airco slaat niet aan?

Kerels!

Airco gaat nooit aan onder de 4 graden. De blazer werkt natuurlijk wel gewoon!
Maar omdat ik was lees over warme lucht????? een airco verwarmt niet.........


Een airconditioning die uitgerust is met een vierwegklep kan naast koelen ook verwarmen door het proces om te keren. Veel airco's zijn tevens uitgerust met bijkomende functies: koelen (en automatisch ontvochtigen), verwarmen (als het uitgerust is met een vierwegklep), enkel ontvochtigen en enkel ventileren. Zelfs bij matige vorst is verwarming mogelijk.

Zoek de werking van een verdamper maar op Bas, een verdamper van een airco (verdamper zorgt ervoor dat de vocht uit de lucht wordt gehaald) kan erg warm worden. Warmte van de verdamper wordt in auto's gebruikt om ook warm te worden.

Tevens lees ik hier vanalles over beveiligingen tegen bevriezen maar ben benieuwd hoe ze dat in de jaren 50 deden want in die tijd hadden auto's ook al airco maar de temperatuurssensor bestond toen nog niet (voor de normale consument).


EDIT: van een Wiki pagina gehaald: Echter streeft de autoindustrie ernaar om vanaf 2008 de auto airco te laten werken op kooldioxide (CO2). Deze installaties hebben namelijk het voordeel van zowel kunnen koelen als verwarmen. Ze zijn daarentegen wel iets ingewikkelder maar stukken milieuvriendelijker doordat de CO2-kachel geen motorwarmte nodig heeft. En dit heeft het voordeel dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt en schoner zijn werk zal doen.
 
Hokaaay Stick Out Tongue

Ook ik ben nog jong en lang niet uitgeleerd. Grappig als in je schoolboeken (Technisch auto elektricien) staat dat een airco nooit aangaat onder de 4 graden.
Vandaar ook mijn reactie ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!