Binnenverlichting blijft constant branden

Beste Polo liefhebbers,

Onlangs ben ik (Martin) ook trotse bezitter geworden van een Polo. Volgens de expertise hier is het een zogenaamde 9n3 (1.4 TDI, bouwjaar 2005).

Een tweedehands auto heeft altijd wel 'wat', dit werd ook nu bevestigd:

- De binnenverlichting van de auto blijft constant branden als de plafondschakelaar op de stand 'alleen branden bij open deur' staat.

Deze moet echt uitgezet worden met de schakelaar in het plafond. Dat is op zich prima, maar als deze uit blijft staan stap je altijd in een donkere auto in en uit. In het slechtste geval vergeet ik een keer de schakelaar op 'uit' te zetten en blijft een weekend lang de binnenverlichting branden..... met alle gevolgen op maandagochtend om 6u van dien..

Iemand een oplossing/idee waar te zoeken en wat te vervangen?

Alvast bedankt.
 
Pieter,

Inmiddels is het deurcontact uitgesloten.

Het deurcontact laat namelijk wel een signaal door bij openen en stopt bij sluiten. Deze conclusie heb ik getrokken omdat het waarschuwingssignaal voor de verlichting wel werkt.

Kan het wellicht in de plafondunit zelf zitten? De knoppel voelen i.i.g. 'lam' aan. Bekend kwaaltje?
 
En Martin, heb je het probleem kunnen oplossen?
Jouw vraag of het een bekend kwaaltje is kan ik niet beantwoorden want mijn polo heb ik pas een maand en jouw probleem heb ik niet eerder op deze site gezien.
Het zou in de schakelaar van de plafondunit kunnen zitten want die heeft ook een stand dat altijd het licht aan staat en misschien kun je niet in de tussenstand komen. Maar hopelijk ben je er ondertussen achter wat het probleem was.
 
Ik ben er inderdaad achter.

De middels tuimel-schakelaar is aan de binnenkant voorzien van een metalen(koperen?) plaatje met 3 vertakkingen. Afhankelijk van de gekantelde stand, drukt 1 van die vertakkingen op een deel van het gehele circuit waardoor een stand geselecteerd wordt.

Bij mij had het metalen gedeelte losgelaten van de plastic tuimel-schakelaar, waardoor hij niet terug kon komen in de middenstand.

De unit is overigen vrij makkelijk uit het plafond te halen en daarna te splitsen in 2en, zodat je overal bij kunt.

Opgelost!
 
Mooi dat het nu opgelost is want het is toch vervelend als het licht altijd aan of altijd uit is. Ik heb de plafondunit ook even los gehad om te kijken wat voor lampjes er in zitten. Na mijn inventarisatie weet ik ongeveer wat voor lampjes ik aan boord heb.
Ik heb ongeveer alles gezien behalve het 3e remlicht en nog een paar. Daar vertrouw ik maar op de informatie die Johan op de site gezet heeft.
Werk nu verder alles in jouw Polo naar wens?
 
Hey, bedankt voor je interesse.

Nog niet alles werkt.

Ik kamp nog steeds met een niet-werkend achteruitrijlicht. Daarvan is niet het lampje stuk, niet de zekering en blijkbaar ook niet de achteruitrijlichtschakelaar op de versnellingsbak. Daar heb ik het draadje doorgelust en dan gaat hij nog niet branden.

Gr. Martin
 
Ja als de 10A zekering op positie 19 heel is, het lampje type P21W in de lichtunit linksachter heel is en ook de achteruitrijschakelaar in orde is dan kun je nog de achterlichtunit zelf kritisch bekijken.
Als daar ook niets mis mee is blijft er niet veel meer over dan de bedrading en connectoren. Dat zal dan niet zo gemakkelijk te vinden zijn tenzij men dat via de diagnose plug kan uitlezen.
Ik las in een ander forum dat bij het achteruitrijden de achterruitwisser automatisch aan zou moeten gaan als de voorruitwisser aan staat. Dat werkt bij mijn Polo niet zo. Ik neem aan dat dit bij mijn Polo geen defect is maar dat mijn Polo-uitvoering die functie niet heeft. Maar een achteruitrijlicht moet uitvoeringsonafhankelijk functioneren.
 
Ik heb dit nu ook bij de Polo Comfortline. Van de 2 extra leeslampjes doet een het niet en de ander constant. Ik heb het lampje er maar uit getrokken met een tang (was erg heet).

Als het weer een beetje warmer is ga ik eens kijken of ik dat makkelijk kan maken. Uit de reacties hier is het iig geen probleem dat vaak voor komt.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!