Ratelend geluid motor

Hallo goedemiddag,
Ik heb een vraagje, ik heb in januari een Polo 1.2 TSI Bluemotion uit 2012 gekocht. Sinds vorige maand hoor ik een ratelend geluid uit de motor komen. Ik hoor het geluid stationair of als ik hem in zijn 1 heb, zodra ik in een hogere versnelling rij gaat het geluid weg. Ik ben naar de garage geweest waar ik hem heb gekocht (ivm nog lopende garantie van 3 maanden). Nu hebben zij gezegd dat dit komt door de brandstofpomp en dat dit een normaal en bekend ''probleem'' is van de Volkswagen Polo... Ik vertrouw het niet helemaal en dacht misschien weet iemand op het polo forum hier meer vanaf. Ik zag wel meer topics erover ook. Het lijkt me niet dat een garage hoort te zeggen dat het geluid normaal is en dus niet weggaat of wel?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 
Als je nog garantie hebt zou ik daar zelf niet mee akkoord gaan. Bekend probleem of niet, dat is gewoon op te lossen. Verder kan het natuurlijk ook iets anders zijn want van achter een computer is het altijd gissen. Zo is jou blok nog voorzien van de slechtere distributieketting, maar wat ook nog eens gebeurt is dat de waterpomp het begeeft en die een ratelend bijgeluid gaat geven.
 
Hallo goedemiddag,
Ik heb een vraagje, ik heb in januari een Polo 1.2 TSI Bluemotion uit 2012 gekocht. Sinds vorige maand hoor ik een ratelend geluid uit de motor komen. Ik hoor het geluid stationair of als ik hem in zijn 1 heb, zodra ik in een hogere versnelling rij gaat het geluid weg. Ik ben naar de garage geweest waar ik hem heb gekocht (ivm nog lopende garantie van 3 maanden). Nu hebben zij gezegd dat dit komt door de brandstofpomp en dat dit een normaal en bekend ''probleem'' is van de Volkswagen Polo... Ik vertrouw het niet helemaal en dacht misschien weet iemand op het polo forum hier meer vanaf. Ik zag wel meer topics erover ook. Het lijkt me niet dat een garage hoort te zeggen dat het geluid normaal is en dus niet weggaat of wel?
Zou best eens de brandstofleiding kunnen zijn die ergens tegenaan jottert. Is een bekend probleem. Had ik ook (zelfde type/bouwjaar) en is opgelost door die leiding op bepaalde plekken met een, ja wat is t juiste woord, soort isolatietape/band te omwikkelen. Raadpleeg eens een ervaren VW monteur; die weet wel waar tikken en rammeltjes vandaan komen. Uitgerekte distributieketting (ook een dingetje bij dat type/bouwjaar) kan het ook zijn; als dat probleem begint te spelen dan hoor je als je de auto start, even wat getik dat later verdwijnt.
Maar...eenvoudig beginnen; als ik jouw uitleg lees, gok ik op een rammelende brandstofleiding.
 
Volkswagen  T-cross  1.0 TSi 
Als je nog garantie hebt zou ik daar zelf niet mee akkoord gaan. Bekend probleem of niet, dat is gewoon op te lossen. Verder kan het natuurlijk ook iets anders zijn want van achter een computer is het altijd gissen. Zo is jou blok nog voorzien van de slechtere distributieketting, maar wat ook nog eens gebeurt is dat de waterpomp het begeeft en die een ratelend bijgeluid gaat geven.
Dankjewel voor de reactie. Ik zal nog wel een keer langsgaan, maar ik ga denk ik eerst even naar een ervaren VW monteur. Zoals @jolo aangaf
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 
Haha als de garage dit een normaal en bekend probleem noemt zijn ze niet goed. Ik heb verder geen technische kennis maar in mijn ogen kan dit echt niet. Ik zou hier zeker werk van maken.
Ik vond het ook al vreemd en had er geen goed gevoel bij. Het is mijn 1e auto en heb verder niet veel kennis ervan. Maar fijn dat er meer mensen zijn die zeggen dat het niet oke is
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 
Ik hoor je multi riem piepen maar verder vind ik het best mee vallen.
Die hogedruk pomp boven op de motor kan een hard tikkend geluid maken(als die kapot is of versleten)
1.2 tsi maken altijd een beetje tikkend geluid.

Ik zou langs eens specialist rijden en gewoon de dealer en even vragen of hun iets geks horen.
hmm nu ik het voor de tweede keer luister valt het inderdaad nog mee. Toch, voor mijn gevoel ratelt die echt meer dan ‘normaal’.

Maar goed, precies wat je zegt, even naar de specialist. Die weet het 100x beter dan ik achter mijn laptopje.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 498pk 
Ik heb net je filmpje bekeken/beluisterd en dit klinkt echt niet goed! Mijn theorie over de brandstofleiding kan je gelijk overboord gooien; dat klinkt nl echt alsof iets ergens een beetje tegenaan trilt. Dat is hier niet het geval. Distributieketting; mwa zou kunnen, maar dat "probleem" meldt zich geleidelijk aan met een zacht tikkend geluid na 't starten. Niet "ineens" dat harde ratelende geluid wat ineens bij jou te horen is. Wat nog (in het gunstigste geval) zou kunnen, is dat er verkeerde olie in je blok zit; te dikke olie die de klepstoters niet halen, waardoor die niet goed gesmeerd worden en dat ratelende geluid geven.
Van de uitleg dat de brandstofpomp dit geluid zou geven en dat dit een "normaal en bekend probleem is" heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben geen monteur en als ik hier op problemen reageer, is dat puur gebaseerd op eigen ervaringen. Stuur eens een pb naar @Catunambu , ook een lid hier. Die is technisch beter onderlegd..
Succes!!
 
Volkswagen  T-cross  1.0 TSi 
Ik heb net je filmpje bekeken/beluisterd en dit klinkt echt niet goed! Mijn theorie over de brandstofleiding kan je gelijk overboord gooien; dat klinkt nl echt alsof iets ergens een beetje tegenaan trilt. Dat is hier niet het geval. Distributieketting; mwa zou kunnen, maar dat "probleem" meldt zich geleidelijk aan met een zacht tikkend geluid na 't starten. Niet "ineens" dat harde ratelende geluid wat ineens bij jou te horen is. Wat nog (in het gunstigste geval) zou kunnen, is dat er verkeerde olie in je blok zit; te dikke olie die de klepstoters niet halen, waardoor die niet goed gesmeerd worden en dat ratelende geluid geven.
Van de uitleg dat de brandstofpomp dit geluid zou geven en dat dit een "normaal en bekend probleem is" heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben geen monteur en als ik hier op problemen reageer, is dat puur gebaseerd op eigen ervaringen. Stuur eens een pb naar @Catunambu , ook een lid hier. Die is technisch beter onderlegd..
Succes!!
Ik heb de video bekeken maar naast een irritante piep/fluit van mogelijk de multiriem en spanners, kon ik op de video niet veel bijzonders horen. Voor een echte diagnose zou je toch bij een specialist/kenner/monteur langs moeten die de motor even beluisterd. Mogelijk zelfs met een stetoscoop om te pinpointen waar de rammel weg komt.

Zelf heb ik laatste tijd een aantal 1.2TSI-tjes onder handen gehad, 1 daarvan had een oliedrukprobleem, dit moest zo goedkoop mogelijk opgelost worden (Dikkere olie erop gedaan.... probleem was weg maar, precies zoals ik al voorspelde, binnen een week is de motor kapot gelopen) deze motor maakte wel degelijk een rauwer geluid dan de 1.2TSI (vergelijkbare auto en vergelijkbare kmstand) die wel de juiste oliedruk had. Wat mij toen vooral opviel is dat bij, de probleemmotor, een warme motor deze meer tikte en ratelde bij hogere toeren dan de motor die voldoende druk had. Stationair liep de probleem motor iets meer lawaai te produceren maar niet een gedefinieerde tik oid. Uit eindelijk de motor vervangen (gekocht van een forumlid) en deze liep net zo rustig en mooi als de niet probleem motor. Toen ik daar een video van maakte en deze doorstuurde naar de klant, leek de motor ineens wel te tikken op de video, in t echt was er niks bijzonders te horen. Mijn verklaring hiervoor is dat de weergave van het geluid door digitaliseren in je telefoon niet helemaal overeenkomt met de praktijk. Lichte/hoge en schelle geluiden worden vaak enorm versterkt door je telefoon. Daarom is het bijna niet mogelijk om te pinpointen wat er mis is via een video, tenzij het zon overduidelijke tik of ratel is dat je er niet meer omheen kan. Dus ik zou zeggen: ga langs een garage/specialist, of langs mij als je dat wilt, en laat deze even naar de motor luisteren.

overigens @jolo een distributieketting die opgerekt is zal inderdaad bij het starten een harde ratel laten horen (daar kom je niet omheen dat het de ketting is) maar als de ketting verder oprekt, zal de spanner buiten zn werkgebied komen en de ketting tijdens bedrijf niet meer op de correcte spanning weten te houden. Dit zal dan ook resulteren in een zachte, schelle, ratel tijdens het lopen van de motor. Deze ratel is echter duidelijker te horen aan de distributiezijde dan aan de versnellingsbakzijde van de motor. Mijn ervaring met opgerekte kettingen is dat dit een rustige ratel is, geen spastisch getik. dit omdat de omloopsnelheid van de ketting een stuk lager ligt dan de snelheid van het distributie tandwiel (die weer de helft van de toeren draait van de krukas). Overigens is het wel met een VAGcom of uitleescomputer vast te stellen of de ketting te ver is opgerekt of niet, de computer zal dan een faseverdraaiing gaan zien tussen de kruk en nokkenas.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan en #uranograu
Ik heb de video bekeken maar naast een irritante piep/fluit van mogelijk de multiriem en spanners, kon ik op de video niet veel bijzonders horen. Voor een echte diagnose zou je toch bij een specialist/kenner/monteur langs moeten die de motor even beluisterd. Mogelijk zelfs met een stetoscoop om te pinpointen waar de rammel weg komt.

Zelf heb ik laatste tijd een aantal 1.2TSI-tjes onder handen gehad, 1 daarvan had een oliedrukprobleem, dit moest zo goedkoop mogelijk opgelost worden (Dikkere olie erop gedaan.... probleem was weg maar, precies zoals ik al voorspelde, binnen een week is de motor kapot gelopen) deze motor maakte wel degelijk een rauwer geluid dan de 1.2TSI (vergelijkbare auto en vergelijkbare kmstand) die wel de juiste oliedruk had. Wat mij toen vooral opviel is dat bij, de probleemmotor, een warme motor deze meer tikte en ratelde bij hogere toeren dan de motor die voldoende druk had. Stationair liep de probleem motor iets meer lawaai te produceren maar niet een gedefinieerde tik oid. Uit eindelijk de motor vervangen (gekocht van een forumlid) en deze liep net zo rustig en mooi als de niet probleem motor. Toen ik daar een video van maakte en deze doorstuurde naar de klant, leek de motor ineens wel te tikken op de video, in t echt was er niks bijzonders te horen. Mijn verklaring hiervoor is dat de weergave van het geluid door digitaliseren in je telefoon niet helemaal overeenkomt met de praktijk. Lichte/hoge en schelle geluiden worden vaak enorm versterkt door je telefoon. Daarom is het bijna niet mogelijk om te pinpointen wat er mis is via een video, tenzij het zon overduidelijke tik of ratel is dat je er niet meer omheen kan. Dus ik zou zeggen: ga langs een garage/specialist, of langs mij als je dat wilt, en laat deze even naar de motor luisteren.

overigens @jolo een distributieketting die opgerekt is zal inderdaad bij het starten een harde ratel laten horen (daar kom je niet omheen dat het de ketting is) maar als de ketting verder oprekt, zal de spanner buiten zn werkgebied komen en de ketting tijdens bedrijf niet meer op de correcte spanning weten te houden. Dit zal dan ook resulteren in een zachte, schelle, ratel tijdens het lopen van de motor. Deze ratel is echter duidelijker te horen aan de distributiezijde dan aan de versnellingsbakzijde van de motor. Mijn ervaring met opgerekte kettingen is dat dit een rustige ratel is, geen spastisch getik. dit omdat de omloopsnelheid van de ketting een stuk lager ligt dan de snelheid van het distributie tandwiel (die weer de helft van de toeren draait van de krukas). Overigens is het wel met een VAGcom of uitleescomputer vast te stellen of de ketting te ver is opgerekt of niet, de computer zal dan een faseverdraaiing gaan zien tussen de kruk en nokkenas.
Dank voor de uitgebreide reactie. Waar ben jij gevestigd?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!