrappen van de koppeling was in plaats van het loslaten van de koppeling. Het leek ook afhankelijk van het weer. Met name vochtigheid.
En bij mij ging het dus om een lager in het pedaal in plaats van de versnellingsbak. Het was een heel licht piepje, niet iets wat direct opvalt.
Sneu om te horen Doctor.
Misschien een andere dealer proberen?
 
Volkswagen  Polo AW1 Highline, R-line exterieur, LED, active info display, Bonneville, ex-beats  1.0 TSI 115pk handgeschakeld 
Mijn koppelingspedaal piept sinds kort als ik hem intrap.
Dus ik dacht ik ga even naar de dealer voor wat smering.
Zegt de servicebalie dat daar een notitie over was :oops:, en als dat klopt, dat er dan iets anders moet gebeuren dan smeren.
Het lijkt er dus op dat er iets vervangen gaat worden en dat dat ongeveer 1,5 uur kost.
Gelukkig nog garantie ;) dus nu heb ik een afspraak staan voor begin januari.
Dat je het ff weet. Zit inmiddels op ongeveer 37dkm.
Bij mij is dit ook als ik mijn koppeling langzaam loslaat. Ik heb nog verlengde fabrieksgarantie tot sept 2022.

Ik zal de mijne morgen bellen.

Welke dealer is deze notitie bekend? Ik lees hier ook dat sommige dealers hier wel moeilijk om doen?
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Het bleek inderdaad (voor een deel) om een misverstand te gaan, degene die mij uitleg gaf had het verkeerd begrepen: De versnellingsbak hoeft hierbij niet te worden vervangen, alleen open te worden gemaakt om de lager te vervangen. Het punt is alleen dat het geluid niet waarneembaar was ten tijde van de onderhoudsbeurt (dit komt zo af en toe opzetten). Helaas willen ze de versnellingsbak niet uit de auto halen (onder garantie) om te kijken of er iets mis is met de lager, hiervoor moeten ze echt het geluid horen (of we kiezen er voor om het wel open te maken, en als er niks te zien is dan zijn de kosten voor ons: 500-700 euro). Ze hebben de 'garantie' uit 'coulance' verlengd tot 1 september (twee maanden langer); mochten we het geluid horen kunnen we langsgaan om het dan alsnog te laten doen.

Ik vind het allemaal erg krom... We kopen een nieuwe auto waarbij na een jaar een geluid af en toe hoorbaar is; schijnbaar een bekend probleem bij VW, maar ze willen het niet diagnosticeren omdat ze zelf het geluid niet horen. Voelt een beetje wrang: er lijkt iets kapot/niet goed te zijn, maar er kan nu niks aan worden gedaan.
Hoe is dit nu bij jou afgelopen?
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Vandaag bij de dealer hier geweest in Italië en ze hebben het geluid bevestigd. Echter gaf hij aan zijn advies het is niet ernstigs, je kunt hem wel hier achterlaten maar dan ben je hem wel aantal dagen kwijt. Zijn advies is zodra je terug bent in NL daar te laten repareren. Mijn eigen VW vond dit ook voor nu een prima oplossing.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Vandaag auto achter gelaten bij de dealer. Gevraagd of een monteur wilde komen kijken zodat ik goed kon uitleggen. (Het geluid is al stuk minder sinds ik weer terug ben in NL. Zul je altijd zien.. )Anders moest ik 160€ betalen voor diagnose kosten. Gelukkig hoorde de monteur ook het piepend geluid, hij denkt de riem die de airco en dynamo aanstuurt piept, mogelijk versleten is. Ik heb 33.000km op de teller en nog fabrieksgarantie. Auto is uit 2018. Afwachten maar.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: XConvict
Bleek een lager van de 2e multiriem te zijn. Kennelijk zitten in de AW 2 multiriemen.
Deze zijn onder garantie vervangen incl de geleiders (totale set). Netjes opgelost door de dealer. Oorzaak onbekend.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr
Even een terugkoppeling, mijn Polo AW 2018, 34.5000km heeft nu deze maand 3x bij de dealer gestaan, gelukkig onder fabrieksgarantie. Ze hebben multiriem vervangen, dynamo, poelie. Maar het piepend geluid blijft wel iets minder. Mijn Polo heeft nu laatste x 1,5 week bij de dealer gestaan en ze hebben er alles aan gedaan, gaven ze aan ook contact opgenomen met de fabriek.
Maar het blijkt.. dat mijn model, type motor, uitvoering dit heeft, ze hebben het vergeleken met andere polo en die heeft dit ook.
Toen ik vroeg om te luisteren was die auto weg.... ze hebben wel een filmpje gemaakt. Monteur heeft mij alles uitgelegd wat ze hebben gedaan en ze zagen ook dat het opgelost was maar dit is niet op te lossen volgens hun/fabriek.

Wellicht ga ik nog voor een 2nd opinion bij de VW dealer waar ik mijn Polo destijds heb gekocht en anders maar accepteren... wel vreemd zo'n degelijk merk als VW dit niet kan oplossen en kennelijk hoort dit..
Het geluid doet zich voor als je even gas geeft en los laat met de koppeling ingetrapt en heel soms ook in zijn vrij. Je moet wel goed luisteren maar met raam open hoor je het wel. En natuurlijk ook als je de motorkap openstaat op de parking.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!