Nathan1992
Lid
Polo 6R TDI 1.2 2011
Hallo allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Polo 6R TDI 1.2 uit 2011. Het gaat om de grote koelventilator die o.a. de airco-condensor koelt en de koele lucht naar de cabine helpt verplaatsen.
Situatie:
Bij inschakelen van de airco slaat deze ventilator niet aan.
Airco is onlangs gevuld (was half leeg na ±3 jaar).
Tijdens het rijden werkt de airco prima en komt er koele lucht, maar bij stilstaan niet.
Om schade te voorkomen zet ik de airco bij stilstand steeds uit.
De ventilator zelf werkt wel: hij draait voor motorkoeling en reageert ook als ik hem via OBD (diagnose) aanstuur.
Wat ik al heb geprobeerd:
Eerst dacht ik aan de koeldruksensor → vervangen, maar zonder resultaat.
Alle 5A zekeringen gecontroleerd → allemaal in orde.
EGR en tuning zijn ooit gedaan, maar dit had nooit invloed op het aircosysteem.
Vraag:
Wat kan ik nog meer controleren of proberen voordat ik in dure reparaties (ECU of ventilatorregelmodule) moet stappen?
Zijn er bekende relais, zekeringen of aansturingspunten bij de Polo 6R die specifiek dit probleem veroorzaken?
Alle tips of ervaringen zijn welkom, want ik ben inmiddels ten einde raad.
Alvast bedankt!
Gr Nathan
Hallo allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Polo 6R TDI 1.2 uit 2011. Het gaat om de grote koelventilator die o.a. de airco-condensor koelt en de koele lucht naar de cabine helpt verplaatsen.
Situatie:
Bij inschakelen van de airco slaat deze ventilator niet aan.
Airco is onlangs gevuld (was half leeg na ±3 jaar).
Tijdens het rijden werkt de airco prima en komt er koele lucht, maar bij stilstaan niet.
Om schade te voorkomen zet ik de airco bij stilstand steeds uit.
De ventilator zelf werkt wel: hij draait voor motorkoeling en reageert ook als ik hem via OBD (diagnose) aanstuur.
Wat ik al heb geprobeerd:
Eerst dacht ik aan de koeldruksensor → vervangen, maar zonder resultaat.
Alle 5A zekeringen gecontroleerd → allemaal in orde.
EGR en tuning zijn ooit gedaan, maar dit had nooit invloed op het aircosysteem.
Vraag:
Wat kan ik nog meer controleren of proberen voordat ik in dure reparaties (ECU of ventilatorregelmodule) moet stappen?
Zijn er bekende relais, zekeringen of aansturingspunten bij de Polo 6R die specifiek dit probleem veroorzaken?
Alle tips of ervaringen zijn welkom, want ik ben inmiddels ten einde raad.
Alvast bedankt!
Gr Nathan
Vw
Polo