Olie Polo 1.2 12V

Khalid

Bekend lid
1,113
31
56
Heren

Ik heb een vraagje. Er moet 5W30 in een 1.2 12V. Ik vroeg mij af of het in de zomer mogelijk is om er 10w40 in te gooien? Aangezien ik 3 5L flacons voor een mooi bedrag kan regelen. Mijn pa heeft er al 2 nodig voor zijn Mercedes. Dan kan ik mooi mijn olie verversen. Hij is wat dikker maar in de zomer moet dit geen probleem zijn lijkt mij?
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Hmm, helaasch. Mijn 1.2 12V lust wel een beetje olie. Vandaar dat ik dikkere olie wou. Vaak wordt er bij VW zelf ook overgestapt op 10W40 als de auto de 100K heeft gepasseerd.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
als het mijn auto was had ik het er gewoon in gedaan. ik zit niet in de autos maar wij doen ook weleens dikkere olie in een motor voor een storing dan (word ook door importeur geadviseerd) en 5w 30 of 10w 40 scheeld heel weinig in dikte
 
Vreemd. Bij de 1.2 12V in mijn Fabia wordt door de dealer op voorschrift van Skoda 10W40 Shell Helix gedaan. Ook voor die de ton passeerde. (motorcode AZQ) Dit heeft de auto tot nog toe uitsluitend gehad.

Ik dacht dat de Polo en de Fabia (samen met Seat) dezelfde motoren deelden, en zou verwachten dat de olie voorschriften ook hetzelfde zouden zijn?
 
Dan heeft jouw dealer het toch echt fout. Zelfs Kroon olie geeft aan 5W30 of 5W40. Kroon-Oil

Controleer het zelf maar. Maar goed, nu weet ik in ieder geval dat er ook 10W40 in kan. Is stukken goedkoper als 5W30.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Dan heeft jouw dealer het toch echt fout.
Maar wie zegt dat Kroon het bij het juiste eind heeft?

5W30 is toch longlife olie?

Ik ben zelf iets meer geneigd af te gaan op de onderhoudshistorie van de tot nu toe 2 dealers....

Zelf had ik ook gedacht om te experimenteren met een dunnere olie en wilde dat voor komende beurt eens voorleggen aan de dealer, wat de voor en nadelen zijn.

Overigens verbruikt mijn motor geen druppel olie, mocht dat nog te wijten zijn aan de iets dikkere olie...

(In mijn boekje staat overigens QG0)

QG0 = vaste onderhouds-intervallen
QG1 = longlife olie = verlengd onderhouds interval
QG2 of QG3 = geen mogelijkheid voor longlife
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Bas, maar het verwarrende (?) is hier toch juist dat de dealers hier verschillende olie gebruiken? @iPolo's VW dealer mikt er 5W30 in, en de mijne 10W40, beiden op voorschrift van de fabrikant, i presume, voor wat dezelfde motor is... :confused:

Ik lig er ook heus niet wakker van, hoor. Elke olie site geeft nl. weer een ander advies, van 5W30 tot 0W40, de willekeur kan niet anders betekenen dat het niet zo krek komt in dit geval, zou ik denken. :S
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!