Gele lampje Bandenspanning Controle systeem gaat aan

Beste Forum leden, gisteren 17'' inch boavista velgen erop gemonteerd en vandaag ging de gele uitroepteken lampje branden van de bandenspanning, moest hem volgens het boekje de bandenspanning laten controleren, heb ik laten doen en was niets aan de hand, dus maar gereset via het knopje die bevind bij de dashboard kastje. Maar is dit gaan branden omdat hij nog denkt dat ik 15"inch eronder heb zitten, want voor deze 17" inch boavista velgen had ik standaard 15" inch originele groenland velgen met 185/60 R15 banden, en hier zit natuurlijk minder druk dan bij een 17" inch. WACHT OP JULLIE REACTIES WAT DE OORZAAK KAN ZIJN???
 
Het systeem voor de bandenspanningcontrole heeft in de 6R feitelijk niets te doen met bandenspanning. Wat het doet, is controleren of er een verschil in rolomtrek optreedt in één van de wielen. Idee hierachter is dat als een band minder spanning heeft, de rolomtrek ervan kleiner wordt.
Wisseling naar andere maat velgen en bijbehorende banden kan dit ook veroorzaken. Die hebben veelal een net andere rolomtrek. Dus ja, dat kan er heel goed mee te maken hebben.

NB Heb je de banden op spanning gebracht voor 17"? Die is vanuit VW namelijk aanmerkelijk hoger voorgeschreven dan voor 15".
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
VW schrijft bij modellen met af-fabriek 17" (zoals de GTI) een hogere bandenspanning voor. Zie deze foto van de sticker in een GTI:

2012-11-25 Sticker tankklepje.jpg

En dan is de regel met "volle belading" (die je dient te lezen als: o.a. volle belading, rijden op de snelweg, etc.) degene waarnaar je moet kijken. Dus 2.9 voor en 3.1 achter.
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!