[HOW-TO][6R][Exterieur]Inbouwen LED Dagrijverlichting

Hierbij een handleiding met veel beeld hoe je een set LED dagrijlichten kunt inbouwen. Ik had mijn setje bij JMF-Gatget vandaan.

IMG_1282.jpg
Om te beginnen moeten de roosters uit de voorbumper worden verwijderd. Dat was mijn eerste obstakel, maar met de juiste hulpmiddelen zo gebeurd. Je hebt nodig een plastic band die om een pak kopieerpapier zit. Kun je vast zo op je werk meenemen.

IMG_1283.jpg
Vouw hem dubbel op ongeveer 5cm en duw hem dubbelgevouwen door de ventilatiesleuf . Mik nu zo dat de dubbelgevouwen kant weer terugsteekt door een ventilatie sleuf erboven. Trek eraan en houd hem dubbel. Voorzichtig met rukjes trek je op deze manier het rooster er gemakkelijk uit!

IMG_1285.jpg
Daarna gaan we de bedrading inbouwen. Ik heb ervoor gekozen de bedrading te verlengen en van onbrandbaar rubber te maken in plaats van de losse draden door een ribbelbuis te gebruiken. Je kunt de stekkertjes makkelijk uit de connector krijgen door het metalen lipje op de connector in te drukken. De inbouw van het relais was makkelijk want die kon ik zo op een bout vastzetten naast het luchtfilter. De min heb ik via dezelfde bout verbonden met de massa van de auto.

IMG_1286.jpg
Dan verder met de inbouw van de lampen. Ik heb de extra lengte even bij elkaar gebonden met een stukje vulkaniserende tape, maar je kunt ook een trekbandje gebruiken. Bedenk wel dat trekbandjes niet het eeuwige leven hebben. De lamp gaat er gemakkelijk in en paste in mijn geval prima. Twee (niet bijgeleverde) RVS parkers heb je nodig om de lamp vast te zetten. Aan de bovenzijde klikt hij in de bumper. Even testen en daarna kan de kap erop gedrukt worden.

IMG_1291.jpg
Dan klus twee, het aansluiten van de stuurdraad. De stuurdraad moet naar de lichtschakelaar gevoerd worden, maar dat is geen gemakkelijke klus. Alles zit veel te mooi dichtgemaakt, dus weinig doorvoermogelijkheden. Maar daar waar de motorkap ontgrendeling loopt kan er nog wel een draad bij. Hiervoor dien je eerst de ruitenwissers te demonteren. Haal de twee dopjes van de ruitenwisserarmen af en gebruik een dopsleutel om de moer los te draaien. De aansluiting is conisch dus een beetje heen en weer wrikken zorgt ervoor dat de arm langzaam van de as af komt.

IMG_1303.jpgIMG_1302.jpg
Dan moet het rubber van de plastic afdekplaat er helemaal af. Vervolgens kun je de plaat voorzichtig loswrikken. Hij zit in het raamrubber geklikt en als je aan de zijkant begint, komt hij er gemakkelijk uit. Om het jezelf makkelijk te maken haal je de twee schroeven los waarmee de ruitenwissermotor vast zit, dan heb je net wat meer ruimte.

Rechts in de hoek zie je de rubber afdichting zitten die je losmaakt en naar voren schuift. Haal de kabel hiervoor ook even uit de plastic houder. Daarna maak je de stuurdraad met tape vast aan een stuk installatiedraad. Die steek je vervolgens door het rubber en daarna door naar het dashboard. Ik kon makkelijker mikken door iemand met een lampje aan de andere kant te laten schijnen. Trek de draad helemaal door naar de schakelaar en plaats de rubber afdichting weer terug. Ik heb ervoor gekozen om een stukje ribbelbuis om de kabel te maken om hem wat beter te beschermen.

IMG_1300.jpgIMG_1298.jpg
Nu komt de schakelaar waarover ik veel heb gelezen. Wat is echter steeds mis is de pin layout, dus die eerst maar even.

schakelaar-pinout.jpg
Wij gaan ons druk maken om de TFL pin, nummer 3. Ik beschrijf hier de inbouw van LED dagrijverlichting die uit moet gaan als je je normale verlichting aanzet. Bij mij was het zo dat mijn verlichting standaard al aan ging als ik de auto startte. Die wilde ik uit hebben en in plaats daarvan de LED lampen in de bumper aanhebben. Ik heb de connector losgehaald via de zijkant van het dashboard. Eventueel kun je ook de hele schakelaar eruit halen door hem op de 0-stand te zetten, in te drukken en naar rechts te draaien. Nu de connector los is moet de draad die op pin 3 zit eraf. Het resultaat is dat de normale verlichting dan niet meer aan gaat. (en dat wilde ik) Ik heb de pin van de connector eruit gehaald, de draad eraf geknipt en geïsoleerd. Daarna heb ik de stuurdraad die we net getrokken hebben op pin 3 gesoldeerd. Daarna de pin weer in de connector geklikt. Nu gaat mijn LED verlichting netjes aan en zodra ik mijn verlichting aanzet, gaan ze weer netjes uit.

Kabels een beetje oprollen en vastzetten, klaar!

IMG_1295.jpg
 
VW  Polo AW Highline R-line 95pk  1.0 TSI 
Deze lampen zijn dus geen mistlampen, het zijn alleen dagrijlampen en gaan aan door het contact aan te zetten. Als de verlichting 1 stand omhoog gezet wordt, gaat het dimlicht aan en de dagrijlichten dus uit. (APK) Draai je dan verder door, dan gaat je normale volledige verlichting aan. Ik heb geen mistlamp-voor schakelaar in mijn auto. Uiteraard zou dat wel kunnen, dan kun je ze helemaal onafhankelijk aan en uit schakelen.
 
VW  Polo AW Highline R-line 95pk  1.0 TSI 
Wat heeft inbouw van drl nu met grootlicht te zien? Waarom denk je dat dit niet zou werken?
misschien leg ik het krom uit sorry daarvoor,
ik heb dit ook ingebouwd en grootlicht werkt niet. in stand 1 en als contact uit staat.
dit komt omdat je die pennetjes losmaakt in de lichtschakelaar.
het is de 1 of ander.

trouwens ik zou het zeker niet opschrijven als het er niks mee te maken zou hebben......

daarom vraag ik aan hem of het probleemloos werkt snappie :wink:
 
Hierbij een handleiding met veel beeld hoe je een set LED dagrijlichten kunt inbouwen. Ik had mijn setje bij JMF-Gatget vandaan.

IMG_1282.jpg
Om te beginnen moeten de roosters uit de voorbumper worden verwijderd. Dat was mijn eerste obstakel, maar met de juiste hulpmiddelen zo gebeurd. Je hebt nodig een plastic band die om een pak kopieerpapier zit. Kun je vast zo op je werk meenemen.

IMG_1283.jpg
Vouw hem dubbel op ongeveer 5cm en duw hem dubbelgevouwen door de ventilatiesleuf . Mik nu zo dat de dubbelgevouwen kant weer terugsteekt door een ventilatie sleuf erboven. Trek eraan en houd hem dubbel. Voorzichtig met rukjes trek je op deze manier het rooster er gemakkelijk uit!

IMG_1285.jpg
Daarna gaan we de bedrading inbouwen. Ik heb ervoor gekozen de bedrading te verlengen en van onbrandbaar rubber te maken in plaats van de losse draden door een ribbelbuis te gebruiken. Je kunt de stekkertjes makkelijk uit de connector krijgen door het metalen lipje op de connector in te drukken. De inbouw van het relais was makkelijk want die kon ik zo op een bout vastzetten naast het luchtfilter. De min heb ik via dezelfde bout verbonden met de massa van de auto.

IMG_1286.jpg
Dan verder met de inbouw van de lampen. Ik heb de extra lengte even bij elkaar gebonden met een stukje vulkaniserende tape, maar je kunt ook een trekbandje gebruiken. Bedenk wel dat trekbandjes niet het eeuwige leven hebben. De lamp gaat er gemakkelijk in en paste in mijn geval prima. Twee (niet bijgeleverde) RVS parkers heb je nodig om de lamp vast te zetten. Aan de bovenzijde klikt hij in de bumper. Even testen en daarna kan de kap erop gedrukt worden.

IMG_1291.jpg
Dan klus twee, het aansluiten van de stuurdraad. De stuurdraad moet naar de lichtschakelaar gevoerd worden, maar dat is geen gemakkelijke klus. Alles zit veel te mooi dichtgemaakt, dus weinig doorvoermogelijkheden. Maar daar waar de motorkap ontgrendeling loopt kan er nog wel een draad bij. Hiervoor dien je eerst de ruitenwissers te demonteren. Haal de twee dopjes van de ruitenwisserarmen af en gebruik een dopsleutel om de moer los te draaien. De aansluiting is conisch dus een beetje heen en weer wrikken zorgt ervoor dat de arm langzaam van de as af komt.

IMG_1303.jpgIMG_1302.jpg
Dan moet het rubber van de plastic afdekplaat er helemaal af. Vervolgens kun je de plaat voorzichtig loswrikken. Hij zit in het raamrubber geklikt en als je aan de zijkant begint, komt hij er gemakkelijk uit. Om het jezelf makkelijk te maken haal je de twee schroeven los waarmee de ruitenwissermotor vast zit, dan heb je net wat meer ruimte.

Rechts in de hoek zie je de rubber afdichting zitten die je losmaakt en naar voren schuift. Haal de kabel hiervoor ook even uit de plastic houder. Daarna maak je de stuurdraad met tape vast aan een stuk installatiedraad. Die steek je vervolgens door het rubber en daarna door naar het dashboard. Ik kon makkelijker mikken door iemand met een lampje aan de andere kant te laten schijnen. Trek de draad helemaal door naar de schakelaar en plaats de rubber afdichting weer terug. Ik heb ervoor gekozen om een stukje ribbelbuis om de kabel te maken om hem wat beter te beschermen.

IMG_1300.jpgIMG_1298.jpg
Nu komt de schakelaar waarover ik veel heb gelezen. Wat is echter steeds mis is de pin layout, dus die eerst maar even.

schakelaar-pinout.jpg
Wij gaan ons druk maken om de TFL pin, nummer 3. Ik beschrijf hier de inbouw van LED dagrijverlichting die uit moet gaan als je je normale verlichting aanzet. Bij mij was het zo dat mijn verlichting standaard al aan ging als ik de auto startte. Die wilde ik uit hebben en in plaats daarvan de LED lampen in de bumper aanhebben. Ik heb de connector losgehaald via de zijkant van het dashboard. Eventueel kun je ook de hele schakelaar eruit halen door hem op de 0-stand te zetten, in te drukken en naar rechts te draaien. Nu de connector los is moet de draad die op pin 3 zit eraf. Het resultaat is dat de normale verlichting dan niet meer aan gaat. (en dat wilde ik) Ik heb de pin van de connector eruit gehaald, de draad eraf geknipt en geïsoleerd. Daarna heb ik de stuurdraad die we net getrokken hebben op pin 3 gesoldeerd. Daarna de pin weer in de connector geklikt. Nu gaat mijn LED verlichting netjes aan en zodra ik mijn verlichting aanzet, gaan ze weer netjes uit.

Kabels een beetje oprollen en vastzetten, klaar!

IMG_1295.jpg
Ik snAp niet percies hoe je die rode kabel moet aansluiten bij de schakelaar moet alleen fotos ervan zien als het kan dan is alles aangesloten aub help
 
Volkswagen  Polo  1.2 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!