Getunede 6c onderhoud

Hi allemaal,

Mijn 6C is getuned tot 140pk. Het is fantastisch, maar ik merk dat, wanneer ik 80 rijd, en ik wil even wat meer gas erbij geven, dit ongeveer 1,5-2 seconden duurt voordat er gasrespons is en er daadwerkelijk opgetrokken wordt.

1) is dit normaal?
2) moet ik een getunede auto speciaal onderhouden om de tune in een zo goed mogelijke staat te behouden?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Op hoeveel toeren rijd je zodra je op 80 km/u gas geeft? Een turbo is een compressor en moet druk opbouwen d.m.v. uitlaatgassen.
Rijd je op lage toeren, dan duurt dit langer. Rijd je op hogere toeren, dan is er meer uitlaatgas om de compressor (turbo) te 'spoolen'.

Wil je een vlotte reactie, dan is het verstandig om een versnelling, of 2, omlaag te schakelen. Dit zie je ook gebeuren in een DSG transmissie.
 
Op hoeveel toeren rijd je zodra je op 80 km/u gas geeft? Een turbo is een compressor en moet druk opbouwen d.m.v. uitlaatgassen.
Rijd je op lage toeren, dan duurt dit langer. Rijd je op hogere toeren, dan is er meer uitlaatgas om de compressor (turbo) te 'spoolen'.

Wil je een vlotte reactie, dan is het verstandig om een versnelling, of 2, omlaag te schakelen. Dit zie je ook gebeuren in een DSG transmissie.
Thx voor de uitleg. Direct na mijn tuning merkte ik dat ik, om op te trekken (vlot), niet meer hoef terug te schakelen maar dat dit gewoon in zijn 5 kan. In zijn 5, 80 km/u, zit ik ongeveer op 1900-2000 touren uit mijn hoofd.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Thx voor de uitleg. Direct na mijn tuning merkte ik dat ik, om op te trekken (vlot), niet meer hoef terug te schakelen maar dat dit gewoon in zijn 5 kan. In zijn 5, 80 km/u, zit ik ongeveer op 1900-2000 touren uit mijn hoofd.
Wanneer heb jij je auto gechiptuned?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Hmm 2000 tpm is laag en amper in turbo druk gebied. Dan kan ik je zeker adviseren om naar de 4 te gaan om van je 1-2 sec vertraging af te komen.

Dit is iets wat ik zelf ook doe, en dat met 2x het vermogen.
Uhm, oke. Maar..... met een getunede auto moet het toch makkelijk gaan? Ik merk dat de gas-respons wat trager is dan voorheen. Is dat logisch, of moet een tune zo nu en dan gecontroleerd en aangepast worden?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
1,5 jaar geleden.
Ik ook zoiets. Maar ik merk idd met lage snelheden en hoge versnellingen dat hij minder goed reageert op gas geven. Maar dit hoort er helaas bij. Gewoon wat langer in versnellingen blijven, of waar je 80 mag 85 op de cruise control rijden, haha.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Toen ik mijn auto heb laten tunen bij Rica tuning had ik ook last van later responce op het gaspedaal. Er gebeurde ff 1 a 1,5 seconden helemaal niets. Ben er mee terug gegaan naar Rica en die hebben het probleem verholpen. Hoe weet ik niet maar was wel direct na de tuning merkbaar. Nu direct reactie op het gaspedaal.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: msv
Toen ik mijn auto heb laten tunen bij Rica tuning had ik ook last van later responce op het gaspedaal. Er gebeurde ff 1 a 1,5 seconden helemaal niets. Ben er mee terug gegaan naar Rica en die hebben het probleem verholpen. Hoe weet ik niet maar was wel direct na de tuning merkbaar. Nu direct reactie op het gaspedaal.
Vlgm is er iets in ODM waarbij je direct gas respons krijg, maar weet niet precies hoe of wat. Ik lees echter wel dat het hoort en dat ik beter in zijn 4 kan gaan :)
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Toen ik mijn auto heb laten tunen bij Rica tuning had ik ook last van later responce op het gaspedaal. Er gebeurde ff 1 a 1,5 seconden helemaal niets. Ben er mee terug gegaan naar Rica en die hebben het probleem verholpen. Hoe weet ik niet maar was wel direct na de tuning merkbaar. Nu direct reactie op het gaspedaal.
Vermoedelijk is met VCDS de gasrespons aangepast ja.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
@dov Kan je helpen met gasresponse wijzigen. Hij begon er ook al over dat mijn auto 'trager' reageerde dan die van hem.
Zelf merk ik er niks van, omdat je eraan went en je rijstijl aanpast.

In de rollerbank grafiek van mijn auto kan je ook zien dat op 2000 toeren er slechts 70ps en 240nm koppel aanwezig is.
Schuif je 1000 toeren op, naar 3000, dan is dat opeens aanzienlijk meer. 190ps en 420nm koppel.
Door op 80km/u van 5 naar 4 of 3 te schakelen schuif ik de toeren op naar 4 á 5 duizend, waar er meeeer dan genoeg vermogen is.
Dit zal bij jouw auto ook het geval zijn.

1710746099337.png

Ik vermoed dat de gasrespons wijzigen meer slijtage zal opleveren, omdat alles aanzienlijk meer belast wordt op lage toeren.
Op lage toeren 'vol gas' geven heeft ook een naam 'lugging the engine', wat écht slecht is voor je motor.
Hier meer info: https://www.autoleaders.com.au/why-engine-lugging-is-really-bad-for-your-car/

Maar goed, je kan er altijd naar laten kijken.
of gewoon 1 versnelling omlaag schakelen en alles is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
@dov Kan je helpen met gasresponse wijzigen. Hij begon er ook al over dat mijn auto 'trager' reageerde dan die van hem.
Zelf merk ik er niks van, omdat je eraan went en je rijstijl aanpast.

In de rollerbank grafiek van mijn auto kan je ook zien dat op 2000 toeren er slechts 70ps en 240nm koppel aanwezig is.
Schuif je 1000 toeren op, naar 3000, dan is dat opeens aanzienlijk meer. 190ps en 420nm koppel.
Door op 80km/u van 5 naar 4 of 3 te schakelen schuif ik de toeren op naar 4 á 5 duizend, waar er meeeer dan genoeg vermogen is.
Dit zal bij jouw auto ook het geval zijn.

1710746099337.png

Ik vermoed dat de gasrespons wijzigen meer slijtage zal opleveren, omdat alles aanzienlijk meer belast wordt op lage toeren.
Op lage toeren 'vol gas' geven heeft ook een naam 'lugging the engine', wat écht slecht is voor je motor.
Hier meer info: https://www.autoleaders.com.au/why-engine-lugging-is-really-bad-for-your-car/

Maar goed, je kan er altijd naar laten kijken.
of gewoon 1 versnelling omlaag schakelen en alles is opgelost.
Misschien een rare vraag maar hoe gaat dat in zijn werk, de gasrespons kleiner maken?
Zoals je al zei moet je turbodruk opbouwen, schroeven ze die standaard omhoog dan? Ben wel benieuwd hoe ze dat aanpassen
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI - 200pk 
Wat doet het, kan het kwaad, heeft het zin? ..... ;)
Nou, je kan instellen hoe snel en hoe fel je auto reageert als jij het gaspedaal indrukt. Zo kan je het laten lijken alsof je in en GTI rijd bijvoorbeeld. Ik heb het niet gedaan omdat ik een best zuinige rijder ben en graag zie dat mijn auto 1 op 20 draait ;)
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  • Leuk
Waarderingen: 2GPoloDriver
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!