Getunede 6c onderhoud

Ik doelde op het probleem dat als ik mijn gas in trapte (ook met rustig rijden) dat de motor pas na 1/2 of 1 seconde reageerde op wat ik met het gaspedaal deed. Dat is hoogst irritant en is nu verholpen. En dat je motor hier een opdonder van krijgt lijkt mij broodje aap verhaal. Hij reageert nu weet net zoals hij deed voor de tuning. Het leek een beetje op LAG als je online aan het gamen bent. Ik heb het dus niet gedaan omdat ik vond dat mijn tuning niet naar wens was maar gewoon vervelend werkte. Net of je een waterkraan open draait en na 1 seconde komt er pas water. Zijn we ook niet gewend.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Veel tuningsbedrijven/map schrijvers gaan veilig zitten met het vermogen/koppel in het lage toeren gebied. De motor krijgt daar enorm op zn kloten (koppel is kracht maal arm). Door koppelbegrenzing toe te passen bespaar je de motor (lagers), koppeling en versnellingsbak een boel gedonder. Ja, ze kunnen t aanpassen, maar of de rest van je aandrijflijn hier blij van word, betwijfel ik.

Afgelopen tijd veel aan 1.2TSI'tjes gesleuteld en als je daarvan de drijfstanglagertjes bekijkt dan lopen mij de rillingen al over de rug als je je bedenkt dat daar 140PK + het bijbehorende koppel overheen gaat. Mijn vrouw rijd zelf een 1.2TSI in een Fabia, de motor gedraagt zich als diesel, vanaf 1200-1300 toeren max koppel tot aan ongeveer 3500/4000rpm. Rijd super lekker maar dit kan nooit bevorderlijk zijn voor de condities van de drijfstanglagertjes...

Ik heb ze gezien waarbij de lagers kapot zijn gelopen (los van tuning). Vaak komt dit voor na het vervangen van een distributieketting, hier word dan extra veel vloeibare pakking gebruikt, dat brokkelt dan af, komt in je zeefje terecht, oliedruk verminderd en alle gevolgen van dien. Ga je m dan ook nog tunen met extra koppel, dan is t zo afgelopen met die lagers.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: msv
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!