Aankoop advies Polo 9n 2003 1.4 16v highline

Hallo polo fanaten,

ik ben van plan om een polo te gaan kopen maar wou graag van jullie weten of ik nog op specifieke dingen moet letten

zoals bijv. distributie en onderhoud eventuele gebreken
het word zoiezo een Highline uitvoering wat ik wil wel alle opties hebben natuurlijk

ik rijd nu zelf nog Audi en wil eens wat anders en een stukje kleiner rijden maar het moet wel Vag gerelateerd blijven

iemand tips sugesties of info post ze dan gerust
owja ook zou ik graag een prijs indicatie willen hebben van deze auto'tjes
dus Highline 3 deurs om en nabij 100.000 km


alvast vriendelijk bedankt

mvg, Ruben
 
dit onderwerp had ik al doorgelezen..

maar daar staat niks over eventueel draagarm problemen of distributie interval
en rammelend dashboard heeft verder niks te maken met een aankoop advies
is een polo daar werkelijk een Vw der wijze van rijkwaliteit en geruisloosheid of kan ik net zo goed een corsatje kopen

ik kom zelf uit een Audi dus ben geruisloosheid gewent en wens niet in een koekblik te komen
dus wens daar wat meer info over te krijgen
t gaat me dan meer om hoeveel km zoon blokje draait en wat de service intervallen zijn
eventuele roest lokaties, onder de spiegels had ik al begrepen
zijn deze autos verzonken of niet
 
Het 1.4 16v motorblok ligt in heel veel VW's Seat's Skoda's en Audi's.

Het onderstel van de Polo 9N / 9N3 is vergaand het zelfde als de Audi A2 net als het technisch vlak als aandrijving.

Distributieriem eerste keer bij 60dkm en daarna om de 90dkm wisselen bij 150dkm zit je dus aan de 3e nieuwe distr. riem wanneer je deze vervangt altijd de waterpomp mee vervangen. Verder zijn Polo's mits niet aan geprutst normaal mee gereden en goed onderhouden betrouwbare en degelijke autootjes. Natuurlijk iedere auto heeft zo zijn zwakke plekken (bij de Polo o.a. de voorste draagarm rubbers (die moet je vervangen voor de masieve versie van de Audi A2)).

Als er niet door een hobyist van alles is losgehaald en daarna half is terug gezet aan het dashboard ed. om bijvoorbeeld een boenkeboenk systeem in te bouwen zijn ze rammelvrij en voor een "stadsauto" behoorlijk stil en prima om ook lange afstanden mee af te leggen.

En ja de Polo heeft een verzonken carosserie alleen indien spiegels los hangen rammelen deze door de lak en zinklaag heen en kunnen ze daar corroderen. Slecht schade herstel, kan ook roest opleveren maar dat is bij iedere auto zo, let op bij auto's die gemaakt zijn met imitatie onderdelen vaak zijn deze plaatwerkdelen van mindere kwaliteit, dunner en goedkoper staal en zeker niet verzinkt, roest kan dan makkelijk optreden (dat geldt echter voor alle auto's).
 
rubenverhaaf zei:
dit onderwerp had ik al doorgelezen..

maar daar staat niks over eventueel draagarm problemen of distributie interval
en rammelend dashboard heeft verder niks te maken met een aankoop advies
is een polo daar werkelijk een Vw der wijze van rijkwaliteit en geruisloosheid of kan ik net zo goed een corsatje kopen

ik kom zelf uit een Audi dus ben geruisloosheid gewent en wens niet in een koekblik te komen
dus wens daar wat meer info over te krijgen
t gaat me dan meer om hoeveel km zoon blokje draait en wat de service intervallen zijn
eventuele roest lokaties, onder de spiegels had ik al begrepen
zijn deze autos verzonken of niet

Naar mijn mening heeft dat topic zeker toegevoegde voor een aankoop overweging. Zo zou ik bij aankoop op een krakend onderstel (voor) letten en als dat zo is meteen vragen naar de draagarm rubbers.

Maar goed nu dan maar weer ontopic !
 
Beste Ruben, mijn vorige auto was ook een Audi A4 was een heerlijke auto maar de kwalen van die auto de draag armen heb ze bijna allemaal moeten vervangen toen de wiel lager en toen begon me waterpomp te lekken toen heb ik gelijk overwogen om hem te verkopen.

Mijn eerste indruk kwam bij een audi a3 bj 2005 super mooi auto maar toen de tijd was het beetje te duur voor mij.

twee keus kwam ik op me polo 9n bj 2004 1.4 benzine 75 pk het is wel een achteruitgang met de snelheid maar zuiniger is hij zeker voor je portomonee.

tot nu toe bij me polo heb ik al bij begin de distributie riem vervangen is je aangeraden als je de auto 2e hands koop en er is geen bewijs dat hij vervangen is of laat het controleren.

Maar het zijn fijne auto's de Polo maar ben zeker van plan om weer over te stappen naar een audi.
 
Nog iets handigs: Voor je hem koopt eerst laten controleren of alles wat in het onderhoudsboekje daadwerkelijk gedaan is (en de dingen die de verkoper claimt gedaan te hebben!!). Bij mijn polo bleek nogal wat achterstallig onderhoud te zijn geweest toen ik hem kocht terwijl de verkoper & onderhoudsboekje wel vermeld hadden dat de wagen al z'n onderhoud had gehad.

Bij mij hadden ze de distributieriem neit vervangen op 180dkm (Ik kocht de auto met 185dkm op de teller) en daar kwam ik pas 20dkm later achter doordat m'n garage hem open trok voor controle. Tevens was de genoemde 'grote beurt' niet gedaan, de auto was alleen door de APK gehaald en de olie was bijgevult tot het juiste peil. Dat zijn 'leuke' verassingen die je niet wenst te hebben als je een paar duizend euro neerlegt voor een tweedehands auto...
 
ok dat is een duidelijk verhaal.

de distributie vervang ik altijd als ik een auto koop dan weet ik tenminste zeker dat het goed is..

verder ook handig om te weten dat de A2 delen op de polo passen.
wat betreft de draagarmen.. is dit het systeem met 3 losse armen per kant zoals bijv. de passat 3B en de audi a4 en a6
ik weet uit mijn passat tijd dat deze setjes goed te krijgen zijn via ebay namelijk

zelf rijd ik nu nog in een Audi 200 Turbo Quattro dus kwa snelheid begrijp ik dat ik erop achteruit ga hahaha
maar dat deert me niet ik wil gewoon iets nieuwers rijden en dan rustig opzoek naar eventueel een andere leuke Audi of Vw. deze polotjes zijn een stuk makkelijker in te ruilen

ik bezuinig nooit op mijn auto's wat dat is mijn grote hobby alles moet dan ook aangepast worden maar wel netjes.. dus paar mooie velgjes een leuke verlaging misschien wel een mooi dempertje.. maar dat komt allemaal wel goed

de Audi staat overigens te koop mocht er toevallig een liefhebber hier rondzwerfen ;)

dat distributie verhaal vind ik nog steeds vreemd dat er geen vaste kmstand word door gegeven door Vw.

maar verder zijn het dus betrouwbarre autotjes, op het kantelende zuiger verhaal na.. dat vind ik trouwens wel een aparte zaak. ik neem aan dat dit onder de dealer coullance valt..
verder zijn het geen olieboten..?
ik las ook ergens dat de versnellingsbakken niet de sterkste waren, maar zoals normaal lees je natuurlijk alleen maar de slechte verhalen op internet.. dus kan iemand me dat bevestigen of ging dit meer om de 6n2

alvast bijzonder bedankt voor de reacties

mvg, Ruben
 
Versnellingsbakken zijn Polo 6N / 6N2 kwaaltjes bij de 9N / 9N3 niet meer. Voorwielophanging is Mc Pherson, dus driehoek onder en dan aan het fusee direct de schokbreker, dus geen ellende met 4 verschillende draagarmen/wishbones. Kantellende zuigers ligt vaak aan verkeerde olie (oude olie) waardoor de zuigerveren vast gaan zitten/plakken en de zuiger kan gaan kantelen/vreten.
 
Dash is wat aan te doen ;)

Is alleen dat middenstuk he ;) en is professioneel overgedaan ondertussen ;)
En ja, de kilometerstand is wat hoog maar het blok, onderstel & interieur is in prima staat ;)
 
Ik heb onlangs nog de distributie handel laten vervangen, dit was blijkbaar nooit gedaan en zelf had ik zoiets van bij 96.000 km mag dit ook wel gebeuren.
Wel een aanrader dus, weet niet of het echt bij de 60.000 moet, toen had ik de auto tenslotte nog niet, heb de auto bij de 86.000 gekocht.
 
iemand toevallig een adresje waar je het schade verleden kan laten checken..?
aan de hand van het kenteken.

ik ga aankomend weekend kijken bij een Zilvere polo highline 1.4 16v
dealer onderhouden met Nap. heel mooi en compleet autotje

mvg, Ruben
 
Schadeverleden wordt in Nederland heel weinig mee gedaan, ook bij veel erkende schade herstellers wordt dit niet geregistreerd. In mijn jaren bij de dealer hadden wij ook een Focwa erkende schade afdeling daar werd destijds (i.i.g. niet tot ik daar stopte) niets openbaar vastgelegd (wel in de administratie van het bedrijf natuurlijk maar daar had verder niemand toegang toe).
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!