Deurscharnier afstellen of vervangen

Beste allemaal,

Het deurscharnier links voor van mijn Polo 9N3 Bluemotion heeft een behoorlijke speling, waardoor de deur af en toe tijdens het rijden tikt (bij optrekken en afremmen, 'tok' 'tok'). Vandaag even wat beter bekeken, en nu blijkt dat als ik de deur heel iets open er speling op de scharnieren zit. Ik kan de deur bij de greepzijde een millimeter of 5 optillen, de speling lijkt in alle twee de ophangpunten te zitten. Als de deur helemaal open staat is de speling (zo goed als) weg. De deur aan de bijrijderskant heeft geen enkele speling, dus het lijkt me dat er iets met het scharnier is.

Hebben jullie ervaring met (blijkbaar) versleten deurscharnieren? Om de scharnieren compleet te vervangen moet ik het gehele dashboard uitbouwen, waar ik niet echt zin in heb. Is er iets af te stellen? Kan ik de speling opvullen met een dun plastic glijlagertje/busje?
Indien het toch vervangen wordt, waar kan ik nieuwe scharnieren halen? Op de bekende onderdelensites zie ik geen scharnieren staan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat dank!

Koekie
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Nee niet echt, oorzaak is misschien dat de deur door de wind hard open is gewaaid.

Heb ook geen Elsawin om het te checken of je het kan afstellen.
Dank voor je reactie! In Elsawin staat niks over het afstellen van het scharnier zelf, enkel het vervangen. Misschien is de deur inderdaad een keer open gewaaid bij de vorige eigenaar. Zal binnenkort eens even de deur uit de scharnieren liften en kijken of er iets krom is, of dat het puur uitgesleten is. Zal mijn bevindingen hier wel plaatsen, misschien dat iemand anders er dan ook wat aan heeft.

Mocht iemand anders in de tussentijd nog een suggestie hebben, dan hoor ik dat graag :)
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
  • Leuk
Waarderingen: starsky
Scharnier is helaas niet te stellen. Heel soms word er wel aan de deur wat gewrongen om het tijdelijk weer in het gareel te krijgen. vervangen van het scharnier is de enigste oplossing om het echt definitief op te lossen als de bouten enz wel vast zitten
 
Scharnier is helaas niet te stellen. Heel soms word er wel aan de deur wat gewrongen om het tijdelijk weer in het gareel te krijgen. vervangen van het scharnier is de enigste oplossing om het echt definitief op te lossen als de bouten enz wel vast zitten
Dankje voor je reactie, ik denk dat ik binnenkort maar eens wat met vulbusjes ga proberen oid dan, misschien dat dat werk. Zo niet dan toch maar het scharnier vervangen :S
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!