Kleppen uitlaat GTI AW & ABT Tuning (review)

Singer

Bekend lid
296
206
61
Zoals de titel mogelijk doet vermoeden deel ik hierbij mijn ervaringen met mijn mods.

Ik heb bij Crooke Tuning een op maat gemaakte kleppen uitlaat met afstandsbediening laten monteren onder mijn GTI.
Ik heb een OPF filter, dus gekozen om zowel de middendemper als de einddemper weg te laten halen.
Mijn proefritten waren met een pre-OPF variant, dus ik was wel teleurgesteld hoeveel de OPF weg filtert qua geluid.

Ik wilde maximale herrie, maar ondanks dat dat hij helemaal open is vanaf de OPF met de kleppen open is het geluid beschaafd. Hij is stationair wel een stuk luider open, en dicht vergelijkbaar als normaal. Je hoort nu bij zowel het opschakelen als het terug schakelen een klap(je). Waar ik voorheen alleen bij het opschakelen iets hoorde.
In de S stand hoor ik hem ook beter dan in D. Ook al staan de kleppen open in beide standen. Wat ik wel jammer vind is dat ik van binnenuit niet veel verschil hoor. Ik moet echt een raam open zetten om de klappen te horen.
Hoe dan ook is het een stuk beter dan origineel, maar toch niet helemaal zoals ik had gehoopt.
Een andere downpipe en verwijdering van de OPF zou het 'probleem' moeten oplossen, maar ik ben te gehecht aan mijn garantie dat ik dit niet wil doen.

Het garantie dingetje is gelijk een mooi bruggetje naar mijn andere mod. Namelijk een tuningsbox van ABT.
Ik heb voornamelijk voor ABT gekozen omdat zij de fabrieksgarantie plus aanvullende garantie overnemen. Ja andere tuners halen meer uit het 2.0 blok dan ABT, maar ik wil het noodlot niet tarten en vind de waardes mooi zoals ze zijn. +40 PK en +40 NM. Oftewel 240 PK en 360 NM. Mijn grootste klacht bij de Polo is dat hij in D de toeren kunstmatig laag houdt. Ik wilde dus ook dat de GTI wat lekkerder zou oppakken bij snelweg kilometers en wat alerter reageerde. Ik rij voornamelijk snelweg kilometers (heb de auto nu 2,5 maand en dik 8.000 km gereden) en vind de tussen sprintjes dus belangrijker dan de 0-100 tijd.
De auto pakt lekkerder op en voelt nu ook alerter aan in D op de snelweg. In S is het helemaal een feestje. Het extra koppel is in zijn geheel bijna vanaf stationair beschikbaar en de extra's PK's voel je echt vanaf ongeveer 4.000 toeren. Bij flink doorhalen voel je voornamelijk dat de auto boven de 150 echt sneller is geworden. De tuning wordt pas actief wanneer de motorolie 70 graden of meer is, dit ter bescherming van de motor.
Ik heb de ABT tuning uit laten voeren door ABT NL die bij de Automobielfabriek zit. Omdat ik nog niet 100% zeker was dat ik het wilde doen ivm de kosten, stelde ze voor dat ik het eerst met een demo model zou uitproberen. Er was destijds een kortingsactie van 20% en ik kon voor het einde van de actie dan aangeven of ik het wel of niet wilde doen. Ik vond dit echt een hele fijne oplossing. Natuurlijk weet je wel dat zodra je het extra vermogen hebt ervaart dat je verkocht bent, maar niettemin een fijne tussenoplossing.

Het demo model is omgewisseld voor een originele box toen ik de auto ook door ABT hebt laten verlagen. Het enige waar ik niet voor heb gekozen waren de ABT velgen, misschien komt dit later nog.

Alle drie de mods: uitlaat, tunen en verlagen door ABT kan ik naar eer en geweten van harte aanraden aan iedereen met een Polo AW GTI. Uitlaat en verlagen kan natuurlijk op alle AW's. ABT heeft alleen tuning voor OPF GTI's.

Ik zal een paar foto's van de uitlaat, tuningsbox en verlaging toevoegen. Net als een filmpje wat ik snel heb gemaakt van het uitlaatgeluid bij een koude start.

Ik ben voorlopig wel even klaar qua mods, ik zit alleen nog wel te denken aan spacers. Alleen heb ik hier weinig (0,0) ervaring mee dus ga ik het forum nog wel even nalezen wat daar allemaal al over geschreven/geadviseerd is.

 

Bijlagen

  • KlHw7403QHSuNyl7Ka+Y7g.jpg
    KlHw7403QHSuNyl7Ka+Y7g.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 110
  • cSh18o0ySxaz6m1djjYlvw.jpg
    cSh18o0ySxaz6m1djjYlvw.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 101
  • pq5sUSfTREuBRqqJ3rXOPQ.jpg
    pq5sUSfTREuBRqqJ3rXOPQ.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 110
  • m8hr2EVERRm7U3PVWC9+Fw.jpg
    m8hr2EVERRm7U3PVWC9+Fw.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 117
  • ObmVzHAiSFqfaJPKA7jgEQ.jpg
    ObmVzHAiSFqfaJPKA7jgEQ.jpg
    3 MB · Weergaven: 108
  • bG05lsJrSfagGOhJZkKmYw.jpg
    bG05lsJrSfagGOhJZkKmYw.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 111
  • LAe02r8OT7eryd7isXimvQ.jpg
    LAe02r8OT7eryd7isXimvQ.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 98
  • j0c%9jRhTPqwziA9UoWWJw.jpg
    j0c%9jRhTPqwziA9UoWWJw.jpg
    2 MB · Weergaven: 94
  • lY2BZ%NvQAKh9vOtXVeoMQ.jpg
    lY2BZ%NvQAKh9vOtXVeoMQ.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Ja bij mij gaat de DSG worden aangepast. Komt over het algemeen het rijgenot ten goede, maar in geval van chiptuning helemaal. Al moet ik wel zeggen dat ik over deze DSG (6) veel meer te spreken ben dan over de DSG7 in mijn vorige auto's
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: gabrielseinen
Ja bij mij gaat de DSG worden aangepast. Oomt over het algemeen het rijgenot ten goede, maar in geval van chiptuning helemaal. Al moet ik wel zeggen dat ik over deze DSG (6) veel meer te spreken ben dan over de DSG7 in mijn vorige auto's

Ben heel benieuwd! Gaan ze dan de schakelmomenten herprogameren? Ik zou dus juist in D wat later willen schakelen en in S wat eerder. Voor nu dus maar vooral de flippers gebruiken.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
  • Leuk
Waarderingen: gabrielseinen
Ben heel benieuwd! Gaan ze dan de schakelmomenten herprogameren? Ik zou dus juist in D wat later willen schakelen en in S wat eerder. Voor nu dus maar vooral de flippers gebruiken.

Ik heb het bij TVS laten doen, erg over te spreken! De auto is gelijk een stuk fijner qua rij beleving. Heb daar ook ooit is een A3 en S3 laten aanpassen, en mijn vorige Caddy.
Ze maken een testritje, naderhand daarvan schrijven ze een op maat gemaakte schakel programma wat geheel op wens is aan te passen qua schakelmomenten.

Dat snelle opschakelen is nergens goed voor, alleen de milieubewegingen geef je er een pluim mee.

:)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Snowdude
Ik heb het bij TVS laten doen, erg over te spreken! De auto is gelijk een stuk fijner qua rij beleving. Heb daar ook ooit is een A3 en S3 laten aanpassen, en mijn vorige Caddy.
Ze maken een testritje, naderhand daarvan schrijven ze een op maat gemaakte schakel programma wat geheel op wens is aan te passen qua schakelmomenten.

Dat snelle opschakelen is nergens goed voor, alleen de milieubewegingen geef je er een pluim mee.

:)

Klinkt goed! Bij hoeveel toeren schakelt de bak op bij jou met normaal rijgedrag in D?
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
  • Leuk
Waarderingen: gabrielseinen
Mooie review van deze tuning. Zelf heb ik ook slechte ervaringen (helaas in meervoud) met ABT, maar hun grote voordeel is dat de fabriek garantie overgenomen wordt en twijfel daarom nog. Ik zie een uitlaat van Akrapovic. Is deze aangepast voor de Polo GTI? Want zover ik weet, is deze nog niet verkrijgbaar.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
Mooie review van deze tuning. Zelf heb ik ook slechte ervaringen (helaas in meervoud) met ABT, maar hun grote voordeel is dat de fabriek garantie overgenomen wordt en twijfel daarom nog. Ik zie een uitlaat van Akrapovic. Is deze aangepast voor de Polo GTI? Want zover ik weet, is deze nog niet verkrijgbaar.

Waar kom je uit de buurt? Je kan het wel een keer proberen bij mij, of je vraagt om een demo module bij ABT NL. De eindstukken zijn alleen van akra, ik wilde carbon met scherpe pijpen en hij had ze alleen nog van akra liggen. Rest van de uitlaat is door Crooke gemaakt.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Ik heb op dit moment een catback systeem van milltek ook super blij mee, ben wel heel benieuwd hoe jou uitlaat klinkt waar kom je vandaan?

Omgeving Breda! Ik wilde eerst ook die van Milltek. Maar ik wilde graag kleppen zodat hij niet altijd herrie zou maken. Daarom voor een op maat gemaakt systeem gekozen
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Omgeving Breda! Ik wilde eerst ook die van Milltek. Maar ik wilde graag zodat hij niet altijd herrie zou maken. Daarom voor een op maat gemaakt systeem gekozen
Tussen een Milltek systeem kan ook een bypass gezet worden. Als tip kan ik je geven ‘t merk: Guerrilla. Die zijn goed en degelijk, en sluiten krachtig lekdicht af.
 
Laatst bewerkt:
Omgeving Breda! Ik wilde eerst ook die van Milltek. Maar ik wilde graag kleppen zodat hij niet altijd herrie zou maken. Daarom voor een op maat gemaakt systeem gekozen
Je merk verschil binnen en buiten als je in sport en normaal rijd, en pas rond de 3000+ toeren hoor je knallen uit de uitlaat.
 
Volkswagen  Polo AW GTI,  2.0 200PK 
Akra sierstukken maar geen Akra uitlaat... :rolleyes:

Verders een leuk geschreven stukje en handig voor andere hoor, maar...
 
Volkswagen  Caddy  @ 102 Pk / 250 Nm DSG | Ex: Audi RS3 2.5L TFSI 5-Cil @ 367 Pk / 465 Nm | Ex: VW Polo 6R 1.2 TDI Bluemotion @ 101 Pk / 232 Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!