LPG

"gas is om op te koken, niet op te rijden"


Geintje ;)
Ik ken iemand die later LPG heeft laten inbouwen in zn Polo, ik hoor er geen klachten over. Klant van mij rijd een Skoda Octavia 1.2TSI op LPG, auto rijd prima, ondanks zn gewicht en vermogen! qua verbruik kan ik er weinig nuttigs over zeggen. Schat zelf in dat, als je Polo 1:17-18 rijd op benzine, dit 1:13-14 word op LPG.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bedankt voor je reactie . Ik zit voor de volgende auto te twijfelen of LPG of de 1.4 TDI , waarschijnlijk ben ik met de 1.4 TDI beter af maar heb geen idee
 
Volkswagen  Polo  1.6 tdi 90 pk blue motion 
de 1.4TDI is vrij zuinig (1:25-28 gemiddeld volgens mij) Het nadeel is de hogere MRB en hogere brandstofkosten in vergelijking met LPG.
Mag ik vragen hoeveel kms je per jaar rijd?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hier ook iemand die (al vaker) overwogen heeft om LPG te gaan rijden. Nog nooit de knoop doorgehakt, maar met de dieselhetze die momenteel gaande is en de toch wel forse prijs van moderne, wel schone, diesels Overweeg ik voor de volgende auto om LPG in te bouwen op een TSI blok. (Behalve als elektrisch tegen die tijd qua aanschaf kan concurreren met verbrandingsmotoren)

Tot nu toe is de keuze altijd bij diesel gebleven. Toch de 'veilige' optie.

Alternative brandstoffen is allemaal leuk en aardig, maar het kent ook nadelen, er komt wel een extra brandstofsysteem bij. Je kunt niet overal tanken en je hebt een veel kleinere actieradius dan diesel.
Zo heb ik ook wel eens gekeken naar een Golf op CNG. Dat is ook lastig, omdat je beperkt CNG (veel minder dan LPG) kunt krijgen, je flinke bagageruimte inlevert en je bovendien die CNG tank in 400km leeg hebt. Dan zit ie wel weer voor 15 euro vol, maar je blijft naar de pomp rijden.

Ik rij zelf ook 35.000 a 40.000 per jaar.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
CNG schijnt juist een stuk duurder te zijn dan LPG en in vergelijking met een benzine/diesel net wel/net niet uit te kunnen.
Daarnaast inderdaad niet overal te tanken. Wel een interresante brandstof!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ik weet niet hoeveel het "inlaten bouwen van LPG" nog aan voordeel opleverd (Terugverdientijd)?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Inderdaad ,ik overweeg om de diesel in het voorjaar weg te doen , een Polo 1.4 TSI te kopen en een LPG installatie te laten inbouwen .
Mag ik hopen dat je de 1.4 tsi bedoeld van de polo blue gt, want die in de GTI moet je lekker laten staan.
Het beste naar mijn mening is gewoon doorblijven rijden met je 1.6 tdi, je gaat niet snel een tweede auto vinden met dat vermogen, verbruik en weinig onderhoudskosten.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Heb zelf verschillende Lpg auto's gehad. Moet wel zeggen dat dit betrouwbare en bewezen oudere sterke volvo/saab blokken waren. Meer mensen in de omgeving die autos kochten met achteraf ingebouwde installaties of die er al in zaten affabriek, maar dat de blokken toch ongeschikt bleken. Van verbrande kleppen tot de meest rare storingen.

Ik zou je aanraden om heel goed onderzoek te doen en niet een gasboer bellen en vragen of de auto geschikt is, want die zullen waarschijnlijk toch zeggen dat dit makkelijk kan bij hun. Mocht je een goede storing hebben dan leert de ervaring dat je meestal meer kwijt bent aan reparatiekosten dan dat je kwijt zou zijn aan brandstof.

Zelf auto's met een fabrieksinstallatie bleken niet geschikt zoals de mazda 2, er is genoeg info te vinden. Ikzelf heb ook lpg overwogen ipv diesel, maar naar mijn mening zijn de moderne blokken veel minder geschikt.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Heb zelf verschillende Lpg auto's gehad. Moet wel zeggen dat dit betrouwbare en bewezen oudere sterke volvo/saab blokken waren. Meer mensen in de omgeving die autos kochten met achteraf ingebouwde installaties of die er al in zaten affabriek, maar dat de blokken toch ongeschikt bleken. Van verbrande kleppen tot de meest rare storingen.

Ik zou je aanraden om heel goed onderzoek te doen en niet een gasboer bellen en vragen of de auto geschikt is, want die zullen waarschijnlijk toch zeggen dat dit makkelijk kan bij hun. Mocht je een goede storing hebben dan leert de ervaring dat je meestal meer kwijt bent aan reparatiekosten dan dat je kwijt zou zijn aan brandstof.

Zelf auto's met een fabrieksinstallatie bleken niet geschikt zoals de mazda 2, er is genoeg info te vinden. Ikzelf heb ook lpg overwogen ipv diesel, maar naar mijn mening zijn de moderne blokken veel minder geschikt.
Ik ben altijd van mening dat gas is om op te koken, maar wat je zegt, sommige blokken zijn niet meteen geschikt door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG. Als de motorconstructie t niet toelaat om de hitte kwijt te raken, resulteerd dit inderdaad in een verbrande klep. Het kan ook zijn dat er "verkeerde" kleppen in het blok zitten die niet geschikt zijn voor LPG. Dit probleem is te verhelpen met inbouw. Overigens schijnen de TSI motoren wel goed tegen LPG te kunnen.

Mn pa zweert ook bij LPG:
- oude Peugeot/Citroen 1.6 16v (2004 bouwjaar)
- Renault Megane 1.6 16v (2004)
- Opel Astra (2004)
- Saab 9-3 (dure Astra) 1.8i (opel blok)

Een rijtje van "relatief probleemloze auto's" die mn pa heeft gehad op LPG. Dit zijn allemaal oudere auto's en met enige zorg uitgezocht. Huidige auto's, zeker met turbomotoren, zijn naar mijn weten sterker en net iets beter bestand tegen de hitte van LPG.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!