Kachel varieert in snelheid

Goedemiddag Allen,

Ik merkte pas geleden dat mijn kachel in snelheid varieert.
Meestal heb ik de radio aan dus ik weet niet hoe lang dit al aan de hand is.

Maar je hoort de aanjager sneller en langzamer gaan en soms zie je het ook aan het display waar de indicatie balkjes op en neer gaan.
Heeft iemand enig idee waar dit door komt, een sensor misschien?

Mvg,
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 130PK 
Ik heb geen idee, ik vind dat erg hard schommelt, iets van variatie kan ik me voorstellen, maar niet in het tempo waarin het nu gebeurd.
Zal eens kijken in welke stand hij staat, en testen of het verschil maakt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 130PK 
Lees hem eens uit misschien defecte temp sensor waardoor de regeling niet goed functioneert. Ook kan het betekenen dat de regeling misschien niet goed meer is. Is er lastig zo de vinger op te leggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Michel6C
Ik gok op de kachel weerstand. Google daar maar eens op. Op de auto stand wisselt de stand echt heel rustig. Dus dat is het echt niet. Licht sensor kan. Maar daar geldt hetzelfde voor.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Het heeft even geduurd maar ik heb hem uitgelezen.
Er staan geen foutmeldingen in.

Ik heb op kachel weerstand gegoogled en kwam alleen een topic op dit forum tegen hahaha.

Maar iemand tips verder?

Groetjes,
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 130PK 
Ik heb hetzelfde probleem, bij mij verdwijnt het soms als ik hem op een andere stand zet (alleen voeten of alleen voorruit en niet alles tegelijk).
 
Ex: Volkswagen  Polo 6R GTI  & Polo AW 1.0 Highline Business R. Huidig: Mercedes Benz A 200 Limousine 
Niet echt meer naar gekeken, dit is volgens mij de foutcode. Ik heb eerst andere codes weggewerkt deze moet ik nog aanpakken.

onderstaand ook de werkwijze, ik ga vandaag eens kijken:

B90A3A57-1946-4CED-AA63-2F9421B99D29.jpeg
klik hier om af te drukken


foutcode: 01274 hex: 4FA
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nlStelmotor (V71) van Luchtinlaatklep
duStellmotor (V71) für Staudruckklappe
enAir Flow Flap Positioning Motor (V71)
Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.


Foutief(Faulty)
Geblokkeerd of geen voedingsspanning
(Blocked or No Voltage)



Mogelijke verschijnselen:
  • De verwarming doet het niet (blijft koud)
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Stelmotor (V71) van luchtinlaatklep
  • Stelmotor (V71) van luchtinlaatklep is zit vast, klemt, is defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check de Stelmotor (V71) van luchtinlaatklep
    • check meetwaardeblokken
    • doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
    • doe een Basic Setting
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Vervang de Stelmotor (V71) van luchtinlaatklep
Extra info:
  • Het bleek de sensor te zijn die de fan doet aanslaan. Mijn fan sloeg dus nooit aan, dus ging mijn clima flipperen. Sensor vervangen, fans werken weer, clima ook
  • De kleppen van het climatronic-systeem willen wel eens klemmen of vastzitten. Eerst alle foutcodes wissen, dan een stukje rijden. Tijdens die rit moet je zelf de kleppen van je luchtbehandelingssysteem regelmatig bedienen. Dus de lucht naar alle kanalen leiden, maar vooral warme en koude lucht. Geef die kleppen wel de kans hun uiterste positie te bereiken, dus niet te snel de standen wisselen (wacht 10 sec.). Komt de fout niet terug dan is het een tijdelijk iets geweest, het kan zijn dat er iets tussen de kabels en stangen gezeten heeft waardoor de kleppen niet geheel konden sluiten of openen. Ter voorkoming van toekomstige problemen: herhaal deze actie (handmatig openen en sluiten van het luchtbehandelingssysteem) een paar keer per maand.
  • Als je gelukt hebt dan schiet de klep weer los. Als je pech hebt dan moet de hele clima-regeling worden uitgebouwd.
 
Ex: Volkswagen  Polo 6R GTI  & Polo AW 1.0 Highline Business R. Huidig: Mercedes Benz A 200 Limousine 
Net auto nogmaals uitgelezen kreeg de volgende foutmelding; 01272 - positioning motor for central flap (v70)
Als de auto op contact staat hoor ik de klep die de lucht van buiten naar binnen laat gaan steeds open en dicht gaan. Zou het de sensor kunnen zijn die klep aanstuurt ?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6R  1.2 TSI 105 PK > 140 PK 
Ik heb precies hetzelfde probleem bij mijn vriendin haar polo. Heb je al de oplossing gevonden hiervoor?

Ik moet de auto nog uitlezen maar heb een Vagcom kabel samen met mn broer die hier niet om de hoek woont (en de kabel ligt uiteraard bij hem Stick Out Tongue)
 
VW  Polo 6R  1.2TSI 
Ik had dezelfde storing. Inderdaad de luchtstroomstelmotor kapot.

Om deze te vervangen zal het dashboardkastje gedemonteerd moeten worden. De stelmotor zit hier achter.
Zodra het kastje gedemonteerd is zul je de achterkant van de aanjager zien, rechts hiervan (tussen de aanjagerbehuizing en de deurstijl (A-stijl)) zul je de V71 stelmotor vinden. Deze zit volgens mij met 2 schroefjes en een aantal "klikjes" vast. Het is allemaal een beetje krap, maar doen-baar met voldoende geduld!

Zelf heb ik een stelmotor van de sloop gehaald afkomstig uit een Golf MK-5. Dit is het zelfde platvorm en de stelmotoren zijn uitwisselbaar. Echter had ik alleen nog even dat ik het "servo-armpje" moest overzetten. Dit is wel een rot-klusje omdat deze met 2 klikjes vast zit en je hier slecht bij kunt komen met een schroevendraaier oid.

Om te testen of de stelmotor daadwerkelijk kapot is kun je onder je dashboard gaan liggen (bijrijderskant) en de hercirculatie herhaaldelijk in en uit schakelen. Als de stelmotor goed functioneert zal de klep, die je daar ziet zitten, open en dicht moeten gaan. Het kan ook wezen dat de stelmotor intermittend werkt, dan is het een kwestie van af en toe controleren of de klep in de positie staat die correspondeert met jou climatronic/climatecontrol display/positie
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 45pk 106Nm (Autoweek Rollerbank) 
  • Leuk
Waarderingen: noenoe
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!