Klikgevoel na maximaal indrukken gaspedaal

Hallo allemaal,

Ik heb een Polo AW uit 2018 en ik heb een vraagje. Als ik het gaspedaal helemaal indruk, dan voel je een klik op het pedaal.
Ik ben hiervoor teruggeweest naar de dealer en hij vertelde dat dit bij elke Polo is vanaf 2017. Hij liet mij dit testen in twee andere Polo’s en het klopte inderdaad. Bij alle 3 de Polo’s voel je een klik als je het pedaal maximaal indrukt.

Mijn vraag (eigenlijk twee) is: hebben jullie dit ook en waarom heeft VW dit gefabriceerd in de auto?

Dank alvast!
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 
  • Leuk
Waarderingen: Steve Up! TSI
Bij automaat is dit de kickdown, zodra je deze indrukt geef je niet alleen vol gas maar schakelt de auto ook zover mogelijk terug, hoewel de renault trafic van t werk het ook heeft.. dit is geen automaat, t zal wel goedkoper zijn om 1 type gaspedaal te maken gok ik.. en aangezien bij vw alles weg bezuinigd word gok ik dat dat het geval is... maar mijn gti uit 2019 heeft het ook (automaat)
Hallo allemaal,

Ik heb een Polo AW uit 2018 en ik heb een vraagje. Als ik het gaspedaal helemaal indruk, dan voel je een klik op het pedaal.
Ik ben hiervoor teruggeweest naar de dealer en hij vertelde dat dit bij elke Polo is vanaf 2017. Hij liet mij dit testen in twee andere Polo’s en het klopte inderdaad. Bij alle 3 de Polo’s voel je een klik als je het pedaal maximaal indrukt.

Mijn vraag (eigenlijk twee) is: hebben jullie dit ook en waarom heeft VW dit gefabriceerd in de auto?

Dank alvast!
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 tsi 265 pk/ 465 nm r&n enginering 
Ook wanneer je je cruise control op gelimiteerd km/h zet en door trap gaat de auto niet harder omdat de cruise control gelimiteerd staat. Maar wanneer je de gaspedaal zo indrukt dat je hm klikt dan kan je harder rijden het wordt dan tijdelijk uitgeschakeld tot je de gaspedaal weer loslaat.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 105PK --> 130PK 
  • Leuk
Waarderingen: Myfirstcar en Jay511
Kickdown gebeurd al voordat je op het punt komt dat het pedaal klikt, dus dat is het niet. Ik denk eerder de rede zoals Issam aangaf. Indien je een snelheidslimiet hebt ingesteld kan je dit overrulen door het pedaal helemaal in te drukken indien je plotseling moet versnellen.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Kickdown gebeurd al voordat je op het punt komt dat het pedaal klikt, dus dat is het niet. Ik denk eerder de rede zoals Issam aangaf. Indien je een snelheidslimiet hebt ingesteld kan je dit overrulen door het pedaal helemaal in te drukken indien je plotseling moet versnellen.
Maar die klik voel je ook zonder dat een snelheidslimiet aan staat.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 
mijn lease auto (toyota Aygo) heeft dit ook. Die optie word gebruikt om de instelbare snelheidsbegrenzer af te schakelen met een inhaal actie. Dan schiet de begrenzer eraf en kan ik inhalen. een soort "panic switch" idee.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Maar die klik voel je ook zonder dat een snelheidslimiet aan staat.
Is gewoon een fysiek knopje onder je gaspedaal dat de functie heeft om "het maximale" van je versnellingsbak te vragen qua schakelmoment én hoe laat hij schakelt. Dat je met dit knopje wél harder kunt gaan als je op een snelheidslimiet rijdt is omdat dit een Europese verplichting is trouwens, sommige auto's hebben dit ook alleen zonder kickdown knopje, hier moet je gewoon volgas geven.

Kickdown gebeurd al voordat je op het punt komt dat het pedaal klikt
Da's in veel gevallen niet waar. Hoe meer gas hoe meer toeren hij maakt voordat 'ie schakelt, maar de kickdown gaat altijd "tot het gaatje" als het gaat om het toerental. Ik merk weldegelijk een groot verschil tussen volgas (dus kickdown knopje niet ingedrukt) en volgas met kijkdown. Auto schakelt dan vooral later en sneller. Ander voorbeeld is dat wanneer ik +-80 rijd in de 7 en ik gewoon volgas indruk hij naar de 5, soms naar de 4 terugschakelt. Wanneer ik de kickdown intrap schakelt 'ie naar z'n 3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobby geurtz
Is gewoon een fysiek knopje onder je gaspedaal dat de functie heeft om "het maximale" van je versnellingsbak te vragen qua schakelmoment én hoe laat hij schakelt. Dat je met dit knopje wél harder kunt gaan als je op een snelheidslimiet rijdt is omdat dit een Europese verplichting is trouwens, sommige auto's hebben dit ook alleen zonder kickdown knopje, hier moet je gewoon volgas geven.


Da's in veel gevallen niet waar. Hoe meer gas hoe meer toeren hij maakt voordat 'ie schakelt, maar de kickdown gaat altijd "tot het gaatje" als het gaat om het toerental. Ik merk weldegelijk een groot verschil tussen volgas (dus kickdown knopje niet ingedrukt) en volgas met kijkdown. Auto schakelt dan vooral later en sneller. Ander voorbeeld is dat wanneer ik +-80 rijd in de 7 en ik gewoon volgas indruk hij naar de 5, soms naar de 4 terugschakelt. Wanneer ik de kickdown intrap schakelt 'ie naar z'n 3.
Ik merk geen enkel verschil of ik het gaspedaal net voor de klik indruk of eroverheen. Gaat er veel meer om hoe gedoseerd je gas geeft. Druk je langzaam dat pedaal helemaal in zal je ook niet in een keer paar versnellingen terug schakelen. Als je heel snel opeens het gas pedaal flink indrukt schakelt hij ook gelijk een paar versnellingen terug.
Als jouw theorie waar zou zijn zou een auto ook sneller zijn op de 100-200 sprint indien je het pedaal nabij de klik indrukt. Ik heb dit eens getest en ik kreeg geen waarneembaar verschil.
Kan natuurlijk ook nog per type auto/model verschillen. Maar ik heb andere ervaringen dan die van jou
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Ik merk geen enkel verschil of ik het gaspedaal net voor de klik indruk of eroverheen. Gaat er veel meer om hoe gedoseerd je gas geeft. Druk je langzaam dat pedaal helemaal in zal je ook niet in een keer paar versnellingen terug schakelen. Als je heel snel opeens het gas pedaal flink indrukt schakelt hij ook gelijk een paar versnellingen terug.
Als jouw theorie waar zou zijn zou een auto ook sneller zijn op de 100-200 sprint indien je het pedaal nabij de klik indrukt. Ik heb dit eens getest en ik kreeg geen waarneembaar verschil.
Kan natuurlijk ook nog per type auto/model verschillen. Maar ik heb andere ervaringen dan die van jou
Ik snap helemaal wat je zegt. Mijn enige (langdurige) DSG ervaring is met een Transporter, en hierbij is er qua acceleratie geen waarneembaar verschil, misschien is hij zelfs minder snel omdat het een diesel is waarbij het maximum koppel ver onder de 3000 toeren ligt. Hoe hoger hij de toeren in gaat hoe minder koppel er vrij komt. Ik schakel daarom (als ik optimaal wil optrekken) handmatig bij ongeveer 3000 toeren, alleen vervelend dat wanneer je nét te veel gas geeft en het kickdown knopje indrukt hij alsnog zelf versnellingen terugschakelt ookal staat de pook in handmatig...

Het enige dat ik zeker weet is dat er een verschil in schakelsnelheid is tussen volgas en kickdown. Volgas schakelt hij nog best wel soepel, kickdown slaat 'ie de volgende versnelling er letterlijk in, maar dat kan ook een DQ500 specifiek dingetje zijn dat de DSG's in Polo's niet hebben?
 
Bij mijn golf (handbak) zorgt de 'klik' er voor dat ik ook in de Eco stand het volledige vermogen uit de Race stand kan gebruiken. Wanneer ik dan loslaat springt hij weer op Eco mapping.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
Ik snap helemaal wat je zegt. Mijn enige (langdurige) DSG ervaring is met een Transporter, en hierbij is er qua acceleratie geen waarneembaar verschil, misschien is hij zelfs minder snel omdat het een diesel is waarbij het maximum koppel ver onder de 3000 toeren ligt. Hoe hoger hij de toeren in gaat hoe minder koppel er vrij komt. Ik schakel daarom (als ik optimaal wil optrekken) handmatig bij ongeveer 3000 toeren, alleen vervelend dat wanneer je nét te veel gas geeft en het kickdown knopje indrukt hij alsnog zelf versnellingen terugschakelt ookal staat de pook in handmatig...

Het enige dat ik zeker weet is dat er een verschil in schakelsnelheid is tussen volgas en kickdown. Volgas schakelt hij nog best wel soepel, kickdown slaat 'ie de volgende versnelling er letterlijk in, maar dat kan ook een DQ500 specifiek dingetje zijn dat de DSG's in Polo's niet hebben?
Dat zou inderdaad kunnen en ik vermoed dat iedere versnellingsbak weer iets anders reageert. Ik bedenk mij ook net dat ik vaak vooral in de S rij. Dat ik daarom ook minder verschil merk ik schakelsnelheid. Ik zal er eens opletten of die bij de D meer wakker schrikt na de klik dan als ik gewoon snel en diep het pedaal indruk.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Dat zou inderdaad kunnen en ik vermoed dat iedere versnellingsbak weer iets anders reageert. Ik bedenk mij ook net dat ik vaak vooral in de S rij. Dat ik daarom ook minder verschil merk ik schakelsnelheid. Ik zal er eens opletten of die bij de D meer wakker schrikt na de klik dan als ik gewoon snel en diep het pedaal indruk.
Klopt helemaal wat je zegt. In de S schakelt 'ie standaard al later (en sneller) en is het verschil tussen volgas en kickdown te verwaarlozen vind ik :)
 
Ik merk niet dat er een klik zit als ik de pedaal Snel/langzaam/diep/ondiep/S of D stand in trap.
Zowel in 1.2tsi dag als 1.8 tsi dsg.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.8 245pk + stage2 DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!