Ervaringen gevraagd Chiptuning België : DVX vs BR-Performance

Hey, nieuw op dit forum hier, fantastische bron van info btw !
Net een Polo 6C, 1.2TSI (2014) gekocht met 94.000kms, 90pk, 5d.
Heel leuke en praktische B-segmenter (na een resem Fiesta's, Colt etc).

Best nog vinnig voor 90pk, maar mag wat meer koppel hebben onderin, vandaar gaan we dan ook stage 1 tunen.
Als Belg zijnde had ik mijn oog op DVX en BR-Performance, beide in Willebroek, beide hoog aangeschreven op Google reviews.
Ben er dan ook van overtuigd dat beide uitstekend werk zullen leveren, is niet de bedoeling een polemiek te starten.

BR bied 40pk (55nm) winst aan €390
DVX bied 50pk (70nm) vermogenswinst aan €412 (momenteel korting, komt van €499!)

Kleine prijsverschil kan me uiteraard niets schelen, maar persoonlijk ben ik niet meteen geneigd om voor de maximale vermogenswinst te gaan, kwestie van de koppeling niet te hard te belasten ?

Wat me ook opvalt is dat de stage-1 tuning bij DVX voor een (ketting) 6R 1.2 TSI, slechts €288 euro kost, waarom zoveel verschil eigenlijk ?
(bij BR-Performance blijft de prijs hetzelfde)

Ik hoor ook dat de ene tuner beter is met VW en de andere dan beter met BMW bvb ?

Vele vragen, dus graag jullie ervaringen, bedenkingen als dat kan !

Alvast bedankt !


IMG_20230804_123928 copy.jpg
 
VW  Polo  1.2 TSI 
Tunen staat niet vast aan gegarandeerd vermogen.
Het hangt af van factoren zoals temperatuur, brandstof, algehele staat van de motor etc.

In Europa houden we ervan om over 'stage' te praten, maar eigenlijk is tunen de boordcomputer aanpassen.
En daarmee de timing van verschillende componenten op elkaar aan te passen. Brandstof inspuiten, lucht, turbodruk etc.
Hier, zou als het goed is, gekeken moeten worden naar iedere specifieke auto. Waar de auto goed op reageert, en waar niet.

Dit 'tunen' moet op een rollerbank gebeuren (of op straat). Soms kan je het 'tunen' zelfs kopen zonder rollerbank tijd, dat zou ik echt afraden.

Het is dus niet zo zeer welke tuner 'meer vermogen' biedt, maar welke de beste 'tune' voor jouw auto kan garanderen. Mijn advies is om ze te bellen en vragen wat ze doen.
Is het een vooraf geprogrammeerde 'tune' of kijken ze echt naar jouw auto? Aan de hand daarvan kan je verder.

Ook handig is om te kijken op social media of ze jouw type auto eerder hebben behandeld, dan weet je dat ze al enige ervaring opgedaan hebben.

Nog een tip van flip: voordat je gaat 'tunen', vervang even de bougies (of laat dit doen) met een vers setje.
Eigenlijk wil je de injectoren ook even schoon laten maken, maar dit kan kostbaar zijn. Optioneel is het brandstoffilter vooraf vervangen.
Bij 90dkm is dit waarschijnlijk niet gedaan, en is dus niet gek om eens te laten doen. Helemaal nu je meer van de motor gaat vragen.
 
Ik ben bij dvx geweest, was ik tevreden mee. Auto gaat netjes op de bank dus je weet precies wat je auto doet op dat moment. Stukje onderhoud voorafgaand aan de aanpassingen is wel verstandig inderdaad.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Scolll
Tunen staat niet vast aan gegarandeerd vermogen.
Het hangt af van factoren zoals temperatuur, brandstof, algehele staat van de motor etc.

In Europa houden we ervan om over 'stage' te praten, maar eigenlijk is tunen de boordcomputer aanpassen.
En daarmee de timing van verschillende componenten op elkaar aan te passen. Brandstof inspuiten, lucht, turbodruk etc.
Hier, zou als het goed is, gekeken moeten worden naar iedere specifieke auto. Waar de auto goed op reageert, en waar niet.

Dit 'tunen' moet op een rollerbank gebeuren (of op straat). Soms kan je het 'tunen' zelfs kopen zonder rollerbank tijd, dat zou ik echt afraden.

Het is dus niet zo zeer welke tuner 'meer vermogen' biedt, maar welke de beste 'tune' voor jouw auto kan garanderen. Mijn advies is om ze te bellen en vragen wat ze doen.
Is het een vooraf geprogrammeerde 'tune' of kijken ze echt naar jouw auto? Aan de hand daarvan kan je verder.

Ook handig is om te kijken op social media of ze jouw type auto eerder hebben behandeld, dan weet je dat ze al enige ervaring opgedaan hebben.

Nog een tip van flip: voordat je gaat 'tunen', vervang even de bougies (of laat dit doen) met een vers setje.
Eigenlijk wil je de injectoren ook even schoon laten maken, maar dit kan kostbaar zijn. Optioneel is het brandstoffilter vooraf vervangen.
Bij 90dkm is dit waarschijnlijk niet gedaan, en is dus niet gek om eens te laten doen. Helemaal nu je meer van de motor gaat vragen.
Bedankt Jelle voor de uiteenzetting en zeker voor de handige tips.
DVX heeft zeker al vele 1.2 TSI-tjes getuned, staat duidelijk op de website.
Setje bougies & benzinefilter zijn nu ook de grote kost niet, thx !
 
VW  Polo  1.2 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!