Foutcode 01193

Hoi,

Onlangs kreeg ik de melding dat ik drukverlies in mijn band had, wat al is opgelost. Toevallig op dat moment zag ik via Carista OBD2 een foutmelding staan onder kopje "ABS". Ik had die opgezocht en leek iets te maken te hebben met een klep van de airco/verwarming.. beetje vaag, want de storing die ik op mijn dashboard zag stond er niet tussen (drukverlies band). Dacht eerst een bug in die app zelf.

Tijdens t verhelpen van dat banden probleem kreeg ik een tijdelijke band onder de auto. Toen gaf mijn dashboard aan storing bandencontrole. Leek me logisch want het probleem was nog niet volledig verholpen.

Nieuwe band eronder, storing was weggehaald. Geen problemen meer.

Nu kijk ik nogmaals in OBD2 en geeft ie een ander fout aan onder ABS namelijk 01193 Low Heat Output.. zou weer verwarmingsgerelateerd zijn. Een wel Iets andere fout dan voordat ik naar de dealer was geweest dus.

Zou niet weten wat deze fout verder inhoud en wat de symptomen zijn, maar heb nergens last van. Verwarming doet het gewoon en airco ook.

Heel toevallig kwam deze melding samen met de melding van mijn banden. Het kopje ABS deed mij dan ook (misschien onterecht) denken dat dit iets met banden en remmen te maken had.

Iemand een ingeving? Heb nergens last van namelijk.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201204-160418_Carista.jpg
    Screenshot_20201204-160418_Carista.jpg
    90.5 KB · Weergaven: 27
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Krijg zelf de indruk dat het misschien een bug in de app is. Deze melding zou denk ik eerder onder het kopje "Heater & airconditioning" horen
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Als ik google op J359 kom ik uit op een relais. Klik hier even. Wellicht dat deze pagina je verder kan helpen?

Ja zover was ik ook gekomen inderdaad. Wat de "kleine" verwarming is weet ik niet. Ik zou m ook zelf kunnen resetten, en na een rit en gebruik van verwarming nogmaals uitlezen. Als het dan weer terugkomt maar even langs de dealer, alhoewel die misschien raar staat te kijken dat ik zoiets heb ontdekt :)

Als ik het bericht op die pagina lees, zou ik verwachten dat ik merk dat de verwarming niet goed warm is etc. totaal geen last van.

Geen idee of het hier mee te maken zou kunnen hebben: als ik de blower omzet naar de voorruit, gaat automatisch de AC ook aan (wat ik helemaal niet wil op dat moment). Ik zet dan eigenlijk de AC direct weer uit. Geen idee of het veelvuldig snel aan/uit schakelen van de AC dit kan veroorzaken.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Lees net het volgende: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_gloeispiraal-kv.html

Vermoed zelf dat er onterecht gedacht word dat er iets mis is met de verwarming, aangezien het vriest buiten, de verwarming meteen aan staat op zijn hardst + airco, en dus meteen alle warmte naar het interieur gaat voor ontvochtigen ramen etc. En dan korte (15km) rit met verwaming best op standje warm (driekwart). En hierdoor een sensor o.i.d. ten onrechte denkt dat de auto niet goed op temperatuur komt door een gebrek.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Simpele mogelijkheid om dat te testen is je goed warm aankleden, de foutcode wissen en geen gebruik maken van de verwarming, kijken of de foutcode terug komt na een ritje van 10 minuten. Als je de foutcode wist, de auto start en de code komt meteen terug verwacht ik eerder toch een elektronica probleem. Heb je geen garantie meer? Dat is namelijk altijd beter dan zelf proberen op dit soort nieuwe auto's. Wellicht een 'long shot', maar kan me voorstellen dat een defecte temperatuursensor hierin ook parten kan spelen.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Simpele mogelijkheid om dat te testen is je goed warm aankleden, de foutcode wissen en geen gebruik maken van de verwarming, kijken of de foutcode terug komt na een ritje van 10 minuten. Als je de foutcode wist, de auto start en de code komt meteen terug verwacht ik eerder toch een elektronica probleem. Heb je geen garantie meer? Dat is namelijk altijd beter dan zelf proberen op dit soort nieuwe auto's. Wellicht een 'long shot', maar kan me voorstellen dat een defecte temperatuursensor hierin ook parten kan spelen.

Goed plan. Volgende week gaan de temperaturen ook de dubbele cijfers in, wil ook eens kijken of dat misschien nog invloed heeft.
Ja ik heb nog garantie. Was ook zeker niet van plan zelf sensors e.d. te gaan vervangen. Een algemeen elektronica probleem lijkt me ook nog wel realistisch.. Bij aflevering zat er ook een storing in de elektronica die via het infotainment systeem hoorbaar werd.

En dan zeggen ze dat leasen ontzorgt. Ik ben nu al vaker naar de dealer/garage etc. geweest dan dat ik met mijn oude Polo 6N in 3 jaar naar de garage moest :tearsofjoy:
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Simpele mogelijkheid om dat te testen is je goed warm aankleden, de foutcode wissen en geen gebruik maken van de verwarming, kijken of de foutcode terug komt na een ritje van 10 minuten. Als je de foutcode wist, de auto start en de code komt meteen terug verwacht ik eerder toch een elektronica probleem. Heb je geen garantie meer? Dat is namelijk altijd beter dan zelf proberen op dit soort nieuwe auto's. Wellicht een 'long shot', maar kan me voorstellen dat een defecte temperatuursensor hierin ook parten kan spelen.

Oh ja. Geen verwarming zeg je. Airco mag dan wel neem ik aan op standje vriezen? Aangezien de ramen erg snel beslaan.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Foutmelding gewist, en na een rit naar het werk met airco en verwarming aan was er geen foutmelding meer te bekennen. Probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Nog even ter aanvulling, Carista heeft mij verteld dat dit een bug in de app was (wat ik al verwachtte)..

De omschrijving van de foutcode was onjuist. De juiste moest zijn:

01193 - Tire Diameter Implausible

Inderdaad iets dat met de lekke band te maken had. Heeft de VW dealer de storingen niet goed gewist.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!