Motor carburateurs

Hi leden

Ik hoor de laatste tijd steeds meer verhalen. Over het installeren van een set motor carburateurs. Op een 6n2.

Zelf heb ik een 6n2 1.4 8v. En vroeg ik mij af: weten jullie misschien wat de voordelen hiervan zijn? En heeft het ook zin/ nut voor de performance ?

Hopelijk hebben jullie wat meer informatie of ervaringen voor mij.
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 8v 60pk 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd
Voor een standaard motor gaat dit slechts 1 voordeel opleveren, je zult niet snel met een overschot aan geld komen te zitten.

Ik heb mij hier ooit eens in verdiept voor een Golf 1. Het probleem waar ik toen tegenaan liep is de slagvolume van de motor en de luchtstroomsnelheid door de carburateurs. Motorfiets carbs zijn gebouwd voor een 600 of 1000cc motor die pak en beet 10-12.000 toeren draait. Hier hangt een bepaalde luchtsnelheid aan die weer doormiddel van het venturi effect benzine opzuigen uit de vlotterkamers. Dit is allemaal op elkaar ingeregeld door de fabrikant en daarom loopt t super.

Jou standaard 1.4 8v heeft een redline van c.a. 6500rpm, das de helft van de motorfiets. hierdoor zal de motor veel moeite moeten doen ombenzine aan te zuigen en zal de motor zeer arm lopen. Oplossing is het uitboren van de sproeiers. Echter gaat dit nooit lekker lopen omdat de doorstroomsnelheid van het lucht door de carburateur gewoon te laag is. Daarnaast heb je een nokkenas die is geslepen voor comfort en koppel, niet voor race en vermogen.

Kortom, het kost een hele boel maar levert enkel een bak lawaai op. ITB's zouden een alternatief kunnen zijn, maar ook hier loop je tegen dezelfde punten aan.

Voor t geld van de ombouw kan je ook een redneck turbosetup maken icm een Speeduino vrij programeerbare ECU. Heeft meer kans van slagen naar mijn mening!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Toisti en iichel
Het is absoluut mogelijk, ik heb zelf jaren lang in m’n golf 1 zo gereden.
Hierin had ik een 1400cc 8 klepper AEX motor (denk ik) en dat liep als een raket(je). 92pk op de wielen.
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit concept zo goed werkt, maar dergelijke carbs kunnen heel veel brandstof leveren bij een grote vraag. Dus dat werkt goed samen met een groter slagvolume en relatief weinig toeren.
Een dergelijke ombouw doe je vooral voor het geluid, want dat is echt waanzinnig!
Daarnaast zijn een pk’s wel aardig, maar voor puur vermogen zijn andere opties interessanter.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!