Heb ik voor mijn koplamp een R-lamp, C-lamp of normale lamp nodig?

Xenon geeft meer licht dan halogeen. Om te voorkomen dat xenon niet verblind is het van belang dat de juiste lamp gemonteerd wordt.



Er zijn drie verschillende soorten koplampen:



  1. Koplamp zonder reflector of geen volledig dichte reflector

  2. Reflectorkoplampen met volledig dichte reflector

  3. Lenskoplampen of projector koplamp
1. Koplamp zonder reflector of geen volledig dichte reflector
normale-koplamp.jpg
koplamp-met-reflector.jpg




Indien u geen reflector of geen volledig dichte reflector in uw koplamp heeft, is er kans op strooilicht. Dit wil zegen dat het lichtbeeld enigszins verstrooit omdat u er een veel sterkere lamp inzet (de xenonlamp) en hierdoor licht "ontsnapt" uit de traditionele reflector.



De R-lamp is speciaal ontwikkeld voor koplampen zonder reflector of koplampen waar de reflector niet helemaal dicht is rondom.



Het probleem met de reflectorspiegel, is dat het onderste gedeelte van de spiegel het licht omhoog reflecteert. Zet je er een gewone H7 xenon lamp in dan kan dit verblindend werken voor je tegenliggers. Een ander nadeel van een reflectorkoplamp is dat de lichtlijn nooit echt heel mooi is in vergelijking met een projector. Met een R-lamp wordt dit echter wel zo optimaal mogelijk gemaakt.


2. Reflectorkoplampen met volledig dichte reflector


Dit is een voorbeeld van een volledig dichte reflector. Bij dit soort koplampen heeft u GEEN speciale R lampen nodig en is een normale lamp voldoende. Er zal geen strooilicht optreden.

koplamp-met-reflector2.jpg



3. Lenskoplampen of projector koplamp


Bij dit soort koplampen heeft u GEEN speciale R lampen nodig en is een normale lamp voldoende. Er zal geen strooilicht optreden.

koplamp-unit.jpg
koplamp-unit-2.jpg




Maar wanneer heeft u nou een C lamp nodig?
Een C lamp is speciaal ontwikkeld voor koplampen met een korte reflector en koplampen met een korte lens. De C lamp is een stuk korter dan een gewone xenonlamp.

Dit komt echter niet vaak voor, maar er zijn een aantal auto’s bekend waar een normale xenonlamp niet in de koplamp past. Twee voorbeelden hiervan zijn de BMW 1 serie en de Alfa 146. De gewone lamp komt tegen de reflector of lens aan omdat deze te lang is. Hierdoor kan een verkeerd lichtbeeld ontstaan of u kunt zelfs schade aan uw koplamp veroorzaken doordat de reflector verbuigt. Dit betekent APK afkeur!

Speciaal hiervoor hebben we in samenspraak met onze fabrikant de C-lijn toegevoegd aan ons private label.

Indien u vragen heeft over de lampen die u nodig heeft, kunt u ons altijd even bellen of mailen. Ter verduidelijking hebben we een lamp keuze overzicht voor u gemaakt.

schema-r-lamp.png




R-lamp
C-lamp
RC-lamp

 
Nee. Die eis is al jaren vervallen. Zolang het lichtbeeld in orde is, en de hoogste verstelling werkt -mits aanwezig- dan maakt het allemaal niks uit.

Xenonlamp schrijft: Hierdoor kan een verkeerd lichtbeeld ontstaan .... Dit betekent APK afkeur!
Jij schrijf: Nee. Die eis is al jaren vervallen. Zolang het lichtbeeld in orde is

Volgens mij halen jullie beide hetzelfde aan. Daarnaast wordt er in de tekst van Xenonlamp waarschijnlijk beschreven dat een van binnen kapotte lamp afkeur is (denk dat als de reflector verbuigt het lichtbeeld ook niet meer in orde te maken is). Of kijk ik nu zelf ergens overheen? Kan natuurlijk ook :mrgreen:
 
Xenonlamp schrijft: Hierdoor kan een verkeerd lichtbeeld ontstaan .... Dit betekent APK afkeur!
Jij schrijf: Nee. Die eis is al jaren vervallen. Zolang het lichtbeeld in orde is

Volgens mij halen jullie beide hetzelfde aan. Daarnaast wordt er in de tekst van Xenonlamp waarschijnlijk beschreven dat een van binnen kapotte lamp afkeur is (denk dat als de reflector verbuigt het lichtbeeld ook niet meer in orde te maken is). Of kijk ik nu zelf ergens overheen? Kan natuurlijk ook :mrgreen:
Het gaat mij om het tweede stukje "u kunt zelfs schade aan uw koplamp veroorzaken doordat de reflector verbuigt. Dit betekent APK afkeur!", das niet zo. Sterker nog de eerste verbogen reflector moet ik nog tegen komen. En ik keur nog wel wat auto's
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Maik
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!