Luchtfilter 1.6 CRTDI

Jowjow,

Kan er mij iemand meer uitleg geven ivm luchtfilters (vooral dan op een 1.6 crtdi) ?
Vermogen, verbruik, geluid ( I know, I was doomed for a bad sound the moment I bought a diesel)
Ook graag het verschil tsse de vervangfilter voor de originele filter (K&N) of zo'n zichtbare filter (wel nice maar wat zijn de voor en nadelen tov de vervangfilter?)
Ik denk vooral dat de auto sneller reageert en dat je de turbo iets beter hoort, maar win ik effectief iets aan vermogen of geluid??

Grtz
 
Een open luchtfilter e.d. helpt niet een standaard dieseltje.
Er komt een punt dat je wel naar een groter luchtfilter moet, maar dan heb je al heleboel andere hardware matige dingen veranderd.

Had dezelfde vraag eerder :)
 
@Soedje

Dacht ik ook, maar als je de originele filter vervangt door een van K&N moet er toch iets veranderen?? Moet niet heftig zijn maar iets..

Grtz

@citroene

Ok doe ik straks.. Eerst ff wachte tot hij dit leest, mss intressant voor iedereen om te weten..
Tnx m8!!
 
Ik heb dus idd zo een K&N vervangfilter geplaatst op mijn 1.6 CRTDI 77kw/105pk.
Nu op het eerste zicht doet dat helemaal niks kwa vermogen/geluid op onze diesels.
Eventueel een klein beetje rapper opnemen in de lagere toerentallen maar het is amper merkbaar.

Nu kan ik wel met zo een PLX Wifi de maf sensor uitlezen, en daar zie je dan wel dat de K&N filter rapper een hogere "flow" opbouwt dan de stock filter doet.
Er komt dus makkelijker meer lucht de motor in maar of de ECU daar effectief iets met doet ?!?

Het is vooral goed als je zou gaan chiptunen dan kan de ECU daarop afgesteld worden samen met andere parameters waardoor het nuttig kan zijn naar vermogen toe.
Maar op een stock diesel doet het dus zo goed als niks en jammer genoeg is de chiptuning van de 1.6CRDTI nog steeds niet rond...

Ik wacht al meer dan een jaar op het moment waneer ze tunebaar zijn. ARGGhh.... :cry:
 
@TwistedBE

Tnx voor de grondige uitleg.. Ik dacht ook dat dit amper prestatie-bevorderend ging zijn,maar dat dit toch een goede investering was (duurzaam, betere lucht-doorstroom,..)
Chiptune ga ik doen van zodra de garantie verlopen is.. Maar ik dacht toch online al chips gezien te hebben voor onze motoren (ziptuning)

Wat was trouwens de prijs van je filter?

Grtz
 
Bij ziptuning moet je idd wegblijven, 9 op de 10 wagens hebben of krijgen problemen na enige tijd.
Maar momenteel is er nog geen enkele tuner die de 1.6 CRTDI's kan chippen.
Powerboxen of externe ECU's zijn er wel al (zie JD engineering met hun 1.2 TDI oplossing)

Binnenkort zit mijn filter (die me 65euro koste op ebay) er 5.000km in, dan haal ik hem er eens uit om te kijken hoe hij er uitziet.
 
TwistedBE zei:
Bij ziptuning moet je idd wegblijven, 9 op de 10 wagens hebben of krijgen problemen na enige tijd.
Maar momenteel is er nog geen enkele tuner die de 1.6 CRTDI's kan chippen.
Powerboxen of externe ECU's zijn er wel al (zie JD engineering met hun 1.2 TDI oplossing)

Binnenkort zit mijn filter (die me 65euro koste op ebay) er 5.000km in, dan haal ik hem er eens uit om te kijken hoe hij er uitziet.

En wat is het verschil tussen chiptuning, powerbox en externe ECU's?? (kwaliteit, prijs, vermogen,..)

Heb die van 65euro ook gevonden (Duitsland) maar ook 1 van 52euro (USA) Big Grin

Grtz
 
- Powerbox: bedriegt de sensors op de auto ==> crap
Want de beveiligingen van de auto worden verlegt, auto denkt ik ben nog binnen bepaalde waardes en dus veilig wat werkelijk niet zo is.
(goedkoop en not the way to go)

- externe ECU: krijgt de waardes van de OEM ECU en stuurt de motor aan via zijn eigen programma. Beveiligingen blijven gelden.
Bijna hetzelfde als chiptunen alleen via een externe ECU, de een kan al meer instellen dan de andere.
(duur omdat je een externe ECU koopt + programatie)

- chiptunen: herprogramatie van de OEM ECU, auto dichter bij zijn bovengrenzen brengen met meer vermogen als resultaat.
Goede tuners houden rekening beveiligingen en dit is de beste methode.
Er kan rekening gehouden worden met alle parameters van de auto.
(niet goedkoop maar ontwikkeling kost nu eenmaal geld, wel beste resultaat)
 
@ twisted BE

het enige verschil tussen de powerbox en de externe ECU is dat bij een powerbox continue een foutieve waarde wordt gegeven, de term externe ECU is een beetje misleidend, deze boxjes hebben echt geen alternatief motorstuurapparaat, het is enkel een powerbox die kan nadenken, ze kunnen meerdere sensoren toeren afhankelijk foppen.

ik zeg niet dat het niet werkt, dan doen ze zeker wel (heb zelf ventura box)

Externe cpu is echt heel iets anders dan echt chiptunen waarbij er een volledige re-map gemaakt wordt.
 
Ga ik met akkoord, vandaar dat ik ook al zei dat die zogenoemde ECU's niet alle parameters kunnen beïnvloeden.
Ik ben trouwens totaal geen fan van powerboxen of die externe ECU's.

Wat mij betreft is er maar 1 way to go en dat is chiptunen (remap).
De rest komt er bij mij echt niet in/op.
Ik gaf dan ook louter een korte vergelijking van de 3.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!