Dpf lampje even aan?

H11

Bekend lid
559
1
128
57
Vanochtend bij het rijden ging het dpf(uitlaat)lampje aan, vervolgens auto weggezet en toen ik weer vertrok ging die na een paar minuten uit. Het is de eerste keer in 6k km dat ik dit zie. Heb voor de zekerheid nog een tijd in de 4 gereden op de snelweg.

is dit normaal of een voorbode van dat ie aan het verstoppen is?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Doet/deed mijne ook, rijd je veel korte stukjes? Experts kunnen dit vast beter verwoorden maar volgens mij zit het zo: Als blijkt dat regenereren nodig is (dat word gemeten door uitlaatgassen die roetfilter in gaan en wat eruit komt) dan zal de motor ook hoger stationair lopen en dit proces moet hij eigenlijk af maken, lukt dat 6x (meen ik) niet dan zal het lampje gaan branden. Als je dan weer een stuk rijd (snelweg) zal het lampje volgende keer weer uit zijn.

Het rare bij mij is, ik heb dat lampje niet meer aan gehad sinds hij gechipt is en de EGR dicht staat. Het schijnt wel te zijn dat dit een indicatie is dat het roetfilter over een tijdje gereinigd moet worden. (als die dus vaker gaat branden)

Nogmaals: Ik weet niet helemaal zeker of dit klopt maar meen dat de tuner het zo vertelde. (en wat ik hier op het forum gelezen heb)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Doet/deed mijne ook, rijd je veel korte stukjes? Experts kunnen dit vast beter verwoorden maar volgens mij zit het zo: Als blijkt dat regenereren nodig is (dat word gemeten door uitlaatgassen die roetfilter in gaan en wat eruit komt) dan zal de motor ook hoger stationair lopen en dit proces moet hij eigenlijk af maken, lukt dat 6x (meen ik) niet dan zal het lampje gaan branden. Als je dan weer een stuk rijd (snelweg) zal het lampje volgende keer weer uit zijn.

Het rare bij mij is, ik heb dat lampje niet meer aan gehad sinds hij gechipt is en de EGR dicht staat. Het schijnt wel te zijn dat dit een indicatie is dat het roetfilter over een tijdje gereinigd moet worden. (als die dus vaker gaat branden)

Nogmaals: Ik weet niet helemaal zeker of dit klopt maar meen dat de tuner het zo vertelde. (en wat ik hier op het forum gelezen heb)
Ik rij inderdaad sinds 2 weken hele korte stukjes ivm thuis werken, maar er zit toch minstens 1x per week een rit bij van minimaal 100km. Heb nu in bijna 3 maanden 6k gereden. Ben de dag voor dat die ging branden naar Brussel gereden, je zou denken dat dat genoeg is.


Wat je zegt kan ik me wel in vinden ja. Heb wel Vpower getankt en eigk gelijk gelijk erna ging die aan. Kan natuurlijk puur toeval zijn.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!