De nieuwe Polo

Maik

Voormalig Admin
Spritmonitor.de
4,962
437
198
De nieuwe Polo
  • De vijfde generatie van de Polo geeft een nieuwe dimensie aan de kwaliteit in de compacte klasse
  • Vijf nieuwe motoren; TSI en common-rail TDI voor het eerst in de Polo
  • Een brandstofverbruik van 3,8 liter op 100 km (1 op 26,3) en een uitstoot van slechts 96 g/km CO2
  • ESP standaard: sterk verbeterde passieve (bots)veiligheid
Genève, maart 2009 – Volkswagen lanceert de vijfde generatie van de Polo in Zwitserland tijdens de jaarlijkse Autosalon van Genève (van 5 tot en met 15 maart). Het betreft een compleet nieuwe uitvoering van één van de belangrijkste en meest bepalende Duitse auto’s van deze tijd. Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Volkswagen Group: ‘Door het samenspel van de vormgeving en techniek, en al te voldoen aan toekomstige eisen uit de markt, hebben we kans gezien datgene wat we onlangs met de nieuwe Golf bereikten nu ook in een kleinere klasse te bewerkstelligen. Dit brengt ons op een nieuw en niet eerder bereikt niveau van efficiëntie in de compacte klasse en - met uiterst redelijke prijzen - tot een uitstekende waarde voor het geld”.
De nieuwe Polo is één van de veiligste auto’s ter wereld

De TDI- en TSI-motoren brengen de brandstofkosten fors naar beneden

Geen andere auto in de compacte klasse is zo volwassen en heeft zo’n uitstraling als de nieuwe Polo. Comfort, kwaliteit en veiligheid zijn stuk voor stuk verbeterd. Een voorbeeld: de Polo is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de recent vastgestelde, strengere en meer omvattende EuroNcap-eisen. De grotere stijfheid van de carrosserie van de nieuwe Polo draagt bij aan dit resultaat. Alleen al bij het voeteneinde is de vervorming als gevolg van een frontale aanrijding met 50 procent verminderd! Bij een aanrijding van opzij is de vervorming met 20 procent teruggebracht.

Rijke standaard veiligheidsuitrusting
De nieuwe Polo, zoals die nu in Europa op de markt wordt gebracht, heeft een rijk standaardpakket aan veiligheidszaken. Elektronisch geregelde ESP met Hill Hold Control is standaard, net als een groot aantal goed samenwerkende airbags, waaronder dubbele airbags in de rugleuning van de voorstoelen die hoofd en borstkas beschermen. Gordelspanners, gordels met spankrachtbegrenzers, waarschuwingslampjes voor het gebruik van de gordels, hoofdsteunen op de voorstoelen die whiplash tegengaan, drie hoofdsteunen achterin en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn alle standaard aanwezig in de nieuwe Polo.

Minder gewicht, gunstiger verbruik
Ondanks verbeteringen op tal van plaatsen van de auto is het gelukt het gewicht van de carrosserie van de nieuwe Polo met 7,5 procent te verminderen. Het toepassen van nieuwe TDI- en TSI-motoren en een nieuwe zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling zorgt voor een duidelijk gunstiger verbruik en een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. Een goed voorbeeld is de nieuwe 1.2 TSI. Deze direct ingespoten viercilinderbenzinemotor met turbolading levert 77 kW/105 pk en verbruikt slechts 5,5 liter benzine per 100 km bij een CO2 -uitstoot van 129 g/km. Dit is een verbetering 19 procent ten opzichte van de vorige Polo!
In het eerste jaar van de nieuwe Polo is er keus uit zeven motoren – vier benzine- en drie dieselmotoren – die in vermogen uiteenlopen van 44 kW/60 pk tot 77 kW/105 pk. Vijf van deze motoren zijn helemaal nieuw of worden voor het eerst in de Polo gebruikt.
Onder de nieuwe motoren zijn drie compleet nieuwe TDI’s (turbodiesel met directe inspuiting). Doordat voor het eerst common-railtechniek wordt toegepast in de Polo, zijn deze motoren technisch superieur en zeer zuinig. Hoever dat gaat, blijkt bijvoorbeeld uit de gegevens van de Polo 1.6 TDI met 66 kW/90 pk: in combinatie met BlueMotion verbruikt deze motor slechts 3,8 liter per 100 km en zijn CO2 -uitstoot blijft beperkt tot 96 g/km. Daarmee is deze Polo de zuinigste vijfpersoonsauto ter wereld met de minste CO2 -uitstoot. BlueMotion kan worden toegepast op alle drie de uitvoeringen van de Polo. Op de basisuitvoering Trendline, op de middenuitvoering Comfortline en op de topuitvoering Highline.

Individueel toepasbare hightech extra’s
De Polo is optioneel onder meer uit te rusten met in de mistlampen vóór geïntegreerde bochtenverlichting (vanaf Comfortline), gordijnairbags die de hoofden van de inzittenden vóór en achter beschermen en een radio- en navigatiesysteem met geïntegreerde handsfree telefoon. Een glazen schuifdak en bi-xenonkoplampen volgen in een later stadium.

Eind juni op de markt
De productie van de nieuwe vijfdeurs Polo begint eind maart. In de laatste week van juni wordt de zowel uiterlijk als technisch vooruitstrevende nieuwste versie van de Duitse bestseller in Duitsland op de markt gebracht. Slechts twee weken later – het resultaat van een uitgekiende logistiek – start de verkoop in heel Europa, waarna de overige continenten snel aan de beurt komen.

Ontwerp- en kwaliteitsfilosofie
  • Het een-op-een overbrengen van Volkswagen’s Design-DNA op de vijfde generatie Polo.
  • Compacte Volkswagen ontwikkeld onder leiding van Walter de Silva.
Qua uiterlijk is de nieuwe Polo het resultaat van het een-op-een overbrengen van de basiskenmerken van Volkswagens Design DNA. De Scirocco, de eerste nieuwe Volkswagen met deze kenmerken, is in 2008 de baan in gestuurd om meteen poleposition te pakken tussen de beste auto’s in de wereld. Inmiddels is de Scirocco de meest waardevaste auto in Duitsland. De tweede auto met het nieuwe DNA kwam eind 2008 in de vorm van de nieuwe Golf en de daarvan afgeleide nieuwe Golf Plus. Deze modellen zijn direct door de kopers omarmd om daarna naar de eerste plaats op de verkooplijsten te stijgen. En nu is er dan het derde model met Volkswagens Design DNA: de Polo.

Nauwe samenwerking tussen ontwerpers, ontwikkelingsingenieurs en productie-experts
Om de ontwerpfilosofie – die wordt gekenmerkt door een grote mate van precisie en duidelijkheid – op meerdere modellen te kunnen toepassen, is het nodig om vooruitstrevende en hoogstaande technieken en productiemethoden te gebruiken. Daartoe werken ontwerpers, ontwikkelingsingenieurs en productiedeskundigen bij Volkswagen nauwer samen dan in de autowereld gebruikelijk is. Hun streven was een kwaliteitsniveau, zowel technisch als visueel, dat gewoonlijk pas bij auto’s uit de hoogste klassen wordt bereikt. De samenwerking is de laatste twee jaar tot stand gebracht door een nieuw managementteam onder leiding van Prof. Dr. Martin Winterkorn. Experts als Prof. Dr. Jochem Heizmann (lid van de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep, verantwoordelijk voor productie), Dr. Ulrich Hackenberg (lid van de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep, verantwoordelijk voor ontwikkeling) en Walter de Silva (Hoofd Design bij de Volkswagen Groep) voegden hun creatieve krachten samen om auto’s als de nieuwe Polo te produceren.

Scherpe, strakke lijnen
Als gevolg van het nieuwe Design DNA van Walter de Silva maakt de nieuwe Polo geen gekunstelde indruk en is hij ook niet ‘schattig’ – zoals zoveel auto’s uit de compacte klasse – maar is hij volwassen en eigentijds. De Polo, herkenbaar aan zijn duidelijke nieuwe VW-gezicht, is een doelbewuste en indrukwekkende auto met een lengte van 3,952 meter (36 mm meer dan zijn voorganger) en een breedte van 1,682 meter (+32 mm), die plaats biedt aan vijf volwassenen en hun bagage (280 liter tot maximaal 952 liter). De toename in de breedte in combinatie met een 13 mm geringere hoogte (1,454 meter) geeft de Polo meer dynamiek. Het ontwerp wordt bepaald door scherpe, strakke lijnen en door het weglaten van ‘ontwerptrucjes’ die nimmer een lang leven beschoren zijn. Less is more op de lange termijn, dat bewijzen de Volkswagens al jaren.

Walter de Silva’s creatieve aanpak: Semplicità
Het bewijst allemaal waarom Walter de Silva La Semplicità (de eenvoud) als credo voerde bij de ontwikkeling van de Polo. Het betekent in geen geval ‘eenvoud in uitvoering’. Integendeel. Walter de Silva: ‘Elegantie en emotionaliteit, sportiviteit en dynamiek zijn de blijvende richtlijnen voor ontwerp en vormgeving. Maar stijlen zijn veranderd. Bij het streven naar eenvoud en duidelijkheid moet je je goed realiseren hoe je de bedoelingen van de ontwerpers duidelijk moet maken aan die van de toeschouwer.’
Het begint daarbij allemaal met de discussies over de uitstraling van de auto op het merk Volkswagen, over de geschiedenis en de waarden. ‘Sommige elementen in het ontwerp’, zegt de Silva, ‘zijn typerend voor het merk. Een evenwichtige maatvoering is de grondslag, de nadruk op horizontale lijnen is gegroeid tot een basis voor alle modellen en een liefde voor details is essentieel geworden als middel tot expressie.’ Bovendien straalt de kwaliteit van het hele ontwerp af. Dat is goed te zien aan de strakke lijnvoering en de behandeling van het oppervlak van het plaatwerk. De nieuwe Polo is een uitstekend voorbeeld van de ontwerpfilosofie van Walter de Silva.

Exterieur
  • Indrukwekkend ontwerp met heldere, dynamische vorm.
  • De vijfde generatie van de Volkswagen Polo heeft vertrouwd uiterlijk.
De evenwichtige proporties van de Polo vallen meteen op. De basis van de vormgeving is dynamisch, het ontwerp glad en gaaf en de verschijning overtuigend. Fraai afgewerkte oppervlakken, nauwe carrosserienaden en scherpe randen opzij, aan de motorkap en de achterklep onderstrepen het logische ontwerp van de auto. Bovendien staat de grotere breedte garant voor een stoere aanblik vanuit iedere hoek.

Voorkant
Het typerende uiterlijk van Volkswagen – de vlakke grille met de brede koplampen die VW sinds de Scirocco toepast – is speciaal bewerkt om de voorkant van de nieuwe Polo te sieren. Het onderstreept nog eens de extra breedte van de nieuwe Polo. Maar meer nog accentueert het het lage zwaartepunt van de auto. De in de kleur van de carrosserie gespoten bumpers van de Polo vormen een harmonieus geheel met de in zwart uitgevoerde grille.
In een derde horizontaal vlak hieronder is een grote luchtinlaat aangebracht die motor en remmen van voldoende koellucht voorziet. Aan de zijkanten van deze zwarte band zijn de daglichten en mistlampen met daarin opgenomen de richtingaanwijzers geplaatst. De daglichten sparen 0,15 liter brandstof per 100 kilometer in vergelijking tot normale daglichten.
Vlak boven het wegdek valt de in de kleur gespoten smalle spoiler op. De spoiler is meer naar voren geplaatst en hij vormt een bepalend deel van de bescherming van voetgangers.
Volkswagen biedt de Polo aan met twee of drie verschillende koplampen, afhankelijk van de gekozen extra’s. De Trendline is voorzien van H4-koplampen. Vanaf de Comfortline worden dubbele H7-koplampen toegepast die tien procent meer licht geven dan die van het voorgaande model. De knipperlichten zijn in de koplampunits opgenomen. De lijnvoering van de koplampen – zowel aan de buitenkant als vanbinnen – sluit fraai aan op die van de grille.

Achterkant
De achterkant van de Polo wordt gekarakteriseerd door geometrie en sportiviteit. De vormgeving van de koplampen, met de omhoog lopende lijn aan het eind, wordt herhaald bij de achterlichten. Deze geven ook een fraaie uitstraling in het donker en lopen door in de brede schouders van de Polo. Het dak rust op die schouders ter hoogte van de horizontale carrosserielijn die aansprekend is vanuit iedere hoek. De achterklep loopt door tot aan de bumper en net als bij de Golf wordt de handgreep gevormd door het VW-logo, dat omhoog scharniert en als hendel fungeert. De in de achterklep geïntegreerde dakspoiler is standaard.
Ook aan de achterzijde maakt de Polo een zeer krachtige indruk. Vanuit dit gezichtspunt wordt duidelijk hoe extreem de ontwerpers gebruik hebben gemaakt van de met 30 mm toegenomen spoorbreedte vóór en achter, waarbij ze de velgranden zo ver mogelijk naar buiten hebben getrokken, alsof ze met een mes zijn uitgesneden uit het verticale vlak langs de wielkasten. Het houdt meteen in dat bij de Polo veel combinaties van velgen en banden kunnen worden toegepast. De reeks als extra leverbare combinaties loopt tot een bandenmaat van 215/40 R17.

Het profiel
De zijkant van de wagen wordt gekenmerkt door de sportieve overhang aan de voorzijde en de extreem korte overhang achter, de uitgesproken vormgegeven ‘karakterlijn’ over de zijkant en het lage dak dat naar achteren afloopt. De prominent aanwezige schouderlijn onderstreept de krachtiger verschijning van de nieuwe Polo. Sinds de vierde generatie van de Polo is de auto in vijfdeursuitvoering voorzien van een derde zijraam dat is opgenomen in de C-stijl. Bij de nieuwe Polo is dit derde zijraam extra prominent aanwezig. Zowel bij de A- als de C-stijl loopt de onderlijn van het raam op, wat weer combineert met de oplopende koplampen en achterlichten. Ook de zijskirts vallen op, waarvan de vorm bovendien bijdraagt aan een gunstige Cw-waarde. De bodem van de Polo is in verband met een lage luchtweerstand geoptimaliseerd. Hetzelfde geldt voor de behuizing van de buitenspiegels, die 20 procent minder luchtweerstand ondervinden dan die van het voorgaande model.

Interieur
  • Het interieur schroeft het kwaliteitsniveau in de compacte klasse omhoog.
  • De cockpit van de vijfzitter is meer dan ooit op de bestuurder gericht.
Volkswagens zijn altijd herkenbaar aan de voortreffelijke plaatsing van de bedieningselementen en de goede ergonomie, onafhankelijk van de omvang van de bestuurder en de passagiers. Deze eigenschappen komen bij de nieuwe Polo duidelijk naar voren. Het interieur is compleet nieuw. Vanaf de Comfortline is het oppervlak van het dashboard opgewaardeerd door middel van de zogegeheten slush-technologie (een topklasse oppervlaktestructuur die zacht aanvoelt). De lagere vlakken in het interieur en de deurpanelen en verdere interieurpanelen kunnen worden besteld in de kleuren antraciet of seashell.

Op bestuurder gerichte ergonomie
Opmerkelijk is dat de middenconsole nu meer naar de bestuurder is gericht. De schakelaars op de console zijn op dezelfde wijze samengebracht als bij het vorige model, maar ze zijn compleet nieuw ontworpen. Bovenaan zitten twee luchtinlaten die vanaf de Comfortline zijn gevat in een aluminium behuizing (bij de Trendline glimmend zwart).
Een niveau lager vindt de bestuurder knoppen voor onder meer de alarmlichten, de achterruitverwarming en de verwarmbare stoelzittingen. Weer een niveau lager is de bediening van het radio-/navigatiesysteem te vinden, dat nieuw op de Polo wordt geïntroduceerd. Het gaat hier om de RNS 310, een eersteklas radio-/navigatiesysteem met aanraakscherm en een multimedia interface (MEDIA-IN), mp3-aansluiting (via cd, dvd of sd-kaart) en AUX-IN-aansluiting op het voorpaneel.
Ten slotte is het onderste niveau van de console bestemd voor de verwarmingsunit of de climate control (Climatic is standaard vanaf de Comfortline). Heeft de auto airco, dan kan het dashboardkastje worden gekoeld! Verder is hier een vakje voor de zonnebril en een schakelaar om de airbag voor de passagier uit te schakelen. Optioneel zijn de bandenspanningmeter en een mp3-aansluiting. De bedieningshandleiding is ondergebracht in een apart vak van het dashboardkastje. Direct voor de versnellingspook zijn een 12-voltaansluiting aangebracht en een AUX-IN-contact voor het aansluiten van een aparte mediaspeler

Wit achtergrondlicht
De instrumenten van de Polo zijn ook opnieuw vormgegeven. Ze hebben wit achtergrondlicht en de vormgeving komt overeen met die van de Golf. De brandstofmeter van de nieuwe Polo is digitaal. En net als de randen van de luchtroosters heeft ook de draaischakelaar voor de verlichting – links op het dashboard – vanaf de Comfortline een fraai glimmende metalen afwerking.
Net als voor andere nieuwe Volkswagens zijn ook voor de Polo driespaaksstuurwielen ontwikkeld. In de topuitvoering is een lederen stuurwiel geplaatst dat iets kleiner is dan die in de Golf. Optioneel is een multifunctioneel stuur met bedieningsschakelaars in de linkerspaak. De armsteunen in de deurpanelen zijn ergonomisch gevormd. Bovendien hebben zij ruimte voor een 1,5-literfles. Voor het eerst kan een middenarmsteun met ingebouwd opbergvak worden besteld in de Polo.

Meer ruimte voor alle inzittenden
Alle zitplaatsen in de Polo zijn opnieuw ontworpen. En ze bieden meer plaats dan in het voorgaande model. Vooral de knieruimte achterin is door de toegenomen interieurlengte (1,674 meter, +8 mm) groter. De schouderruimte voorin (1,372 meter) is met 22 mm toegenomen. Dankzij de grotere maten biedt de Polo duidelijk meer interieurruimte. En natuurlijk is die ruimte variabel: het omklappen van de achterbank (vanaf de Comfortline in de verhouding 60/40) is bijzonder eenvoudig en de auto heeft dan een vlakke laadvloer als gevolg van de dubbele laadvloer in de kofferruimte (vanaf Comfortline). De dubbele laadvloer is op twee niveaus te gebruiken.

Motoren
  • Zeven motoren voor de Polo 2009.
  • Nieuwe TSI met een verbruik van 5,5 liter of nieuwe BlueMotion TDI met 3,8 liter.
In het eerste productiejaar is de nieuwe Polo verkrijgbaar met een keuze uit zeven motoren: vier benzinemotoren en drie diesels. Vijf van deze motoren zijn compleet nieuw of worden voor het eerst in de Polo toegepast. Drie motoren zijn leverbaar in combinatie met een vooruitstrevende zeventrapstransmissie met dubbele koppeling (DSG) als optie in plaats van de standaard vijf- of zesbak. De benzinemotoren, twee driecilinders en twee viercilinders, lopen in vermogen uiteen van 44 kW/60 pk tot 77 kW/ 105 pk. De twee sterkste benzinemotoren, de 1,4 liter met 63 kW/ 85 pk en de 1.2 TSI met de al genoemde 105 pk (standaard in combinatie met zesbak) zijn nieuw.
Ook nieuw zijn de drie common-rail turbodieselmotoren. Deze viercilinders met groot koppel leveren tussen 55 kW/75 pk en 77 kW/105 pk. Een BlueMotion-versie van de middelste diesel, de 66 kW/ 90 pk, komt al in 2009. Deze BlueMotion-uitvoering verbruikt slechts 3,8 liter per 100 km (1:26,3) en stoot niet meer dan 96 g/km aan CO2 uit.

Onderstel
  • McPherson-veerpoten vóór en semi-onafhankelijke wielophanging achter.
  • Standaard ESP en grotere rembekrachtiger.
Volkswagen heeft de bodemgroep van de Polo compleet nieuw ontworpen met McPherson-veerpoten aan de voorzijde en semi-onafhankelijke wielophanging achter. De spoorbreedte is vóór en achter 30 mm groter geworden (vóór 1,464 meter, achter 1,456 meter). Het resultaat: nog betere rijeigenschappen.

Verbeterde stabiliteit in rechte lijn
Vóór heeft Volkswagen een compleet nieuw ontwikkelde McPherson-vering ingebouwd met een 30 mm grotere spoorbreedte. De voorwielen zijn 5 mm naar voren geplaatst om een grotere sporingshoek te krijgen, wat meer stabiliteit in rechte lijn oplevert. Verder zijn nieuwe ophangrubbers gebruikt die lichter zijn en het rijcomfort verhogen. Er kunnen nu tevens grotere wielen worden gebruikt, wat het comfort verder verbetert. Bovendien hebben de grotere wielen een positieve invloed op de rijeigenschappen en wegligging. De Polo wordt in Duitsland en andere landen verkocht met standaard elektronisch geregelde ESP, inclusief Hill Hold Control. Het remsysteem is compleet aangepast. Onder meer wordt een nieuwe, grotere (10 inch in plaats van 8,5 inch) rembekrachtiger toegepast.
Om vijf sterren te halen in de vernieuwde EuroNCAP-botsproeven, is de stuurkolom, die in hoogte en in lengterichting instelbaar is, nieuw ontwikkeld. Dit resulteerde onder meer in een lager gewicht. De standaard electrohydraulische bekrachtiging van het voorgaande model is aangepast aan het nieuwe onderstel. De stuurgevoel en het wegcontact zetten met de verbeterde eigenschappen in rechte lijn nieuwe maatstaven in de compacte klasse.

Uitvoeringen
  • Trendline, Comfortline en Highline direct beschikbaar.
  • Standaard semi-automatische airco vanaf Comfortline.
In vergelijking met het voorgaande model heeft Volkswagen de structuur van de uitvoeringsniveaus beter aangepast aan de beschikbare uitrusting. Trendline blijft het basismodel en Comfortline is de middelste uitvoering. Nieuw is het topmodel dat net als bij de Golf Highline wordt genoemd.

Trendline
De Polo Trendline is een fraai uitgevoerde auto met een interieur met accenten in zwart gepolijst materiaal. De Trendline biedt voldoende veiligheidsvoorzieningen en een aantal bijzondere extra’s. Neem bijvoorbeeld de actieve veiligheid: standaard zijn elektronisch geregelde ESP, ABS en Hill Hold Control.
Op het gebied van passieve veiligheid biedt de Polo in zijn basisuitvoering airbags voorin en gecombineerde hoofd-borstkasairbags (die van de passagier kunnen worden uitgeschakeld), plus vijf hoofdsteunen, vijf driepuntsgordels (vóór in hoogte verstelbaar), gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorin en twee Isofix-bevestigingspunten links en rechts achterin. De hoofdsteunen op de voorstoelen gaan whiplash tegen.
En dan de extra’s: standaard electrohydraulische stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen voorin, centrale deurvergrendeling, verlichting in de bagageruimte plus verankeringspunten voor de bagage, waarschuwingssignaal vergeten verlichting, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, verlichte make-upspiegels in de beide zonnekleppen en groen getint glas. Het interieur maakt een luxueuze indruk met zijn afwerking in Titanium Black en met Metric-bekledingstof.

Comfortline
Aan de buitenkant is de Polo Comfortline te herkennen aan de in carrosseriekleur gespoten buitenspiegels en deurgrepen, dubbele H7-koplampen, dagverlichting en 15-inchwielen met speciale velgvullende wieldoppen. Voor extra rijcomfort zorgen een half automatische airconditioning, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, in hoogte verstelbare bijrijderstoel, opbergvakken onder de voorstoelen, accenten in gepolijst aluminium (instrumenten, luchtroosters, draaiknop voor de verlichting, radiobediening en bediening airco), een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, een dubbele laadvloer, opbergvakken aan de rugleuning van de voorstoelen en afstandsbediening voor de centrale vergrendeling.
De Polo Comfortline heeft Fonzie-stof op de middenstukken van de bekleding. Naast antraciet kan ook voor seashell als kleur van de afwerking in het interieur worden gekozen. In dat geval wordt het onderste deel van het dashboard in twee kleuren uitgevoerd.

Highline
Het topmodel van de nieuwe generatie Polo’s is de Highline, een benaming die Volkswagen al lang bezigt voor zeer luxueus uitgevoerde modellen. Aan de buitenkant is de Highline te onderscheiden aan chromen elementen in de grille, lichtmetalen 15-inchwielen en standaard mistlampen vóór, zoals ook bij de Comfortline. Een speciaal aanzien krijgt de Highline door een lederen stuurwiel met verchroomde spaak in het midden, een armsteun tussen de voorstoelen, een multifunctioneel scherm en indicator voor de bandenspanning, in hoogte verstelbare sportstoelen voorin, lederen handremgreep en pookknop en een elegante streepjesstof (Livon-ontwerp) op de stoelen en achterbank. Alle drie de versies zijn vanaf de marktintroductie beschikbaar.

DB2009AU00242_large[1].jpg

DB2009AU00241_large[1].jpg

DB2009AU00244_large[1].jpg

Bron: Ponpersportaal.nl
 
Laatst bewerkt:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!