Ratelend geluid koppeling

Hi allemaal,

Bij het rijden hoor ik, ter hoogte van de passagiersstoel (midden ongeveer) een ratelend gebruik. Het klinkt naar de koppeling, alsof je in zijn 5 wilt starten vanaf 0 km/u.

Als ik de koppeling indruk is het iets minder, maar verdwijnt niet helemaal.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Voor de rest merk ik helemaal niets, ook niet met rijden of schakelen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Vandaag heeft de garage er uitgebreid naar gekeken maar niets gevonden. Niets zat los. Ik weet het niet meer :)
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Hi allemaal,

Bij het rijden hoor ik, ter hoogte van de passagiersstoel (midden ongeveer) een ratelend gebruik. Het klinkt naar de koppeling, alsof je in zijn 5 wilt starten vanaf 0 km/u.

Als ik de koppeling indruk is het iets minder, maar verdwijnt niet helemaal.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Voor de rest merk ik helemaal niets, ook niet met rijden of schakelen.
Hitteschild?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Nee, dat klopt. Maar het is via het forum lastig om mee te denken zonder een geluidsfragment.
Wellicht toch iets mis met je versnellingsbak.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
gisteren zette ik hem in zijn 5, maar gaf de boordcomputer aan dat het in neutraal was. Wanneer ik dan gas gaf, schoot ie zo naar de 5000 touren, dus idd neutraal. Denk dan toch dat hier iets niet goed gaat.
Ik gok dat je koppelingsplaat en/of drukgroep bezig is met zn zwanenzang... Rijd je veel met lage toeren? Dus lage snelheid met een hoge versnelling? In dat geval is het niet onaannemelijk dat er schade is ontstaan aan de koppelingsplaat zelf. Mijn ex-Polo 1.2TDI had dit ook. De auto rammelde stevig bij het rijden op constante snelheid met amper motorbelasting. Tijdens "Bertha's ultra grote beurt" (zie topic op dit forum) heb ik de koppeling vervangen aangezien deze behoorlijk slipte. Tijdens deze reparatie kwam ik ook achter de oorzaak van het rammelende geluid: extreme speling op het center van de koppelingsplaat. De tangiaalveertjes waren kapot gerammeld, de naaf zelf had zowel axiaal als radiaal teveel speling. Na het vervangen van de koppeling was het probleem weg.

Oorzaak is het onnodig rijden in lage toeren met een relatief hoge belasting (optrekken in een veel te hoge versnelling, schakelen onder de 2000rpm, het nieuwe rijden dus).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: msv
Ik gok dat je koppelingsplaat en/of drukgroep bezig is met zn zwanenzang... Rijd je veel met lage toeren? Dus lage snelheid met een hoge versnelling? In dat geval is het niet onaannemelijk dat er schade is ontstaan aan de koppelingsplaat zelf. Mijn ex-Polo 1.2TDI had dit ook. De auto rammelde stevig bij het rijden op constante snelheid met amper motorbelasting. Tijdens "Bertha's ultra grote beurt" (zie topic op dit forum) heb ik de koppeling vervangen aangezien deze behoorlijk slipte. Tijdens deze reparatie kwam ik ook achter de oorzaak van het rammelende geluid: extreme speling op het center van de koppelingsplaat. De tangiaalveertjes waren kapot gerammeld, de naaf zelf had zowel axiaal als radiaal teveel speling. Na het vervangen van de koppeling was het probleem weg.

Oorzaak is het onnodig rijden in lage toeren met een relatief hoge belasting (optrekken in een veel te hoge versnelling, schakelen onder de 2000rpm, het nieuwe rijden dus).
Dit heeft mijn auto ook gehad, overmatige speling van het midden van de koppelingsplaat. Ik rij wel normaal, maar toch gebeurd
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!