Chiptuning en EGR

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Polo 6R 1.6 tdi bluemotion.

Nou heb ik mij een beetje ingelezen over chiptuning en kwaaltjes van deze auto, alleen zit ik nog met een aantal vragen.

Is het verstandig om de auto te chippen kijkend naar de levensduur, brandstofvebruik etc?
Krijg ik verzekeringtechnisch geen problemen hier mee en moet ik dit aangeven bij de verzekering?

Verder las ik dat de roetfilter snel verstopt raakt bij deze auto. Hoe kan ik dit het beste permanent oplossen? Dus niet elk jaar een nieuwe roetfilter. Ik heb vernomen dat je problemem krijgt met APK als je roetfilter er af haalt, maar dit kan softwarematig afgesloten worden?

Alvast bedankt.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDI 90pk 
Mooi, ik heb denk ik dezelfde motor. Heb je ook 90 pk ? Ben ook van plan om te chippen. Ik heb de Polo sinds 8 oktober en er nu 7000 km mee gereden zonder problemen. Ik rijd alleen lange afstanden en denk dat daardoor het roetfilter ook niet verstopt kan raken. Heb de auto gekocht bij 162400 km en nu bijna 170000 km.
Ik vind het een erg fijne motor: ik wilde perse 4 cilinder 1600 ook voor de caravan (Kip Kompakt)
 
Volkswagen  Polo  1.6 tdi 90 pk blue motion 
Mooi, ik heb denk ik dezelfde motor. Heb je ook 90 pk ? Ben ook van plan om te chippen. Ik heb de Polo sinds 8 oktober en er nu 7000 km mee gereden zonder problemen. Ik rijd alleen lange afstanden en denk dat daardoor het roetfilter ook niet verstopt kan raken. Heb de auto gekocht bij 162400 km en nu bijna 170000 km.
Ik vind het een erg fijne motor: ik wilde perse 4 cilinder 1600 ook voor de caravan (Kip Kompakt)
Ik heb ook 90pk inderdaad

Voor werk rij ik er 60km mee, 30 heen/terug
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDI 90pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!