6c 1.4 TDI brandstofverbruik ineens hoger

Sinds woensdag verbruikt mijn polo ineens meer (1 op 20 bij 60km/h terwijl ik normaal gesproken 1 op 30 haal) en blaast mijn auto al na bij een ritje van +/- 7 km. Dit terwijl ik er gewoon normaal mee heb gereden. Naar mijn idee wordt de motor ook relatief snel warm, ik zie de motor temperatuur vrij snel oplopen naar 90 graden. Bij het uit zetten ruik ik ook iets maar ik kan niet helemaal bepalen wat. Het is net zo'n geur alsof ik flink heb lopen trappen, maar dat heb ik dus niet (ik trap vrijwel nooit met het hok). De auto zelf geeft nog geen storing aan. Moet ik mij zorgen maken? Weet iemand wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt mij alsof die aan t regenereren is, en dit niet goed af kan maken. Als je de auto stilzet rijdens regenereren staat je toerental iets hoger, en als je hem dan uitzet hoor je je fan hard blazen en dit blijft hij een tijdje doen. Tijdens regenereren is je verbruik ook flink hoger. Probeer in de gaten te houden wanneer hij aan t regenereren is en zorg dat hij dit mooi af kan maken. Dit doet hij het beste op de snelweg met minimaal 2k toeren.

Edit: ik lees dat je nooit trapt met je auto. Om een diesel mooi te laten regenereren mag je hem best af en toe op z'n staart trekken (vooral TIJDENS regenereren). Hij gaat trouwens verder met regenereren als je hem weer start, nadat je hem uit hebt gezet tijdens regenereren.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: M4YN3
Ik denk idd dat dat het is, door corona werk ik sinds maart 40u in de week thuis (no joke...) en als ik rij maak ik ritjes van onder de 10 km. Een maat van mij zei precies hetzelfde, dus ik ga het in de gaten houden! Denk dat ik morgen maar eens een stukkie ga toeren op de A1 :mrgreen:
Thnx man!! Helder uitgelegd ;)
Ritjes onder de 10km zijn echt niet goed voor je dieseltje man dus probeer dit te beperken, als het regenereren te vaak onderbroken wordt gaat je auto in noodloop en moet je langs de dealer voor een geforceerde regeneratie. Wat ik altijd doe als ik bijna de snelweg af moet is ff mn auto in z'n vrij zetten, dan kan je zien of die aan het regenereren is. Als dat het geval is lekker stukkie omrijden, en niet bang zijn om af en toe ff het gas in te trappen zo houdt je hem lekker schoon (y)
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: M4YN3
Klinkt mij alsof die aan t regenereren is, en dit niet goed af kan maken. Als je de auto stilzet rijdens regenereren staat je toerental iets hoger, en als je hem dan uitzet hoor je je fan hard blazen en dit blijft hij een tijdje doen. Tijdens regenereren is je verbruik ook flink hoger. Probeer in de gaten te houden wanneer hij aan t regenereren is en zorg dat hij dit mooi af kan maken. Dit doet hij het beste op de snelweg met minimaal 2k toeren.

Edit: ik lees dat je nooit trapt met je auto. Om een diesel mooi te laten regenereren mag je hem best af en toe op z'n staart trekken (vooral TIJDENS regenereren). Hij gaat trouwens verder met regenereren als je hem weer start, nadat je hem uit hebt gezet tijdens regenereren.
Stel je rijd veel snelweg, nu dat je 100 mag moet ik minimaal 110 - 115 rijden wil je boven de 2k uitkomen met toeren. Maakt dit uit als je wel langere ritten maakt voor het regenereren ? Stel je activeert boven de 2000 toeren het regeneren maar rijd daarna weer hier onder, gaat het proces dan verder ?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Stel je rijd veel snelweg, nu dat je 100 mag moet ik minimaal 110 - 115 rijden wil je boven de 2k uitkomen met toeren. Maakt dit uit als je wel langere ritten maakt voor het regenereren ? Stel je activeert boven de 2000 toeren het regeneren maar rijd daarna weer hier onder, gaat het proces dan verder ?
Proces start gewoon ongeacht je toerental. Regenereren doet hij het best met minimaal 2k toeren maar hij kan dit ook gewoon doen met 1500 toeren, of stationair. Alleen zal het regeneratieproces minder succesvol zijn. Als je nou niet harder als 100 wilt rijden zet je hem lekker in z'n 4 met 100 km/u, doe ik ook wel eens. Regenereren duurt maar een minuut of 10
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Proces start gewoon ongeacht je toerental. Regenereren doet hij het best met minimaal 2k toeren maar hij kan dit ook gewoon doen met 1500 toeren, of stationair. Alleen zal het regeneratieproces minder succesvol zijn. Als je nou niet harder als 100 wilt rijden zet je hem lekker in z'n 4 met 100 km/u, doe ik ook wel eens. Regenereren duurt maar een minuut of 10.

Bedankt voor de uitle. Ik zie in je eerdere post dat je weet of die aan het regenereren is door de auto in zn vrij te zetten, je bedoelt tijdens het rijden ? of check je het verbruik ? Als de auto niet geregenereerd hoeft kan ik me voorstellen dat 100 in 4 rijden dan nutteloos is ?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Bedankt voor de uitle. Ik zie in je eerdere post dat je weet of die aan het regenereren is door de auto in zn vrij te zetten, je bedoelt tijdens het rijden ? of check je het verbruik ? Als de auto niet geregenereerd hoeft kan ik me voorstellen dat 100 in 4 rijden dan nutteloos is ?
Als je auto in z'n vrij staat, zal je toerental hoger zijn dan normaal als de auto actief aan het regenereren is. Ook hoor je een blazend geluid onder je motorkap vandaan komen. Stationair is normaal gesproken het streepje onder de 1000 toeren. Tijdens regenereren zal dit tegen de 1000 toeren aanzitten.

100 in z'n 4 rijden is redelijk nutteloos eigenlijk. Ik ben zelf iemand die graag z'n motor toeren laat maken en het nieuwe rijden voor lief neemt. Als je niet of nauwelijks je auto op z'n staart trapt zal je roetfilter nooit passief geregenereerd worden en eerder dichtslippen. Bij goede lange ritten waar er voldoende warmte aanwezig is, en je lekker je auto op toeren laat komen zal het roetfilter "passief" regenereren. Dit gebeurd eigenlijk automatisch en merk je niks van. Het is een soort automatische verbranding van de asresten in je roetfilter zonder dat er extra brandstof ingespoten hoeft te worden.

Bij "actieve" regeneratie wordt er extra brandstof ingespoten en dit is het regeneratieprocess wat je wel merkt aan de auto, en het beste is om dit niet te onderbreken en op de snelweg te blijven boven de 2000 toeren. In principe mag dit proces wel onderbroken worden zonder gevolgen maar ik heb gemerkt dat als je dit onderbreekt, hij bij de volgende start verder gaat met regeneren, dus ook met koude motor. Dit vind ik maar apart, maar dat is een gevoelskwestie uiteraard!
 
Polo  6c  Verkocht 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!