hoe kan ik de dakdragers van mijn variant demonteren?

Hoi,
ik heb een VW variant uit 2000 met dakdragers erop. Heel fijn voor als je soms naar de bouwmarkt moet maar volgens mij kan ik door ze te demonteren nog wat brandstof besparen.
Ik heb eens geprobeerd om ze eraf te schuiven maar dat ging niet zelfs niet met gering geweld. Om ze niet te beschadigen heb ik ze destijds maar laten zitten.
Volgens mij zijn de dakdragers standaard VW dragers. Het zijn ovaalvormige liggers met op het eind een kliksysteem. Aan de uiteinde van de dakrails zitten een soort doppen. Ik neem aan dat het schuifdoppen zijn maar weet het niet zeker. Ik kan ze wel een beetje verschuiven maar niet meer dan 1 cm. Weet iemand hoe dit systeem in elkaar zit? Zit er ergens nog een palletje of zo ter beveiliging?
Als je mij kan helpen reageer dan even.
Alvast bedankt!

het bouwjaar is oktober-2000. type 6 KV.

Ik ben er zelf al achter hoe het zit. in de dakrails zitten vijf openingen met aan de binnenzijde een verschuifbare strip. Als je de strip wegschuift zijn bouten zichtbaar die je loskunt draaien. dan kan je de dakrails verwijderen en de doppen aan het einde eraf halen zodat je daarna de dakrails kunt verwijderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!