Kunnen led lampjes storing veroorzaken?

Kelvin B.

Bekend lid
576
161
59
Hoi,

Ondanks dat ik in afwachting ben van mijn bestelde Polo vroeg ik mij toch alvast af of het 'safe' is om led-lampjes te gebruiken i.p.v. halogeen als koplampverlichting.

Bij mijn oude auto had ik gewoon een H4 ledje vervangen voor de halogeen, zonder problemen (Aliexpress leds).

Bij mijn huidige Seat Mii ook geprobeerd, werkte ook zonder problemen.

Echter lees ik ook hier en daar veel horrorverhalen over dat niet originele leds storingen zouden kunnen veroorzaken waardoor motor verkeerde info krijgt en soms zelf motor niet meer start etc.. (niet specifiek bij VW maar moderne auto's met veel software in het algemeen). Soms zelfs maanden na het plaatsen van de leds.

Zijn er mensen die op dit moment ook niet originele leds gebruiken en gewoon dezelfde fitting hiervoor hebben (dus geen ombouwkits e.d.) en zijn er wel eens problemen geweest?

Ben benieuwd naar jullie ervaring met soortgelijke leds, en het toepassen van deze op modellen met veel software in de motor.

Een voorbeeld van een soort leds:

Ik weet dat het wettelijk niet mag (indien geen E-keurmerk), maar ben nieuwsgierig naar de technische risico's van het gebruik hiervan en jullie ervaringen hiermee.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Nog nooit van zoiets gehoord, wel kan je een melding krijgen over storing dimlicht o.i.d. door het CANbus systeem wat meer voor irritatie zorgt dan voor problemen
 
Volkswagen  X  X 
Nog nooit van zoiets gehoord, wel kan je een melding krijgen over storing dimlicht o.i.d. door het CANbus systeem wat meer voor irritatie zorgt dan voor problemen

Hier heb ik wel eens van gehoord inderdaad. Maar zoiets lijkt me meer dat zich direct voordoet. Dat het systeem denkt dat er een lampje stuk is.

Zie onderstaande forum post op Autoweek waardoor mijn vraag ontstond:


In die post gaat het over een Renault, dat zegt al wat, maar was toch benieuwd naar ervaringen van anderen hier.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Hier heb ik wel eens van gehoord inderdaad. Maar zoiets lijkt me meer dat zich direct voordoet. Dat het systeem denkt dat er een lampje stuk is.

Zie onderstaande forum post op Autoweek waardoor mijn vraag ontstond:


In die post gaat het over een Renault, dat zegt al wat, maar was toch benieuwd naar ervaringen van anderen hier.
Raar verhaal.. Haal maar gewoon led lampen met een (ingebouwde) weerstand van een respectabel bron bijvoorbeeld F3s o.i.d. of gewoon x-Treme of racing vision van Philips..
 
Volkswagen  X  X 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!