'Decarbonizing' your car

Hey allemaal!

Zoals gewoonlijk; af en toe internet rondsnuffelen voor de auto en kwam (weer) iets interessants tegen i.v.m. het schoonmaken van koolstof in de motorblok zelf. De methode wordt toegepast op veel auto's om de koolstof uit de cilinders, valven, etc. te halen.

De methode gaat als volgt:
1) Auto op temperatuur laten komen (boven 60°C)
2) Luchtfilter buis ontkoppelen na MAF-sensor
3) Motor op constante toeren laten draaien tussen 2500-3000 rpm
4) Spuit/spray beetje bij beetje (tap)water in de luchtbuis zodat de motor in z'n rpm daalt, wacht tot motor weer op z'n toeren komt en blijf dit herhalen (wit rook kan verschijnen uit de uitlaat --> decarbonization process)
5) Als je +- 0,4L hebt gebruikt stop je, en laat je de motor weer stationair draaien
6) Rijd nog ongeveer 15km met de auto zodat al het water zeker uit de valven/cilinders is verdampt
link als voorbeeld:

Persoonlijk heb ik dit niet nodig aangezien mijn 1.2TDI BM nog maar 82.000km heeft gereden met meeste ervan lange afstanden. Maar aangezien elke auto ooit wel eens last gaat krijgen met koolstof in motorblok zou het geen kwaad kunnen om 'ns te vragen! ;) Ik vroeg me dus af wat de polo gebruikers hier denken over deze methode en of iemand dit al een heeft gedaan? Zou het OK zijn om het bij onze motorblokken te doen?

Cheers! :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!