OBD chiptuning box (externe tuning)

Kelvin B.

Bekend lid
576
161
59
Ik was eens aan het oriënteren voor externe tuning. De vraag die ik voorheen had (normale chiptuning of externe box) heb ik mezelf al mee beantwoord: als ik er ooit voor kies een 'tuning' te doen, dan word het een externe box (i.v.m. lease auto) bijv. RaceChip.

Dit is voor mijn Polo AW 1.0 TSI 95

Nu kwam ik per toeval een zeer waarschijnlijk te mooi om waar te zijn artikel tegen op Aliexpress, een zogenaamde OBD2 tuning chip. Deze plug je in je OBD2 connector en uiteindelijk beloven ze dan meer vermogen.


Ik ben dit product absoluut niet van plan te kopen, in iedergeval niet om dit als een serieuze tuning te doen. Ik verwacht voor een paar euro namelijk een waardeloos product dat of geen meer vermogen geeft, of slecht is voor de motor.

De bedoeling van dit topic is niet om een discussie op te werpen of ik dit product wel zou moeten kopen, want hier ben ik slim genoeg voor. Wel wil ik graag jullie mening over wat jullie van dit soort (waarschijnlijk) troep vinden? En wat zou deze box anders doen dan een externe powerbox zoals de RaceChip?

Bovendien, voor een paar euro zou ik het uiteraard gewoon een keer eenmalig kunnen uitproberen, maar als ik hier zelfs al mee op korte termijn de motor mee kan pijnigen vind ik dat niet eens een die paar euro waard..

Mocht iemand eventueel nog wel goede merken en kwaliteit powerboxes kennen, welke wel betrouwbaar zijn, en passen op de 1.0 TSI, laat het gerust weten! Ben zelf niet verder gekomen dan de RaceChip of ATM Chiptuning.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
@uranograu heeft een externe tuning box van Racechip gehad op zijn Polo AW, hij zou je er meer over kunnen vertellen.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Kelvin en ik hebben al eens wat PB contact gehad over de box van racechip. Ik kan hem alleen maar aanraden. Meetbaar resultaat in de 0-100 en tussenacceleratie tegen relatief weinig geld, met dus weinig risico, ook qua garantie. Natuurlijk heb je een hoger resultaat met OBD chiptuning en dat is de reden dat ik alsnog voor OBD chiptuning heb gekozen.

Een plug in je OBD stekker is natuurlijk totale onzin. Die doen helemaal niks en zo werkt tuning ook niet. Het voordeel is, ze zijn niet slecht voor je motor :mrgreen:
 
Een mogelijk alternatief is om wat neutronen korrels aan je brandstof toe te voegen ;)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Kelvin en ik hebben al eens wat PB contact gehad over de box van racechip. Ik kan hem alleen maar aanraden. Meetbaar resultaat in de 0-100 en tussenacceleratie tegen relatief weinig geld, met dus weinig risico, ook qua garantie. Natuurlijk heb je een hoger resultaat met OBD chiptuning en dat is de reden dat ik alsnog voor OBD chiptuning heb gekozen.

Een plug in je OBD stekker is natuurlijk totale onzin. Die doen helemaal niks en zo werkt tuning ook niet. Het voordeel is, ze zijn niet slecht voor je motor :mrgreen:


Ik denk dat als ik voor tuning kies, het dan inderdaad de Race chip word. Ik zal het ook eens navragen bij JD en VAG techniek was zij bieden van externe tuning.

Verder, ik had nog bij RaceChip nagevraagd of je een 115pk variant RaceChip op de 95pk variant kon plaatsen. Volgens hun was dit niet compatibel en zijn ze uitsluitend bedoelt voor het vermogen dat aangegeven word op de website.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Als je normaal met de auto omgaat, lees altijd netjes warm rijden en altijd de turbo uit laten draaien, dan is de kans op problemen met de motor na normale tuning onwijs klein. Net zo klein als wanneer je een externe box neemt. Tevens heb ik me laten vertellen dat een externe box net als normale tuning wel degelijk is terug te zien in de computer.
 
instagram: @rline_polo_ || Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 115pk DSG-7 
Als je normaal met de auto omgaat, lees altijd netjes warm rijden en altijd de turbo uit laten draaien, dan is de kans op problemen met de motor na normale tuning onwijs klein. Net zo klein als wanneer je een externe box neemt. Tevens heb ik me laten vertellen dat een externe box net als normale tuning wel degelijk is terug te zien in de computer.

Ik had ook inderdaad gelezen dat het mogelijk was bij gebruik van een externe box, dat bepaalde turbodruk waardes hoger uit zouden vallen dan normaal. Daaruit zou een dealer kunnen afleiden dat er tuning toegepast is geweest. Echter nooit software geflashed, dus zouden ze enkel een aanwijzing hebben, maar geen keihard bewijs waardoor het niet voldoende zou zijn om de garantie laten te vervallen.

Ik ben niet bang mijn motor te beschadigen, ik ben altijd zuinig met spullen. Mocht er af-fabriek iets niet goed zijn, waardoor garantie nodig is, en deze zou vervallen zijn door een tuning, zit ik daar uiteraard niet op te wachten.

Dat is tevens een discussie die al eerder besproken is, waarvan ik op de hoogte ben. Zover mij bekend was is externe tuning wel het minste risico op herkenbaarheid.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!