Motor tikt meer na olieverversing

ik ben waarschijnlijk één van de gelukkigen met een tikkende VW polo 1.4 16v motor. Gekantelde zuigers, heet dit blijkbaar in de volksmond.....

Nu tikte de motor wel wat, maar na olieverversing is de tik veel duidelijker geworden. Een diesel. De nieuwe olie is 10W40 (volgens mij castrol).
Kan het door de verversing komen? Kan ik de tik verminderen door er 5W30 in te gieten? Of maakt dit geen verschil.
Als de motor goed warm is, is de tik aanzienlijk minder. Zuigers of klepstoters?

Km stand op dit moment 120.000. Bj 2003
 
Mijn polo 1.4 16V BJ 2002 KM 202856 tikt al zolang als ik m heb. Er zit nu dikkere olie in die wij altijd in de crafters en transporters tanken. Dit helpt aanzienlijk maar de tik is nog niet weg.
 
een tikkende VW polo 1.4 16v motor. Gekantelde zuigers, heet dit blijkbaar in de volksmond.....

'Kantelende" zuiger = niet te hopen, want dan moet je gaan reviseren!
Is het geen klepstoter? Een ouderwets hulpmiddel om tikken te detecteren is een lange schroevendraaier of ijzeren staaf op de cilinderkop -zo kun je alle 4 de cilinders beluisteren- plaatsen en het andere uiteinde tegen je oor. Een beetje zoals de dokter met een stethoscoop werkt.

Hieronder een visueel (overdreven) plaatje van een kantelende zuiger. Op den duur krijg je (behoorlijke) slijtage aan zuiger en cilinderwand.
kantelen20HY_symetrisch-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo heren,

Ben nieuw hier, ik rijd ook een 1.4 16V (9N3 2007).

De mijne tikt ook, echter alleen als ik bij het optrekken flink gas geef. Het is een ratelend/tikkend geluid.
Ik hoor dit het beste (met raam open, met raam dicht hoor ik niks) als ik op de ringweg bij een stoplicht naast een geluidswal optrek.

Tijdens gewoon rijden hoor ik het geratel/getik niet.

Mijn auto heeft btw tijdens zijn afleverbeurt ook zijn olie ververst gekregen.

Kortom herkent iemand dit en wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

b.v.d.
 
dat getik is een bekend probleem bij de polo.. moet je terug naar je dealer gaan dan krijg je een update. ik had dit eerst ook, maar nadat hij warm was gereden deed die dit niet meer. (soort van tractor geluid) heeft te maken met je injectoren.
 
dat getik is een bekend probleem bij de polo.. moet je terug naar je dealer gaan dan krijg je een update. ik had dit eerst ook, maar nadat hij warm was gereden deed die dit niet meer. (soort van tractor geluid) heeft te maken met je injectoren.

update? Even voor mijn duidelijkheid....mijn polo heeft bij de onderhoudsbeurt een nieuwe accu gekregen omdat de vorige de kou niet heeft overleeft. De nieuwe heeft t ook af laten weten (twee keer op weg geholpen door ANWB). Kan het getik komen omdat het motormanagement is gereset door de defecte accu?
Wat doet de dealer dan?

Het getik klinkt als metaal op metaal.....ik ken t ook van Alfa. Die tikken omdat de nokkenasversteller niet meer werkt zoals t zou moeten....
 
wat is het verschil in geluid tussen een kantelende zuiger en tikkende klepstoters? Waarmee kun je het geluid het best vergelijken?

Ik blijf het vreemd vinden dat de tik erger is sinds de oliewissel.....of is het probleem te wijten, zoals predivisions schrijft, aan injectoren? Kunnen dit een tikkend geluid veroorzaken?
 
Allereerst: ik ben geen techneut, verre van dat zelfs.
Ik heb ooit een Audi 80 gehad, waarin speciale olie (voor die tijd dan) moest omdat je anders de klepstoters hoorde tikken. Ik had de auto in onderhoud bij de buurtgarage en daar wisten ze ervan. Een keertje dacht de monteur slim te zijn en gooide er gewone olie in, ondanks dat ik vooraf nog eens benadrukt had dat ze op de olie moesten letten. Direct weer dat getik, monteur een tik over de vingers en olie vervangen, uiteraard gratis.

Het kwam er op neer dat die Audi juist dunne synthetische olie moest hebben in plaats van de in die tijd 'gewone' olie.
 
zal nu wel longlife olie inzitten,
mij is bij de garage verteld dat het tikken daardoor komt.
overigens zal het geen kantelende zuiger zijn,
dat hoor je heel duidelijk alsof iemand op n koekepan tikt onder de kap.
dat hoor je ook met je raam dicht.
subaru hadden die kwaal vaak door de boxer motors. (liggende zuigers)

oftewel, als het minder word als hij warm is kan er niks aan de hand zijn,
maar zal het door koude niet plakkende olie komen.
longlife plakt slecht.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
wat is nu de beste olie dan? N.a.v. een eerdere vraag van mij op dit forum heb ik er 10W40 in laten doen. Helaas tikt de motor nu aanzienlijk meer. Moet er een vol syntheet in? Zo ja, welk merk en dikte?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!